Zonnepanelen telkens maar uitgesteld en getekende offerte dreigt nu duurder te worden.

designerd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zonnepanelen telkens maar uitgesteld en getekende offerte dreigt nu duurder te worden.

#1 , 25 jun 2019 15:15

Beste

We hebben in januari een aantal vertegenwoordigers laten langskomen voor zonnepanelen.
Hieruit hebben we één gekozen waarvan de offerte rond dezelfde prijs zat als de andere. (€11.000 all-in met plaatsing)
De offerte hebben we beiden (verkoper en koper) ondertekent en het voorschot van €2.000 is in maart betaald.)
De levering en installatie zou plaatsvinden eind maart.
Doordat de fabrikant de zonnepanelen niet kon leveren omwille van drukte had mijn installateur een nieuwe datum beloofd. Ergens eind apil.
Eind april opnieuw hetzelfde verhaal, en de installatie is verzet naar eind mei.
Eind mei opnieuw... Ditmaal zou het eind juni zijn.
Vandaag (eind juni) zouden de panelen eindelijk geplaatst kunnen worden.

De twee installateurs kwamen om 6.00u 's ochtends aan en stelden vast dat ons dak een overzetdak is. Wat blijkbaar de plaatsing erg lastig maakt.
Hierdoor zijn ze noodgedwongen weer moeten vertrekken omdat ze het juiste materiaal niet bij hadden.
De techniekers zeiden dat een dergelijke installatie veel duurder zou zijn omdat het 3x zo lang duurt om te installeren.

Nu heb ik al behoorlijk wat kosten geleden doordat de installatie 4 maand uitgesteld is en ik 4x een dag onbetaald verlof heb moeten nemen op mijn werk.

Heeft de verkoper het recht om bij een dergelijke situatie het factuur hoger te maken dan de getekende offerte?
Hij heeft het dak zelf gezien en gefotografeerd toen hij de offerte kwam voorstellen in januari. (Er lag toen wel een dun laagje sneeuw op het dak.)
Er is mij nooit gevraagd wat voor soort dak we hebben, hier ken ik zelf ook niets van en we hebben het huis niet zelf gebouwd.

Wat zijn mijn opties hier? Is de verkoper verplicht om te leveren aan de offerteprijs ondanks dat de installatie moeilijker zal zijn en meer tijd in beslag zal nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jun 2019 16:22

Aan een dak kan je niet onmiddellijk zien of het een overzetdak is, als je geen kennis terzake hebt. Als het een rijwoning is kan je een dikteverschil zijn met het dak van de naastliggende buren, tenzij die ook al een overzetdak hebben.
Maar de vertegenwoordiger had wel kunnen gaan kijken op de zolder, of nadere info vragen, voordat hij zijn offerte opmaakte. Hij is dus onzorgvuldig geweest. Eigenlijk is dat niet uw probleem, en zou die firma de zonnepanelen aan de vooropgestelde prijs moeten leveren.
Stuur een aangetekende brief waarin je stelt dat de panelen binnen de xx dagen moeten worden geleverd, aan de prijs van de offerte. Bij het ingebreke blijven zal je u genoodzaakt zien de hulp van de vrederechter in te roepen, met alle mogelijke kosten voor zijn rekening.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 25 jun 2019 17:40

Het bedrag is veel te hoog voor vredegerecht. Wordt eerste aanleg, dus meer kosten en langere procesduur.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jun 2019 12:21

Het bedrag is veel te hoog voor vredegerecht. Wordt eerste aanleg, dus meer kosten en langere procesduur.
U dagvaardt gewoon voor de ondernemingsrechtbank; het is een geschil waarbij de verweerder een onderneming is - dus ondernemingsrechtbank is bevoegd. Probleem gedeeltelijk opgelost: rolrechten identiek maar minder achterstand.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 26 jun 2019 13:30

Vrederechter is bevoegd voor geschillen tot 5.000€.

Gaat die 5.000€ over het totaalbedrag van de faktuur / offerte ? Of is enkel het gedeelte waarover er onenigheid is (het "geschil" dus ...) van belang ?

In dit geval gaat het geschil toch NIET om de 11.000€ van de offerte, maar over de meerprijs omdat het een overzetdak betreft (en ik ga er van uit dat die meerkost geen +5.000€ zal zijn ...) ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”