Huis kopen/erven

tanjab
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis kopen/erven

#1 , 22 jun 2019 10:53

Hallo

Ik heb een vraag in verband met het huis waar ik nu in woon.

Ik woon nu samen met mijn grootouders in een zorgwoning, zij hebben hun leefgedeelte en ik heb het mijne (vergelijkbaar met kangeroo woning). Ik ben ook hun mantelzorger.

Helaas mogen mijn grootouders hun huis niet aan mij schenken of verkopen omdat ze allebei mindervalide zijn en hun maandelijkse bijlage dan zouden verliezen.

Er is dus afgesproken dat het huis gewoon van hun blijft. De eerste erfgenaam in rij is wel mijn vader...

Kan er een testament of contract opgemaakt worden dat bij overlijden van mijn grootouders mijn vader verplicht is het aan mij te verkopen?

Hij zegt wel dat hij dat zou doen maar ik wil graag zekerheid op papier...
Hij heeft het huis niet nodig maar zou wel graag de centen hebben en dus wil ik heb maar graag genoeg kopen, alleen wil ik zeker zijn dat Ik het mag kopen en dat hij het niet doorverkoopt aan iemand anders zodat ik uit mijn huis gezet zal worden.

Kan er iemand mij hier goed advies in geven? Ik zou nooit meer weg willen uit dit huis want dit is mijn thuis...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 jun 2019 12:37

Ze kunnen bij testament de helft van het huis aan u overlaten.
Meer gaat niet zonder akkoord van uw vader.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”