wie blijft in het huis na de scheiding

wmarco
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wie blijft in het huis na de scheiding

#1 , 25 jun 2019 13:01

Beste,

We zijn getrouwd onder het stelsel van scheiding van goederen.
Ikzelf had reeds een appartement daterend van voor mijn huwelijk.
Het huis waar we nu in wonen met tuin en 4 slaapkamers staat ook op mijn naam.
Weet u na de scheiding of mijn vrouw en mijn 2 kinderen automatisch van rechtswege in het huis blijven wonen (dus mijn vrouw en de 2 kinderen van 2 en 5 jaar) omwille van het feit dat het een groot huis is met tuin? En dat ik gedwongen zal worden om het huis te verlaten?

Alvast Bedankt,

MvG,

Mario

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jun 2019 13:56

Ze blijven niet 'automatisch van rechtswege' in het huis wonen, maar het vormt wel hun woning gezien zij daar hun domicilie hebben staan. Vermits ook u daar woont (domicilie), kan men u niet dwingen het huis te verlaten. Het is niet omdat u gescheiden bent, dat u niet feitelijk kan samenwonen.

De vraag is natuurlijk of dit gewenst is, maar dat is een andere discussie.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 30 jun 2019 18:44

Kan zijn dat rechtbank de voorkeur geeft aan diegene die hoofdzakelijk voor de kinderen zorgt de beschikking ( tegen vergoeding en kosten) te geven over de 'gezinswoning'.
Uiteraard stelt dat u niet vrij van betalen alimentatie voor de kinderen.
U betaald de kosten van een eigenaar.
Diegene die er woont de kosten van huurder of bezetter ten bede.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 30 jun 2019 20:36

U kan het beschikkingsrecht of het vruchtgebruik in uw scheidingsakte of EOT regelen. Ik treed Ghentian bij om na te denken over het blijven wonen indien u gescheiden bent. U blijft immers eigenaar van de woning.

Terug naar “Echtscheiding”