Beste
We hebben in januari een aantal vertegenwoordigers laten langskomen voor zonnepanelen.
Hieruit hebben we één gekozen waarvan de offerte rond dezelfde prijs zat als de andere. (€11.000 all-in met plaatsing)
De offerte hebben we beiden (verkoper en koper) ondertekent en het voorschot van €2.000 is in maart betaald.)
De levering en installatie zou plaatsvinden eind maart.
Doordat de fabrikant de zonnepanelen niet kon leveren omwille van drukte had mijn installateur een nieuwe datum beloofd. Ergens eind apil.
Eind april opnieuw hetzelfde verhaal, en de installatie is verzet naar eind mei.
Eind mei opnieuw... Ditmaal zou het eind juni zijn.
Vandaag (eind juni) zouden de panelen eindelijk geplaatst kunnen worden.
De twee installateurs kwamen om 6.00u 's ochtends aan en stelden vast dat ons dak een overzetdak is. Wat blijkbaar de plaatsing erg lastig maakt.
Hierdoor zijn ze noodgedwongen weer moeten vertrekken omdat ze het juiste materiaal niet bij hadden.
De techniekers zeiden dat een dergelijke installatie veel duurder zou zijn omdat het 3x zo lang duurt om te installeren.
Nu heb ik al behoorlijk wat kosten geleden doordat de installatie 4 maand uitgesteld is en ik 4x een dag onbetaald verlof heb moeten nemen op mijn werk.
Heeft de verkoper het recht om bij een dergelijke situatie het factuur hoger te maken dan de getekende offerte?
Hij heeft het dak zelf gezien en gefotografeerd toen hij de offerte kwam voorstellen in januari. (Er lag toen wel een dun laagje sneeuw op het dak.)
Er is mij nooit gevraagd wat voor soort dak we hebben, hier ken ik zelf ook niets van en we hebben het huis niet zelf gebouwd.
Wat zijn mijn opties hier? Is de verkoper verplicht om te leveren aan de offerteprijs ondanks dat de installatie moeilijker zal zijn en meer tijd in beslag zal nemen?