hoeveel dagen effectief verlof ??

popcorn1976
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

hoeveel dagen effectief verlof ??

#1 , 22 jun 2019 08:49

Hallo ,

Ik heb een vraagje ivm met mijn hoeveelheid verlof . Want ik snap er niets van .

Werk 16u per week , 4 dagen aan 4u .
Brief ontvangen van jaarlijks verlof , waarop staat dat ik dit jaar recht heb op 8 dagen omgerekend naar voltijds stelsel. ( zo staat dit op de brief )
Ik dacht dat ik recht had op ongeveer 80u verlof .

Heb nu al 2 dagen verlof genomen . Werkgever zegt dat ik nu nog 6 dagen over heb . Dus heb 2 dagen verlof genomen en werk 4u per dag .

Ik geloof ze wel , maar kan iemand dit is uitleggen dan . Want een antwoord hoe dit dan zit heb ik nog niet gekregen ?
Is mijn contract misschien zo opgemaakt , is daar misschien een speciale regeling over . Wordt dit misschien verrekend op mijn loon .

Had dit ook aan iemand gevraagd van het jaarlijks verlof . En je kan dit uitrekenen op hun website . En daar zou ik dan 15 dagen verlof hebben .

Maar werkgever blijft zeggen dat ik nog 6 dagen over heeft .

Snap het gewoon niet zo goed , Dus als ik ipv 4 dagen aan 4u zou werken . 2 dagen aan 8u zou werken . Zou ik geen 8 dagen verlof hebben , maar in feite 4 dagen dan .

oh en ik ben arbeider en werkt als poetshulp .

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 22 jun 2019 09:37

16/40 x 20 = 320/40ste of 8 dagen.
8x8= 64 uur.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2019 09:49

Zoals mathieu schrijft .

je heeft recht op 16 dagen verlof van 4 uur.

Zie de website van de RJV

https://www.rjv.fgov.be/nl/berekening-vakantiedagen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

popcorn1976
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2019 09:56

ja , sorry ik had 80u gezet . Is natuurlijk 64u .

Allé , als ik dit omreken op volgende locatie https://www.onva.be/nl/omzetten-vakantiedagen , zou ik recht hebben op 15 dagen .

En toch beweren ze dat dit 8 dagen zijn aan 4u heb .

Want ik heb nu al 2 dagen genomen . Dagen dat ik 4u werkt . En ze zeggen dat ik nu nog 6 dagen over heb .

Daarom dat ik mij afvroeg of er iets is met een regeling ofzoiets .
Werk met diensten cheques .

Wat staat er op de brief .
"totaal aantal gepresteerde dagen omgerekend naar het voltijds 5-dagenarbreidsstelsel => 104u
"Aantal op te nemen wettelijke vakantiedagen,omgerekend naar het voltijds 5-dagenarbeidsstelsel => 8 dagen . "

Wil er zeker van zijn voor ik naar de vakbond trek .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2019 10:57


Wat staat er op de brief .
"totaal aantal gepresteerde dagen omgerekend naar het voltijds 5-dagenarbreidsstelsel => 104u
"Aantal op te nemen wettelijke vakantiedagen,omgerekend naar het voltijds 5-dagenarbeidsstelsel => 8 dagen . "

Wil er zeker van zijn voor ik naar de vakbond trek .
Sorry maar je werkgever heeft ook gelijk je heeft recht op 8 dagen als je dagen van 8 uur werkt, maar u werkt maar halve dagen aan 4 uur is 8 dagen X 2 = 16 dagen !

Het verschil tussen de berekening van de RJV en mij is dat ik ervan uit ga dat je 40 uren week is, maar in werkelijkheid is het 38 uren.

De vakbond kan er weinig aan veranderen, enkel zeggen wat wij hier zeggen.

De wet spreek over vakantie dagen 24 dagen in de 6 dagen week en dit moet men aanhouden, dus 5 dagenweek = 20 dagen, 4 dagenweek = 16 dagen .


In Belgie heeft men recht op 4 weken verlof ongeacht welke werk week je heeft, als je 1 dag per week werkt heb je maar recht op 4 dagen .

art:3 De vakantieduur moet ten minste (vierentwintig) dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid, ( dus in de zes dagen week ) dit is nog steeds de wet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

popcorn1976
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2019 22:42


Wat staat er op de brief .
"totaal aantal gepresteerde dagen omgerekend naar het voltijds 5-dagenarbreidsstelsel => 104u
"Aantal op te nemen wettelijke vakantiedagen,omgerekend naar het voltijds 5-dagenarbeidsstelsel => 8 dagen . "

Wil er zeker van zijn voor ik naar de vakbond trek .
Sorry maar je werkgever heeft ook gelijk je heeft recht op 8 dagen als je dagen van 8 uur werkt, maar u werkt maar halve dagen aan 4 uur is 8 dagen X 2 = 16 dagen !

Het verschil tussen de berekening van de RJV en mij is dat ik ervan uit ga dat je 40 uren week is, maar in werkelijkheid is het 38 uren.

De vakbond kan er weinig aan veranderen, enkel zeggen wat wij hier zeggen.

De wet spreek over vakantie dagen 24 dagen in de 6 dagen week en dit moet men aanhouden, dus 5 dagenweek = 20 dagen, 4 dagenweek = 16 dagen .


In Belgie heeft men recht op 4 weken verlof ongeacht welke werk week je heeft, als je 1 dag per week werkt heb je maar recht op 4 dagen .

art:3 De vakantieduur moet ten minste (vierentwintig) dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid, ( dus in de zes dagen week ) dit is nog steeds de wet.
Ja natuurlijk heeft de werkgever gelijk met te zeggen dat ik daadwerkelijk 8 dagen verlof heb .
Maar ze hebben wel duidelijk vermeld op mail dat één dag verlof 4u is , dus 1 dag verlof gelijk aan 4u
Heb al 2 dagen verlof genomen , krijg mail terug dat ik nu nog 6 dagen over heb .
Ik doe dan heel de uitleg want dat klopt toch niet , bv zeg ik als ik dan 2 dagen aan 8 u werk moest werken . Dan heb ik in feite maar recht op 4 dagen verlof . Ah ja .

Waarom ik dit zeg , en nu komt het vorig jaar had ik recht op 11 dagen verlof . Omdat ik het jaar daarvoor 20u per week werkte .
Was de eerste 2 maand op zwangerschaps rust , en één maand ouderschapsverlof . Daarom had ik dit jaar maar 8 dagen verlof .
Ook in dit geval zou ik dan recht gehad hebben op 16 dagen verlof , maar ik heb er maar 11 dagen genomen . Wat met de rest ?
Jaar ervoor hetzelfde , maar dan werkte ik 20u per week . Ook dat jaar 11 dagen verlof . Ook hier 11 dagen genomen . Omdat ik er nooit bij stil gestaan heb dat je dit verlof moest omrekenen .

Eigenlijk moest ik mijn verlof opnemen met uren ipv dagen .

Terug naar “Andere”