Factuur 254 EUR voor offerte zonder akkoord

MissFlora
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Re: Factuur 254 EUR voor offerte zonder akkoord

#16 , 11 jun 2019 22:42

Aangetekend schrijven vandaag afgeleverd en direct respons via e-mail met enkele tegenstrijdigheden want begeleiding tegelkeuze, uitrekenen plannen en snijafval, verplaatsingskosten vallen voor mij onder een offerte opmaken en aanverwante inspanningen:

"De uitgevoerde werken/diensten door xxx zijn duidelijk te bewijzen door het mailverkeer en de aangevraagde offertes door ons met uw werf als referentie. U klacht vervalt bij deze, bewezen diensten moeten betaald worden.
Het stadium van verkennende gesprekken en opmaken offerte lag reeds achter ons.
Opmaken offerte wordt trouwens ook niet aangerekend.


Gevolgd door dreigen met extra kosten wegens wanbetaling als de vervaldatum verstrijkt en een dagvaarding door zijn advocaat en beschuldigingen over hem het vuile werk te laten opknappen, zijn korting bij de tegelhandel in te pikken en de tegels in het zwart te laten plaatsen.. heel constructief allemaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 11 jun 2019 23:19

Oei, zwartwerk? Kunt u tegendeel bewijzen met officiële facturen?
Anders precaire situatie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MissFlora
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 jun 2019 13:11

Ingaan op dergelijke onterechte beschuldigingen lijkt me even constructief als zijn e-mail

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 12 jun 2019 17:03

Aangetekend schrijven vandaag afgeleverd en direct respons via e-mail
Werkt bpost tegenwoordig zo snel?

tegel
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#20 , 20 jun 2019 02:24

Beste allen,

Ik ben de vloerder die de factuur gestuurd heeft voor 254 euro.

Ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken om te schetsen waarom ik dit deed.

Na een offerteaanvraag te hebben ontvangen via mail heb ik de potentiële klant gecontacteerd om alles tijdens een persoonlijk onderhoud alles eens te bespreken.
Op een avond meer dan 2 uur bij de klant gezeten om alles uit te leggen,...
Om een offerte te kunnen opstellen moest ik nog diverse afmetingen hebben die niet in de oorspronkelijke mail vermeld stonden. In plaats van dat de klant ze zelf nameet en door stuurt, wordt mij gevraagd om het plan uit te rekenen.
Ondertussen maakt de klant ook een tegelkeuze bij één van mijn vaste partners.

Wij rekenen plan uit (plan zolder niet aangebracht door de klant.) stellen een offerte op voor leveren en plaatsen vloertegels, plinten, wandtegels, laminaat, plinten laminaat,... (prijzen met kortingen op materialen, snijafval,...)
offerte wordt doorgemaild samen met nog enkele raadgevingen en bedenkingen. Het plan ben ik zelf in de klant zijn brievenbus gaan steken.

Na enkele mails staat de klant bij mij aan de deur met het plan van de zolder (zelf uit rekenen zie de klant blijkbaar niet zitten)

Offerte wordt volledig aangepast (zolder + nog diverse aanpassingen), weer doe ik het plan terug naar de klant.

Hiervoor zijn meer dan 20 mails verstuur en ontvangen.

Het enige wat ik altijd vraag aan elke potentiële klant is feedback over mijn offerte (de offerte wordt goedgekeurd of niet me al dan niet een vermelde reden), dit omdat wij ook de nodige tijd in de offerte,... steken.

Omdat de uitvoering op zeer korte termijn is, stuur ik nog één mail naar de klant met de vermelding: als de werf volgens de gevraagde planning moet uitgevoerd worden, moet de offerte tijdig worden goedgekeurd, dit zodat we tijdig de materialen kunnen bestellen. hierop reageert de klant niet meer.

Daags na deze mail krijg ik telefoon van de tegelwinkel dat de klant nog eens is langs geweest met een verzoek: De klant zou graag de materialen (offerte van tegelwinkel op onze zaak met klant als werf) zelf aankopen en dit aan onze aannemingskorting en de plaatsing zou gebeuren door iemand "in het zwart".
Wij krijgen geen feedback van de klant meer, laat staan een bedankje.

Kortom zijn wij enkel goed om alles uit te rekenen, de klant professioneel advies te geven,...

Het is door dergelijke klanten dat steeds meer zelfstandigen offertes enkel nog betalend aanbieden.
Stilaan beginnen wij hier ook sterk over na te denken zeker als je beseft hoeveel uren, telefoons en e-mails er soms nodig zijn om een volgens de klant "simpel offerteke" op te stellen.
Wij voelen ons bedrogen en opgelicht door 2 profiteurs.

Om hen eens een koekje van eigen deeg te geven hebben wij dus een factuur gestuurd.
Nu voelt de klant ook eens hoe het is om misbruikt te worden.

Langs deze weg laat ik weten dat we niet uit zijn op het geld en dat de klant de factuur niet hoeft te betalen.

mvg.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 20 jun 2019 09:27

Ik vind het zeer goed dat men ook eens de andere partij hoort, dit is hier al gebeurt maar veel te weinig.
Dit is nu ook een mode verschijnsel men gaat om inlichtingen bij een zelfstandige en men koopt dan op het internet !!!
Foei :evil:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GB2702
Berichten: 232

#22 , 20 jun 2019 11:28

Dit is inderdaad de manier waarom de zelfstandigen het zo moeilijk hebben door deze praktijken. bedankt voor het verhaal van de andere kant ook is te horen.

MissFlora
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#23 , 20 jun 2019 22:38

Het is natuurlijk gemakkelijk om dingen te beweren zonder in detail te gaan en met bewijzen te komen. Ik geef hieronder de nodige informatie als reactie op de aantijgingen maar vind het niet nuttig om dit verder tot een online war te laten komen, mijn enige doel was informatie vergaren ivm het factuurprotest, de correcteid ervan en mogelijke vervolgstappen.

De echte waarheid is gekend tussen de vloerder en ons en iedereen kan er zijn verhaal van maken op basis van hoe die persoon het vertelt en wat die persoon overdrijft of weglaat. Mensen die details willen horen en de communicaties willen lezen, mogen mij altijd contacteren want ik sta recht in mijn schoenen.

  • Enig rekenwerk was enkel nodig voor de laminaat op verdiep en zolder, de verdere maten werden doorgegeven en we zouden het rekenwerk ook gedaan hebben mocht dit niet aangeboden geweest zijn ipv gevraagd door ons met als motivatie van de vloerder dat dit correcter zou zijn en wij anders zouden opdraaien voor verkeerde berekeningen en tekorten bij plaatsing. Het technisch plan met alle afmetingen was reeds gemaild bij de offerte aanvraag maar de plannen op schaal werden specifiek gevraagd om deze berekeningen te doen wegens gemakkelijker. Het rekenwerk omvat wat wij gedaan hebben voor de tegels: de afmetingen van het technisch plan in excel ingeven met een paar berekeningen en hop,
  • Er werd geen advies gegeven behalve een vraag voor tegels in het toilet ipv laminaat en benodigde m² voor omvang badkader zoals ook gevraagd bij de andere vloerder offertes,
  • Er werd een e-mail uitgewisseld ivm het volgende: kennismakingsgesprek, eerste offerte met 3 vragen (omvang keuken naar plinten toe, betegeling toilet, omvang zolder), aangepaste offerte na antwoord op die vragen plus prijs vloermatkader en badkomkasting en een vraag tot referenties waar ontwijkend op geantwoord werd, wat ons een minder goed gevoel gaf en deed twijfelen tussen deze vloerder en een andere met enthousiaste referenties,
  • Omdat we twijfelden tussen deze vloerder en een andere, zijn we begin juni naar de tegelhandel gegaan om een staal waarbij we onze twijfel vermeldden en vroegen naar de eventuele korting bij eigen aankoop. Daarop heeft de tegelhandel de offerte aangepast naar de standaard % korting bij eigen aankoop en de vloerder direct op de hoogte gebracht dat de offerte aangepast was - dit hebben we pas afgelopen weekend van de tegelhandel gehoord maar we hadden een vermoeden aangezien we dezelfde avond van ons bezoek voor het staal een e-mail van de vloerder ontvingen dat de bestelling nu geplaatst moest worden als hij het na het bouwverlof moest uitvoeren en de dag erna de factuur via e-mail ontvingen. Ik kan dit perfect aantonen via de datering van de betrokken e-mails. Na de factuur was onze keuze duidelijk en een paar dagen nadien hebben we de offerte van de andere vloerder getekend wiens maten we ook zullen aanhouden,
  • We hebben toen geen verder contact meer gehad met de tegelhandel maar hebben geen extra korting gevraagd of plaatsing in het zwart vermeld bij ons bezoek, lijkt me ook een zeer ongepaste manier van werken dus ik vind het jammer dat dergelijke onterechte beschuldigingen rondgestrooid worden. Toen we onlangs de aantijgingen herhaalden bij de tegelhandel, reageerden zij ook zeer verbaasd en gaven aan dit nog uit te willen klaren met de vloerder,
  • Gezien de toon van de e-mail uitwisseling na ons factuurprotest, is er van ons uit geen verdere informatie meer gegeven behalve deze nodig voor het factuurprotest. De vloerder heeft ook nooit contact opgenomen via telefoon of face to face om uitleg na zijn e-mails ter aanmaning bestelling en factuur.

Ik hoop dat dit het nodige verduidelijkt en zal niet meer ingaan op verdere online beschuldigingen van de vloerder. De vloerder in kwestie kan me altijd bereiken via telefoon of face to face. Ik heb verder het grootste respect voor zelfstandigen in de bouw gezien mijn vader er ook een was en ik genoeg gezien heb wat dat inhoud en geen enkel probleem om voor inspanningen te betalen maar niet op deze manier, zonder enige verwittiging of overeenkomst.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#24 , 21 jun 2019 07:31

Beste Tegel,

Ik wil best geloven dat u toch een aanzienlijk aantal uren hebt gepresteerd in verband met deze offerte. Het is echter niet gepast om de spelregels tijdens het spel te veranderen. Als u dit in de toekomst wil vermijden zal u toch moeten meedelen aan de klant bij een offerteaanvraag dat er een kost zal aangerekend worden bij het niet aanvaarden van de offerte.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#25 , 21 jun 2019 07:37

Het is natuurlijk gemakkelijk om dingen te beweren zonder in detail te gaan en met bewijzen te komen. Ik geef hieronder de nodige informatie als reactie op de aantijgingen maar vind het niet nuttig om dit verder tot een online war te laten komen, mijn enige doel was informatie vergaren ivm het factuurprotest, de correcteid ervan en mogelijke vervolgstappen.

De echte waarheid is gekend tussen de vloerder en ons en iedereen kan er zijn verhaal van maken op basis van hoe die persoon het vertelt en wat die persoon overdrijft of weglaat. Mensen die details willen horen en de communicaties willen lezen, mogen mij altijd contacteren want ik sta recht in mijn schoenen.

  • Enig rekenwerk was enkel nodig voor de laminaat op verdiep en zolder, de verdere maten werden doorgegeven en we zouden het rekenwerk ook gedaan hebben mocht dit niet aangeboden geweest zijn ipv gevraagd door ons met als motivatie van de vloerder dat dit correcter zou zijn en wij anders zouden opdraaien voor verkeerde berekeningen en tekorten bij plaatsing. Het technisch plan met alle afmetingen was reeds gemaild bij de offerte aanvraag maar de plannen op schaal werden specifiek gevraagd om deze berekeningen te doen wegens gemakkelijker. Het rekenwerk omvat wat wij gedaan hebben voor de tegels: de afmetingen van het technisch plan in excel ingeven met een paar berekeningen en hop,
  • Er werd geen advies gegeven behalve een vraag voor tegels in het toilet ipv laminaat en benodigde m² voor omvang badkader zoals ook gevraagd bij de andere vloerder offertes,
  • Er werd een e-mail uitgewisseld ivm het volgende: kennismakingsgesprek, eerste offerte met 3 vragen (omvang keuken naar plinten toe, betegeling toilet, omvang zolder), aangepaste offerte na antwoord op die vragen plus prijs vloermatkader en badkomkasting en een vraag tot referenties waar ontwijkend op geantwoord werd, wat ons een minder goed gevoel gaf en deed twijfelen tussen deze vloerder en een andere met enthousiaste referenties,
  • Omdat we twijfelden tussen deze vloerder en een andere, zijn we begin juni naar de tegelhandel gegaan om een staal waarbij we onze twijfel vermeldden en vroegen naar de eventuele korting bij eigen aankoop. Daarop heeft de tegelhandel de offerte aangepast naar de standaard % korting bij eigen aankoop en de vloerder direct op de hoogte gebracht dat de offerte aangepast was - dit hebben we pas afgelopen weekend van de tegelhandel gehoord maar we hadden een vermoeden aangezien we dezelfde avond van ons bezoek voor het staal een e-mail van de vloerder ontvingen dat de bestelling nu geplaatst moest worden als hij het na het bouwverlof moest uitvoeren en de dag erna de factuur via e-mail ontvingen. Ik kan dit perfect aantonen via de datering van de betrokken e-mails. Na de factuur was onze keuze duidelijk en een paar dagen nadien hebben we de offerte van de andere vloerder getekend wiens maten we ook zullen aanhouden,
  • We hebben toen geen verder contact meer gehad met de tegelhandel maar hebben geen extra korting gevraagd of plaatsing in het zwart vermeld bij ons bezoek, lijkt me ook een zeer ongepaste manier van werken dus ik vind het jammer dat dergelijke onterechte beschuldigingen rondgestrooid worden. Toen we onlangs de aantijgingen herhaalden bij de tegelhandel, reageerden zij ook zeer verbaasd en gaven aan dit nog uit te willen klaren met de vloerder,
  • Gezien de toon van de e-mail uitwisseling na ons factuurprotest, is er van ons uit geen verdere informatie meer gegeven behalve deze nodig voor het factuurprotest. De vloerder heeft ook nooit contact opgenomen via telefoon of face to face om uitleg na zijn e-mails ter aanmaning bestelling en factuur.

Ik hoop dat dit het nodige verduidelijkt en zal niet meer ingaan op verdere online beschuldigingen van de vloerder. De vloerder in kwestie kan me altijd bereiken via telefoon of face to face. Ik heb verder het grootste respect voor zelfstandigen in de bouw gezien mijn vader er ook een was en ik genoeg gezien heb wat dat inhoud en geen enkel probleem om voor inspanningen te betalen maar niet op deze manier, zonder enige verwittiging of overeenkomst.
Volmondig mee eens. Als de onderneming een vergoeding wil vragen voor het opmaken van een bestek/offerte, moet hij dat maar vooraf schriftelijk laten vastleggen.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#26 , 21 jun 2019 08:07

Beste allen,

Ik ben de vloerder die de factuur gestuurd heeft voor 254 euro.

Ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken om te schetsen waarom ik dit deed.

Na een offerteaanvraag te hebben ontvangen via mail heb ik de potentiële klant gecontacteerd om alles tijdens een persoonlijk onderhoud alles eens te bespreken.
Op een avond meer dan 2 uur bij de klant gezeten om alles uit te leggen,...
Om een offerte te kunnen opstellen moest ik nog diverse afmetingen hebben die niet in de oorspronkelijke mail vermeld stonden. In plaats van dat de klant ze zelf nameet en door stuurt, wordt mij gevraagd om het plan uit te rekenen.
Ondertussen maakt de klant ook een tegelkeuze bij één van mijn vaste partners.

Wij rekenen plan uit (plan zolder niet aangebracht door de klant.) stellen een offerte op voor leveren en plaatsen vloertegels, plinten, wandtegels, laminaat, plinten laminaat,... (prijzen met kortingen op materialen, snijafval,...)
offerte wordt doorgemaild samen met nog enkele raadgevingen en bedenkingen. Het plan ben ik zelf in de klant zijn brievenbus gaan steken.

Na enkele mails staat de klant bij mij aan de deur met het plan van de zolder (zelf uit rekenen zie de klant blijkbaar niet zitten)

Offerte wordt volledig aangepast (zolder + nog diverse aanpassingen), weer doe ik het plan terug naar de klant.

Hiervoor zijn meer dan 20 mails verstuur en ontvangen.

Het enige wat ik altijd vraag aan elke potentiële klant is feedback over mijn offerte (de offerte wordt goedgekeurd of niet me al dan niet een vermelde reden), dit omdat wij ook de nodige tijd in de offerte,... steken.

Omdat de uitvoering op zeer korte termijn is, stuur ik nog één mail naar de klant met de vermelding: als de werf volgens de gevraagde planning moet uitgevoerd worden, moet de offerte tijdig worden goedgekeurd, dit zodat we tijdig de materialen kunnen bestellen. hierop reageert de klant niet meer.

Daags na deze mail krijg ik telefoon van de tegelwinkel dat de klant nog eens is langs geweest met een verzoek: De klant zou graag de materialen (offerte van tegelwinkel op onze zaak met klant als werf) zelf aankopen en dit aan onze aannemingskorting en de plaatsing zou gebeuren door iemand "in het zwart".
Wij krijgen geen feedback van de klant meer, laat staan een bedankje.

Kortom zijn wij enkel goed om alles uit te rekenen, de klant professioneel advies te geven,...

Het is door dergelijke klanten dat steeds meer zelfstandigen offertes enkel nog betalend aanbieden.
Stilaan beginnen wij hier ook sterk over na te denken zeker als je beseft hoeveel uren, telefoons en e-mails er soms nodig zijn om een volgens de klant "simpel offerteke" op te stellen.
Wij voelen ons bedrogen en opgelicht door 2 profiteurs.

Om hen eens een koekje van eigen deeg te geven hebben wij dus een factuur gestuurd.
Nu voelt de klant ook eens hoe het is om misbruikt te worden.

Langs deze weg laat ik weten dat we niet uit zijn op het geld en dat de klant de factuur niet hoeft te betalen.

mvg.
Voor de hoven en rechtbanken moet de consument niet betalen, aangezien u niet te goeder trouw heeft gehandeld bij het sluiten en uitvoeren van contracten.
.

Mathieu Rutten

#27 , 21 jun 2019 20:19

Mevrouw jammer dat u uw topic zo eenzijdig hebt opgesteld en hebt laten uitschijnen alsof u in het zak gezet werd. Ik vind het ook gunstig dat de ondernemer op zich ook zijn verhaal gedaan heeft. De vloerder heeft langs deze laten weten dat mevrouw het gevraagde bedrag niet moet betalen. Toch vindt mevrouw en nog enkele anderen het nodig om toch nog na te trappen. Mevrouw, ik hoop echt dat hier meerdere ondernemers uw topic en vooral over uw houding hebben gelezen en gewaarschuwd zijn. Dit noem ik profitariaat van de hoogste plank. Zulke zaken horen niet thuis op dit juridisch forum, doch eerder in een praatcafé.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#28 , 21 jun 2019 20:50

Ik hoop ook dat veel aannemers dit hier gelezen hebben, je moet maar aannemer zijn in deze tijd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#29 , 22 jun 2019 07:42

Mevrouw jammer dat u uw topic zo eenzijdig hebt opgesteld en hebt laten uitschijnen alsof u in het zak gezet werd. Ik vind het ook gunstig dat de ondernemer op zich ook zijn verhaal gedaan heeft. De vloerder heeft langs deze laten weten dat mevrouw het gevraagde bedrag niet moet betalen. Toch vindt mevrouw en nog enkele anderen het nodig om toch nog na te trappen. Mevrouw, ik hoop echt dat hier meerdere ondernemers uw topic en vooral over uw houding hebben gelezen en gewaarschuwd zijn. Dit noem ik profitariaat van de hoogste plank. Zulke zaken horen niet thuis op dit juridisch forum, doch eerder in een praatcafé.
En dat ondernemers voortaan eens leren de algemene precontractuele informatieplicht na te leven overeenkomstig het Wetboek Economisch Recht (WER). Schenden van die plicht is bij ondernemers schering en inslag. Nochtans staan daar sancties op (XVII.1 WER).
.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#30 , 22 jun 2019 08:05


En dat ondernemers voortaan eens leren de algemene precontractuele informatieplicht na te leven overeenkomstig het Wetboek Economisch Recht (WER). Schenden van die plicht is bij ondernemers schering en inslag. Nochtans staan daar sancties op (XVII.1 WER).
Hoeveel klanten gaan ze nog hebben denk je, als je zegt ga je eerst eens een papiertje tekenen dat ik alles gezegd heeft, en dat dit xx euro gaat kosten voor de inlichtingen?
De consument maakt te veel misbruik van de goedheid van de meeste aannemers, en als ze goed op de hoogte zijn gaan ze op een ander kopen.

Dan heb ik het nog niet over sommige klanten in de horeca, die je niet meer als normaal kan noemen ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”