minnelijke schikking eerder ontvangen dan onmiddelijke inning

ismailkolkiran
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

minnelijke schikking eerder ontvangen dan onmiddelijke inning

#1 , 28 jun 2019 11:47

Hoi
Mijn moeder heeft op 29/04 een verkeersboete (minnelijke schikking) ontvangen en dus een 'hogere boete' moeten betalen. Ze dacht "ik heb de eerste waarschuwing over het hoofd gezien". Een dag later op 30/04 ontvangt ze de eigenlijke boete (onmiddellijke inning). De minnelijke schikking werd dus een dag eerder gestuurd dan de onmiddellijke inning.
Dus ik bel de dienst verkeersboetes. Ze zeggen dat ze het verschil zullen terugstorten. Na twee maanden is nog altijd niets teruggestort en ik bel terug. Ze zeggen dat het dossier is afgesloten en dat er niks terug kan gestort worden. Ook al is de volgorde van de boetes verkeerd aangekomen. Het is zogezegd niet hun fout, terwijl ik duidelijk zeg dat de data op de brieven ook in de verkeerde volgorde staan. Kort samengevat zegt men na een lange discussie dat mijn moeder het had moeten merken en het op tijd moest betwisten vooraleer te betalen, dus het te veel betaald verschil mag ze vergeten. Elke boekhouding in elk bedrijf betaalt het per ongeluk meer betaalde deel terug, maar onze politie niet... Ze hebben ook geen ombudsdienst, ik kan dit nergens aanklagen buiten de rechtbank blijkbaar. Het gaat ons niet om die 61 euro extra boete maar om de rechtvaardigheid.
Hebben wij kans als we naar de rechter stappen? Zo ja, dan gaan we beroep doen op een advocaat.
Bedankt voor de antwoorden!
Gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 28 jun 2019 16:08

Die beslissing wordt genomen door het parket niet door de politie.
Politie kan dus ook niet beslissen dat er iets moet terugbetaald worden.
Is niet hun bevoegdheid.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 jun 2019 16:29

De minnelijke schikking vanwege het parket gaat boven de onmiddellijke inning (administratieve afhandeling)

Uw moeder moest dus de schikking betalen

Parket heeft 30 dagen om een àndere beslissing te nemen

1 vd redenen waarom we hier wel eens aanraden om een eventuele Onmiddellijke Inning zo snel mogelijk te betalen als betrokkene daar eigenlijk geen recht op heeft ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 jun 2019 16:34

Dus ik bel de dienst verkeersboetes. Ze zeggen dat ze het verschil zullen terugstorten. Na twee maanden is nog altijd niets teruggestort en ik bel terug.
Er wordt niets teruggestort tenzij bij foutieve storting

Storting wordt aanzien als aanvaarding van de "straf"

ismailkolkiran
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2019 11:44

De minnelijke schikking vanwege het parket gaat boven de onmiddellijke inning (administratieve afhandeling)

Uw moeder moest dus de schikking betalen

Parket heeft 30 dagen om een àndere beslissing te nemen

1 vd redenen waarom we hier wel eens aanraden om een eventuele Onmiddellijke Inning zo snel mogelijk te betalen als betrokkene daar eigenlijk geen recht op heeft ...
Het probleem is hier echter dat de onmiddellijke inning nà de minnelijke schikking wordt gestuurd. De vergissing gebeurt eigenlijk bij het sturen van de brieven. Een gewone burger kan toch moeilijk weten dat er eerst een onmiddellijke inning moest komen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 jul 2019 14:37

Het probleem is hier echter dat de onmiddellijke inning nà de minnelijke schikking wordt gestuurd.
Dat is niet het probleem ...
De vergissing gebeurt eigenlijk bij het sturen van de brieven.
Een gewone burger kan toch moeilijk weten dat er eerst een onmiddellijke inning moest komen?
De vergissing is waarschijnlijk eerder dat er ook een onmiddellijke inning verstuurd is...

Al naargelang de overtreding en het vervolgingsbeleid van het parket in een arrondissement, zal er geen onmiddellijke inning gebeuren, maar een hogere minnelijke schikking voorgesteld worden.

De onmiddellijke inningen zijn de gemakkelijkste, snelste manier van afhandelen.
Maar geen verplichting, er moet dus niet eerst een OI komen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”