negatieve bruttowinst

Berk
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

negatieve bruttowinst

#1 , 20 jun 2019 15:28

Hallo,

ik heb een vraag hoe (welke code) of op welke manier kan ik negatieve bruttowinst - verlies naar mijn belastingaangifte deel 2 ingeven?

kort uitleg: vorige jaar heb ik met bijberoep begonnen(vrijstelling van BTW en sociale bijdragen) maar ik heb maar 2 facturen

aankoop : factuur van de boekhouder in verband met de oprichten van mijn bijberoep (242 euro)
verkoop : 175 euro

vanwege famillie en personele reden (enkele stierf gevallen in de famillie, burn - out) ben ik rest van het jaar passief geweest dus geen activiteit uitgevoert dus ook geen facturen


hoe kan ik mijn belastingangifte invullen?

Alvast bedankt voor alle adviesen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jun 2019 15:38

rubriek 2600-19 € 175.00
rubriek 2632-84 € 0.00
rubriek 2606-13 € 242.00
rubriek 2617-02 € 175.00

factuur boekhouder zijn kosten, geen aankopen

Berk
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2019 16:26

Hartelijk bedankt voor het antwoord!
ik zie dat ik heb het verkeerd aangepakt.
bedankt voor de correctie (kosten van boekhouder).


ik heb het nu direct via tax calc nagekeken.
ik heb nog vraag: bij de vak 2606 staat opmerking - niet invullen als u de toepassing van het wettelijk forfait wenst. zal ik dan de het wettelijk forfait verliezen? zal het groot inpakt hebben op de totale berekening van mijn belastingen?

en hoe zit nu eigenlijk mijn resultaat? ik zit nog steeds met verlies, klopt? maar ik heb geen negatieve waarde op belastingaangifte als ik goed begrijp

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2019 16:45

Hartelijk bedankt voor het antwoord!
ik zie dat ik heb het verkeerd aangepakt.
bedankt voor de correctie (kosten van boekhouder).


ik heb het nu direct via tax calc nagekeken.
ik heb nog vraag: bij de vak 2606 staat opmerking - niet invullen als u de toepassing van het wettelijk forfait wenst. zal ik dan de het wettelijk forfait verliezen? zal het groot inpakt hebben op de totale berekening van mijn belastingen?

en hoe zit nu eigenlijk mijn resultaat? ik zit nog steeds met verlies, klopt? maar ik heb geen negatieve waarde op belastingaangifte als ik goed begrijp
Inderdaad u verliest uw forfaitaire kosten , maar uw werkelijke kosten ( rubriek 2606 ) overtreffen zelfs de bruto inkomsten.
Bruto inkomsten kunnen ook normaal niet negatief zijn, omdat u niet mag verkopen met verlies. Werkelijke kosten voordeliger dan forfaitaire kosten.

Resultaat moet u bezien deel 1 en 2 samen.

Verlies van dit aanslagjaar kunt u volgend jaar desnoods ook inbrengen. Maar daar moeten we nog een jaar op wachten.

Berk
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2019 18:50

bedankt voor het aantwoord

dus als zal het via uw voorgestelde manier ingeven
rubriek 2600-19 € 175.00
rubriek 2632-84 € 0.00
rubriek 2606-13 € 242.00
rubriek 2617-02 € 175.00

zal het ongeweer in orde zijn voor de belastingkantoor of mag ik belasting controle verwachten?

nog in verband met mijn factuur van 175euro, het gaat over massage dus in feite ik verkoop geen producten enkel diensten, verandert dit iets? (ik denk het niet)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2019 19:26


zal het ongeweer in orde zijn voor de belastingkantoor of mag ik belasting controle verwachten?
Ik denk het niet, het kost teveel aan manschappen .

Bij verdieners raad ik aan om foto kopie te maken van al je facturen, en ze bij je aangifte mee te sturen, eventueel als bijlagen !!

Dan is je controle zeer snel gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Berk
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2019 19:46

hartelijk bedankt voor uw alle antwoorden, het was een grote hulp voor mee!!!

ik vind uw advies als een goede idee dus ik zal mijn facturen als een bijlage ook sturen

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 20 jun 2019 19:55

Fotokopie van nooit originele meesturen !!!!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”