2 maten/gewichten en onbeleefd

Murata
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

2 maten/gewichten en onbeleefd

#1 , 25 jun 2019 08:47

onderwerpen samengevoegd - JurecaBE moderator

Wat is jullie inzicht hierop aub?
Ik ben misschien bevooroordeeld als betrokken partij. (alhoewel ik denk van niet :? )

Dochter volgt 5de jaar verzorging.
Heeft dit jaar 3 stages moeten doen voor school:
-week creche: goed verlopen, stagebegeleider tevreden
-week rusthuis: goed verlopen, stagebegeleider zeer tevreden (zelfs aanbod vakantiewerk)
-week creche: hier liep het "mis", zondag ervoor gevallen en been in het gips.

In die "toestand" mocht/kon ze geen stage doen. Gevraagd om zittende taken, maar die zijn er natuurlijk niet.
Leerkracht gevraagd om stage in te halen (desnoods woensdagnamiddag/weekend). Dit was niet nodig. Gesprekken staan online (Smartschool)

Gisteren D-day voor resultaten. (deze werden meegedeeld via Smartschool,) Leerlingen zitten nu heel de week thuis, met uitzondering van nu donderdag.
Dan is er verplichte aanwezigheid van 18u30 tot 21u00. (opruimen en proclamatie laatstejaars)

Bericht via Smartschool, letterlijke quote:
X, Desondanks je behaalde resultaten, zul je je stage nog moeten inhalen.
Je moet je vanaf morgenvroeg 8u tot 17u heel de week aanbieden bij creche X.
Als dit voor mij gunstig verloopt is het in orde. Indien niet dan ge je de week erna nog maar eens terug.
Als er iets foutloopt => C-attest
ps: je dient nog steeds stipt aanwezig te zijn donderdagavond
Groeten

Dus ondanks scores van 80-90% op alle vakken, dient ze de stage nu plots in te halen.
Donderdag word ze verwacht om 11u30 te "presteren". Stageplek en school liggen 20km uit mekaar, dus is er 1u30 tijd om deze afstand te overbruggen met een tussenstop thuis om te douchen. (normaal met de fiets)

Ze word dus gestraft door onvrijwillige, gerechtigde afwezigheid.
Na de stage is ze gewoon naar school gegaan met rolstoel/krukken.
De week van de stage zat ze thuis, op school kon ze niet terecht want leerkracht afwezig.

Langs de andere kant is er een klasgenoot die de week stage bij rusthuis niet heeft afgemaakt.
Is de eerste dag vertrokken omdat ze niet graag met ouderen werkt en enkel creche wil doen. (doktersattest buikpijn de hele week)
Deze is wel geslaagd.

De geslaagde is de lieveling van de juf, mijn dochter komt niet overeen met die lieveling...... ik wil de lijn niet doortrekken...

Als het na deze week in orde is dan kan ik er nog mee leven.
Maar als ze verplicht wordt om volgende week ook nog stage te doen met de kans dat ze dan toch nog iets vinden om ze te buizen vind ik héél zuur.
Geplande vakantiejob valt deels in het water.

Kan ik ze vriendelijk vragen/eisen om hun beslissing deze week te maken?
Vragen wat het verschil is met die andere leerling?

Wat als wij al op vakantie vertrokken? Schooljaar is immer nu vrijdag gedaan.

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 jun 2019 10:42

Heeft de klassenraad dit beslist of de individuele leerkracht?
"sowieso" schrijf je zo.

Mathieu Rutten

#3 , 25 jun 2019 11:30

Beste,

Het lijkt me zeer attent van de school dat ze uw dochter de kans geeft om het stageonderdeel crèche vooralsnog in te halen. Op stage staat een heel hoog aantal punten en terecht, gezien dit toch de graadmeter is voor een later functioneren.

Dus juffrouw haal deze stage in en doe je uiterste best en dan zal het wel los lopen.

Veel succes en vooral een zeer aangename en ontspannende vakantie.


Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen-en ervarings)deskundige.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 25 jun 2019 11:51

Leerkrachten hebben zich ook aan regels te houden. Als een stage eerst absoluut niet moet ingehaald worden, maar na de laatste week van het schooljaar plots weer wel, dan zou ik me als ouder ook ernstige vragen stellen.

Gaat de school tijdens de vakantie de klassenraad dan opnieuw samenroepen of speelt de leerkracht solo-slim? Dat zijn pertinente vragen die ik in de plaats van TS toch ook eerst beantwoord zou willen zien.
"sowieso" schrijf je zo.

Mathieu Rutten

#5 , 25 jun 2019 12:00

Beste Dydimus,

Uw taalgebruik laat echt ten wensen over.

Ik heb je onbeschofte uithaal uit je bericht verwijderd en de voor jou zogenaamde, maar in mijn ogen wijze passage, in mijn bericht verwijderd.

Laat het ons professioneel houden. Uw houding heeft me bij mij als T.M. reeds herhaalde malen vragen opgeworpen, maar dit doet hier inderdaad niet ter zake.

Ik vind het ontzettend jammer dat we hier maar één kant van het verhaal horen. Ik had graag ook de kant van de school gehoord.

Misschien dat de T.S. een chronologisch overzicht van zijn tussenkomsten kan weergeven zodat iedereen die dit topic leest, zich een meer objectief beeld kan vormen.

Dank bij voorbaat.

Thieu Rutten
(pensioen) en ervarings)deskundige
TM juridisch forum.

Murata
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2019 14:03

Dat de stage's een zeer belangrijk onderdeel van het lesplan zijn, begrijpen we maar al te goed.
Daarom de eerdere vraag om deze in te halen.
Ook met het oog om ter plaatse een goede indruk na te laten met het oog op werk zoeken in de toekomst.

Dat het enkel zou gaan om de verloren dagen in te halen, ook geen probleem.
De vorige 2 stages zijn succesvol verlopen en de examens waren ook zeer positief.

Het gaat nu enkel (zo lijkt het) over een praktijkleerkracht die haar macht eens wil laten gelden.

Goede tip van Didymus: Gaat de klassenraad terug bij elkaar komen na de eerste week van de vakantie?
Ik ga hierover zeker op gesprek.

Ook over het feit dat een leerling met gemiddeld 85% en afwezig wegens echte ziekte zou zakken.
En een andere leerling met de hakken over de sloot en 1 stage weigert (wegens buikpijn op papier, maar stagebegeleider en leerlingen ter plaatse ook duidelijk merkten dat het eerder pijn aan de goesting was) gewoon over mag.
OK, wij moeten niet naar andere kijken, maar in theorie komt het op hetzelfde neer.
Beiden 1 week stage gemist. Diegene met het lagere gemiddelde mag over.

En kan een leerkracht zomaar van een 5-daagse stage een 9 daagse maken, waarvan er 5 in de schoolvakantie vallen?

Had die andere leerling er niet geweest hadden we ook iets gehad van: "ok, die leerkracht zal het wel beter weten". Maar nu voelt dit toch heel wrang.
Persoonlijke relaties daarbuiten gelaten, is er geen enkele objectieve reden om beiden anders te behandelen.

Of dit het volledige verhaal is? Ik denk het, ben zelf niet aanwezig tijdens de lessen.
Het is wel het eerste negatieve dat ik er van de leerkracht van hoor. Nooit een nota of opmerking van haar (of anderen) gehad.
Tijdens oudercontacten had die nooit veel te zeggen.
Gewoon een nors persoon.

Enkel de dochter die zegt: Mevrouw X, die moet mij niet. Maar ik haar ook niet, dus we staan gelijk.

Murata
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jun 2019 07:27

Nieuwe topic aangezien ik op de vorige niet meer kan reageren.
Om op de vorige topic verder te gaan:
Dinsdag contact gehad met een leerkracht: enkel deze week moet nog stage gedaan worden om de verloren uren (ziekte) in te halen. Punten zijn geen probleem. Enkel een formaliteit dus.

Gisteren oudercontact.
Rapport gekregen: alle punten zijn ruimschoots voldoende (alles boven 80%)
Stageverslagen allemaal 'U' (uitstekend)

Toch wil de leerkracht geen attest geven.
Dit zou er pas komen op maandag 26 augustus!

Ze moeten nog overleggen?
Op de vraag over wat, komt er geen antwoord en moesten we beschikken.
Er was immers maar 10 minuten per leerling/ouder voorzien.
Verder contact is niet mogelijk: de vakantie begint immers en dan zijn ze niet beschikbaar.

Boeken voor volgend schooljaar moeten ook al half deze maand online besteld worden om ze gegarandeerd op tijd te hebben.
Op dit probleem was het antwoord: bestel ze maar al, je kan ze nu in september gebruiken of volgend jaar september.

Ik heb veel zin om een aangetekende brief te sturen waarin ik eis dat ze binnen redelijke termijn een attest geven.
A-B-C, het maakt me niet meer uit, we zullen toch op zoek gaan naar een andere school.

Kan ik dit eisen? Of hebben ze echt het recht om dit te rekken tot net voor volgend schooljaar? (er zijn geen herexamens in het spel, dus dat excuus valt al weg)

We kunnen nu moeilijk inschrijven bij een andere school wanneer we niet weten voor welk leerjaar.

Bedankt.

Mathieu Rutten

#8 , 28 jun 2019 12:49

Dit is de vraagstelling van betrokkene:

"Ik heb veel zin om een aangetekende brief te sturen waarin ik eis dat ze binnen redelijke termijn een attest geven.
A-B-C, het maakt me niet meer uit, we zullen toch op zoek gaan naar een andere school.

Kan ik dit eisen? Of hebben ze echt het recht om dit te rekken tot net voor volgend schooljaar? "

Liefst een gemotiveerd en niet afwijkend antwoord met eventueel verantwoordingsstuk.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 28 jun 2019 17:07

De beslissing om een attest uit te reiken is de bevoegdheid van de delibererende klassenraad. De beslissing moest blijkbaar uitgesteld worden, zodat er een nieuwe delibererende klassenraad bijeen geroepen moet worden. De nieuwe klassenraad wordt bijeengeroepen na de vakantie, dus 26 augustus blijkbaar. Alle leraren die op de oorspronkelijke klassenraad aanwezig waren terugroepen uit vakantie om te vergaderen kan natuurlijk niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Murata
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jul 2019 08:05

Resultaat: Attest gekregen. (ik bespaar jullie de details)

Beknopt:

Gesprek met directeur en andere leerkrachten:
attest blijkt beschikbaar te zijn en er is geen enkele reden om dat niet op de normale uitreiking meegehad te hebben.

De leerkracht die er een spelletje van maakte, wordt op het matje geroepen (niet de eerste klacht)

Terug naar “Onderwijsrecht”