Had de garage dit moeten zien?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Had de garage dit moeten zien?

#1 , 24 jun 2019 11:17

We hebben een wagen van 8 jaar die jaarlijks op onderhoud gaat.
Wagen wordt goed gesoigneerd, is de enige wagen waar we met ons ganse gezin (ouders + 4 kinderen) in passen.

Hij gaat in april naar de garage voor een groot onderhoud. Net zoals elk jaar.

Begin juli wordt deze wagen altijd gebruikt om mee op vakantie te gaan. Maar begin juli is ook altijd de vervaldatum van de keuring, dus we gaan altijd ervoor op controle.
Nog nooit problemen gehad.

Deze keer krijg ik te horen dat ik een rode kaart krijg want de achterste rem rechts die werkt niet. Er komt helemaal geen vermogen uit.
Na lang en hard nadenken, want geen ongevallen gehad e.d., weet ik wanneer dit probleem is ontstaan, en dat was kort voor de auto in de garage is geweest voor groot onderhoud + checken of alles nog in orde is. (De rem heeft 1 keer ‘geplakt’ en het kan niet anders dan dat die schade toen is ontstaan.)

Onze garage had niet aangegeven dat er een probleem was met de remmen. De remblokken en remschijven zijn nog in goeie staat.
Hoe dan ook voel ik mij een beetje opgelicht. Als we niet naar de controle hadden gemoeten en we hadden zo met die wagen rondgereden met onze kinderen in, zwaar geladen naar onze vakantiebestemming. Stel dat er iets ernstig was gebeurd? Of een ongeval, en achteraf wordt vastgesteld dat een rem niet werkt?

De wagen is nu in de garage voor herstelling.
Is dit niet iets wat een garage zou moeten merken? Of reageer ik dan te hevig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kspaas
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jun 2019 17:54

Groot onderhoud dan zou het toch moeten opgevallen zijn. Onderhoud voor de keuring zouden ze alles moeten nakijken als je dat specifiek zei.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2019 19:33

Een garage kan dit niet zien !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 jun 2019 20:04

Merken garages hebben bijna allemaal een , zodat ze het kunnen zien.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 24 jun 2019 20:05

"glazen bol"
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2019 20:14

Moet een garage om de X aantal jaren dan alles vernieuwen

Als men iets vernieuwd dan komt men hier klachten dat de factuur te groot is.???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfred J
Berichten: 190

#7 , 24 jun 2019 20:46

Moet een garage om de X aantal jaren dan alles vernieuwen

Als men iets vernieuwd dan komt men hier klachten dat de factuur te groot is.???
Als je speciaal op controle gaat voor een keuring, is het vanzelfsprekend dat de remmen ook nagekeken worden. Dat heeft niks met vernieuwen of wat dan ook te maken Lowie.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 24 jun 2019 20:57

In twee maanden tijd kan er wel iets stuk gaan. Garagist ziet enkel wat er is, niet wat er gaat komen (geen glazen bol).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 25 jun 2019 09:33

"glazen bol"
remtestbank. (vingers hadden last van de warmte)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jun 2019 09:51

Als de remschijf en de remblokken goed zijn, en er is geen lek, wat zou de garagist dan moeten zien aan de remmen ?
Heb je gezegd dat je remmen niet naar behoren werken ?

Het is ook aan de bestuurder die het moet aanvoelen als er met de remmen iets mis is, je voelt toch als een rem niet werkt langs één kant.

Wat is de oorzaak mogelijks zal niemand het weten, ze gaan ze demonteren, goed uitblazen en nieuwe steken, gaat het verholpen zijn ?
Het is niet omdat iets 100% werkt dat het na 50 km het ook nog goed werkt ! .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 25 jun 2019 10:47

Ik ben vorig jaar vlot door de keuring geraakt met een rem waarbij achteraf bleek dat de remblok gewoon weg was.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 jun 2019 10:57

Ik ben vorig jaar vlot door de keuring geraakt met een rem waarbij achteraf bleek dat de remblok gewoon weg was.
Dit kan, je heeft per wiel 2 blokken langs bij de zijden van de remschijf, misschien slecht gemonteerd en er uit gevallen-geschokt !

Maar zeker niet aan te raden .

Ik steek de laatste jaren altijd nieuwe schijven als ik de blokken vervang, de blokken gaan het dubbel zolang mee als vroeger, de rij stijl doe er ook veel aan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”