Uitkopen Huis

Snoezelmama
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Uitkopen Huis

#1 , 20 jun 2019 19:46

Hoi allemaal,

ik zit momenteel bij een advocaat, maar ik ben er eerlijkgezegd niet tevreden van. Ik zit in een pijnlijke vechtscheiding waar momenteel een notaris is aangesteld om de boedelverdeling te gaan doen. Echter gaat dit nog lang duren en zal dit heel kostelijk zijn. Ik zou graag met mijn ex-man in dialoog gaan, maar dan moet ik stilaan weten hoe ik ervoor sta. De advocaat geeft hier geen duidelijke uitleg aan, terwijl ik denk dat het niet zo moeilijk kan zijn. We zijn gehuwd volgens het 'normale stelsel'.

Situatie als volgt :

Huis 1

Samen aangekocht 50/50 drie jaar geleden aan een waarde van 160.000 EUR.
Het is ondertussen gerenoveerd, waarbij ik zelf 80.000 EUR heb geinvesteerd van middelen die eigen aan mij zijn.
De huidige geschatte waarde is echter maar 200.000 EUR.

Huis 2

Huis samen gebouwd, ook met 50/50 gelijke inbreng.
Huidige waarde is 370.000 EUR.
Er zit echter nog een hypotheek op ter waarde van 151.000 EUR.

Probleem

Ik zou graag Huis 1 behouden, en hij graag huis 2. Het is door de inbreng van mijn eigen middelen dat de rekensom voor mij wat moeilijk wordt. Op het internet zijn er diverse manieren te vinden. Met name omdat de investering niet zo groot is als de meerwaarde op Huis 1 maakt het de berekening voor mij moeilijk. Wat moet er over en weer betaald worden ?

Is er iemand die hier wat licht op kan laten schijnen ? Als er meerdere methodes zijn met verschillende uitkomsten wil ik dat ook graag weten. Ik wil niet het onderste uit de kan halen, echter wil ik gewoon wel weten waar ik maximum recht op kan hebben. Dat kan dan het uitgangspunt zijn voor mij. Hij is veel slimmer dan mij, dus heb schrik dat hij mij 'onder tafel' gaat praten.

Enorm bedankt voor alle hulp !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 20 jun 2019 19:55

Even terzijde, maar misschien niet minder belangrijk : wie heeft de schatting gedaan van huis 1 en huis 2 ?

Is er een akkoord van de kredietverstrekker nopens de hypotheek (lening neem ik aan) ?

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 20 jun 2019 21:04

Voorstel:

Huis 1 :

samen gekocht en elk de helft betaald: 160.000+kosten = 180.000€ (exacte kost te becijferen - bij klein beschrijf is t minder). Exact bedrag maakt niet uit voor de verdeling.

80.000€ renovatie waarvoor jij hem 40.000€ “leende”. Ik verdedig hier de “lenings”benadering ipv de proportionele ongelijke inbreng omdat die laatste mi enkel van toepassing is op de aankoop zelf en niet op latere verbeteringswerken.

Verkoopwaarde 200.000€. Jij moet hem dus 100.000€ - 40.000€ (gunstig voor hem want geen intrest op lening). Je “verliest” dus elk evenveel op de minderwaarde van de renovatie. Dit is logisch.

Huis 2

370.000 - 151.000€ = 219.000€. Hij moet je dus 109.500€ (En de volle lening verder afbetalen)

Saldo: 109.500- 60.000 = 54.500€ dat hij je moet. Nog te corrigeren met kleintjes maar dat doet de notaris wel.

Dit in de veronderstelling dat de schattingen ok zijn voor jullie (en voor registratie)

Reclame

Snoezelmama
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2019 09:30

Sirkii, bedankt voor je antwoord.

Het is vooral Huis 1 dat de berekeningsproblemen stelt. Het tweede lijkt me redelijk logisch.

Als ik je uitleg rond huis 1 goed begrijp, is enkel de uiteindelijke verkoopwaarde (200.000 EUR) en de helft van de eigen inbreng relevant. De originele aankoopprijs wordt eigenlijk nergens in de berekening meegenomen.

Als ik het ook begrijp is de waarde van de herwaarding niet belangrijk in deze (toch niet voor de berekening van de 60.000 EUR).

Ik heb wel eens ergens gelezen dat mijn inbreng ook 'geherwaardeerd' mag worden. Want nu is het dubbel : ons huis is meer waard geworden door mijn inbreng, maar daardoor betaal ik ook meer uitkoopsom. Is dat een alternatieve berekeningswijze ?

Snoezelmama
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jun 2019 09:31

Even terzijde, maar misschien niet minder belangrijk : wie heeft de schatting gedaan van huis 1 en huis 2 ?

Is er een akkoord van de kredietverstrekker nopens de hypotheek (lening neem ik aan) ?
Dit is niet gebeurd door een notaris, maar door makelaars. Maar er is door ons geen enkele twijfel dat deze bedragen (ongeveer) juist zijn als we zien voor hoeveel de huizen vlak in de buurt verkocht zijn.

Ook voor de bank is er geen probleem.

Het gaat puur om de uitkoopsommen zelf. En ook daar willen we niet perse op 1.000 EUR kijken. Maar 10.000 EUR is natuurlijk wel wat ;-)

Snoezelmama
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jun 2019 14:22

Ik had dit allicht ook in de 'echtscheidingstopic' moeten plaatsen. Misschien dat iemand dit best kan verplaatsen want het antwoord is voor mij wel belangrijk :)

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 21 jun 2019 18:24

Was bij de aankoop van huis 1 de inbreng van beiden gelijk? Dit was mijn assumptie.

De 80.000€ renovatie leverden slechts een meerwaarde op van 40.000€. Eigenlijk ws nog minder omdat ook de waarde van het originele huis mogelijks zou gestegen zijn.

De leningsaanpak van 40.000€ - die mi verdedigbaar is - is dus voordelig voor u.

Snoezelmama
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2019 09:56

Was bij de aankoop van huis 1 de inbreng van beiden gelijk? Dit was mijn assumptie.

De 80.000€ renovatie leverden slechts een meerwaarde op van 40.000€. Eigenlijk ws nog minder omdat ook de waarde van het originele huis mogelijks zou gestegen zijn.

De leningsaanpak van 40.000€ - die mi verdedigbaar is - is dus voordelig voor u.
Opnieuw erg bedankt. Ik heb hierover nog een laatste vraag. Ik heb in het voorbeeld van huis 1 een paar fictieve bedragen gebruikt omdat ik schrik had dat de tegenpartij eventueel zou meelezen. Als het originele (50/50) aankoopbedrag 180.000 EUR was, en de huidige waarde van het pand 210.000/220.000 EUR (dus neem de gulden middenweg - 215.000 EUR). De 'eigen inbreng' is wel nog 80.000 EUR.

Als ik dat nog weet, dan ga ik volgende week eens een concreet voorstel uitdokteren.

En om op je vraag te antwoorden : ja, de inbreng was gelijk ja.

Snoezelmama
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jun 2019 12:45

Was bij de aankoop van huis 1 de inbreng van beiden gelijk? Dit was mijn assumptie.

De 80.000€ renovatie leverden slechts een meerwaarde op van 40.000€. Eigenlijk ws nog minder omdat ook de waarde van het originele huis mogelijks zou gestegen zijn.

De leningsaanpak van 40.000€ - die mi verdedigbaar is - is dus voordelig voor u.
Opnieuw erg bedankt. Ik heb hierover nog een laatste vraag. Ik heb in het voorbeeld van huis 1 een paar fictieve bedragen gebruikt omdat ik schrik had dat de tegenpartij eventueel zou meelezen. Als het originele (50/50) aankoopbedrag 180.000 EUR was, en de huidige waarde van het pand 210.000/220.000 EUR (dus neem de gulden middenweg - 215.000 EUR). De 'eigen inbreng' is wel nog 80.000 EUR.

Als ik dat nog weet, dan ga ik volgende week eens een concreet voorstel uitdokteren.

En om op je vraag te antwoorden : ja, de inbreng was gelijk ja.
Mijn excuses : er stond zelfs geen vraag meer bij. De vraag is natuurlijk of de situatie enorm veranderd bij de 'nieuwe' cijfers. Ik heb enorm veel schrik van hem, hij is veel slimmer dan mij en wil niet dat hij mij in de zak zet.

Terug naar “Echtscheiding”