Medisch onderzoek controle arts mutualiteit


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 jun 2019 22:47

Zelfs iemand die nog in dienst is bij een werkgever kan in beroep gaan tegen de beslissing van de adviserend arts ( = vroegere adviserend geneesheer ) bij de arbeidsrechtbank, en in afwachting van de uitspraak van de rechtbank kan men werkloosheidsuitkeringen ontvangen ( zelfs als men nog in dienst is bij een werkgever )

Een adviserend arts gaat bv. nooit toelating geven om bv. 80% te werken en 20% ziek te zijn. 50 % is zowat de limiet ( er moet immers bij toegelaten arbeid een arbeidsongeschiktheid van minstens 50% blijven i.pv. 66 % bij een volledige arbeidsongeschiktheid
( enkel bij een toegelaten arbeid in een beschutte werkplaats kan dat 100% tewerkstelling zijn met toelating AA ( = adviserend arts )
Dat zei de arts ook, je moet min. 50% arbeidsongeschikt zijn. Maar dit is nergens in de wet vastgelegd. Je kan ook bijv. 60 % gedeeltelijk terug aan het werk en 40 % arbeidsongeschikt.

Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 jun 2019 22:48

Speciale situatie: tijdelijke werkloosheid ingevolge overmacht veroorzaakt door medische redenen
Wanneer de werknemer tijdelijk arbeidsongeschikt is, wordt de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst geschorst en heeft de werknemer in principe recht op gewaarborgd loon en vervolgens op ziekte-uitkeringen.
In de volgende 3 situaties kan de werknemer evenwel uitkeringen ontvangen (op voorwaarde dat hij de leeftijd van 65 jaar niet bereikt heeft):
 1. de werknemer is door de adviserend geneesheer van het ziekenfonds of het RIZIV arbeidsgeschikt verklaard, maar hij hervat het werk niet en betwist de beslissing van arbeidsgeschiktheid voor de arbeidsrechtbank. Gedurende de gerechtelijke procedure kan de werknemer provisionele uitkeringen ontvangen.
 a. Indien hij in het gelijk wordt gesteld (d.w.z. indien de arbeidsongeschikt wordt bevestigd), betaalt de ziekteverzekering het bedrag van de ontvangen uitkeringen terug aan de RVA.
 b. Indien hij in het ongelijk wordt gesteld (d.w.z. de beslissing van arbeidsgeschiktheid wordt bevestigd), dan moet de werknemer het werk hervatten en kan hij de ontvangen uitkeringen behouden.
Bij een aanvraag tijdelijke werkloosheid wegens medische overmacht is het noodzakelijk dat u een ASR-scenario 2 verstuurt (werkgever)
Voor elke maand van onmogelijkheid tot werken verstuurt u een ASR- scenario 5 (werkgever). Als reden van tijdelijke werkloosheid vermeldt u medische overmacht (code 5.5).
bron RVA.

Indien u niet opnieuw gaat werken nadat de medisch adviseur u arbeidsgeschikt heeft verklaard, kan u best onmiddellijk contact opnemen met uw werkgever en dit met hem bespreken, zodat hij weet welke verplichtingen hij moet nakomen.
Er is in mijn situatie toch geen sprake van werkloosheid?

Reclame

Mathieu Rutten

#19 , 24 jun 2019 22:51

de werknemer is door de adviserend geneesheer van het ziekenfonds of het RIZIV arbeidsgeschikt verklaard, maar hij hervat het werk niet en betwist de beslissing van arbeidsgeschiktheid voor de arbeidsrechtbank. Gedurende de gerechtelijke procedure kan de werknemer provisionele uitkeringen ontvangen.

Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 jun 2019 22:55

Ter aanvulling: Toelating voor bijvoorbeeld 80% kan soms wèl, maar dit zal praktisch altijd voor zéér korte tijd zijn, in aanloop naar volledige hervatting. Bijvoorbeeld op advies van en in overleg met arbeidsgeneesheer.

En ook niet onbelangrijk: vanaf 6 maanden moet de adviserend arts ook kijken naar de arbeidsmarkt en welke andere beroepen je eventueel zou kunnen uitoefenen. Hij/zij is moet dus niet meer beoordelen of je enkel terug kan naar je huidig beroep, maar kan oordelen dat je andere beroepen kan uitoefenen, bijvoorbeeld meer zittend of net meer staand werk.

Je kan in beroep gaan, wat eerder werd besproken. Mijn ervaring is dat het erg lang kan duren en meestal niet uitdraait zoals degene die het beroep aantekent had gehoopt. Maar niets belet je om het te doen.
De vraag is alleen of ze mij haar beslissing gaat bezorgen? Ze had het er niet eens over. Ik had het gevoel dat het allemaal snel snel ging zonder mij persoonlijk erbij te betrekken. Enkel haar mening gebaseerd op paperassen maar niet naar de zieke - mezelf dus - ook maar één vraag gesteld over mijn gezondheid. :evil:

Mathieu Rutten

#21 , 24 jun 2019 22:59

U heeft alle antwoorden ontvangen.

Ik sluit dit item dan ook af.

Thieu Rutten
TM juridisch forum.

Terug naar “Andere”