water lek

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

water lek

#1 , 19 jun 2019 17:39

ik zit sinds gisteren zonder water,heb de kraan moeten dicht draaien,ik zit ergens met een lek en het water loopt in de kleder langs de muren af;ik kan dus niks,ik kan de wc niet doorspoelen,ik kan mijn tanden niet poetsen,ik kan me niet douchen,ik kan niet koken,ik kan geen was op zetten.....ik logeer dus voorlopig bij mijn ouders.de huisbaas heeft naar zijn verzekering gemaild,nu is het eerst afwachten op antwoord van hen.kan zijn dat er eerst een expert moet komen,enzo...wss moeten ze ook kappen en breken want de buizen liggen onder de grond.kan dus nog een hele tijd duren.ik kan ook mijn kinderen niet bij mij laten komen,die moeten nu noodgedwongen bij de papa blijven en ik zie mijn kinderen maar niet.
nu is mijn vraag,kan ik hiervoor compensatie krijgen bv vermindering van huishuur voor het aantal dagen dat ik niet in mijn huurhuis kan wonen?want ik moet hier 700 euro betalen terwijl ik hier nu niet kan wonen.in de winter heb ik heel lang zonder warm ater en zonder verwarming gezeten,toen heb ik daar niks van gezegd,maar achteraf bekeken had ik toen ook wss recht op compensatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jun 2019 17:55

Eerst verhuurder inlichten , en dan een loodgieter ernaar laten kijken en zoeken war de oorzaak zit. Dat is de snelste wijze om terug water te hebben. Nu zit je in de papierwinkel van uw verzekering, en kan het nog dagen duren voor ze iemand opdracht geven om te komen. En dan is het nog niet zeker dat ze zullen tussenkomen of het laten maken. Sleet is nl niet voorzien bij een verzekering. Als er een buis is doorgeroest, is dat voor rekening van de verhuurder.
Is het een appartementsgebouw of een gewone woning?

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2019 18:03

iki heb de verhuurder direct op de hoogte gebracht hoor,hij heeft dan iemand gebeld,die is komen kijken,maar die man zei dat de verhuurder eerst zijn verzekering moest aanspreken,dat heeft hij vandaag gedaan,nu wacht hij op antwoord,maar zoals ik zei,kan nog wel even duren dat het volledig opgelost zal zijn.maar men kan het moeilijk op mij steken he als er een lek is,door om het even wat,ik heb niks kapot klopt hoor van leidingen of iets anders.ze kunnen mij toch moeilijk in een huis laten verder wonen zonder water,want jij zegt dat het nog niet zeker is dat ze het gaan maken?

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 19 jun 2019 18:46

Je huurt geen waterleiding maar een woning. Als je een waterleiding zou huren, hoef je niet meer te betalen.
Vraag aan de verhuurder voor een tijdelijk maatregel, aftapkraan achter de meter zetten en dan kan je wassen en koken met emmers.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2019 19:14

ik huur een huis en geef veel geld hiervoor,dan moet ook,alles werken,is dit niet zo,vind ik dat er een tussenkomst mag zijn,ik heb in november en december meer zonder warm water en zonder verwarming gezeten,nu dit,maar betalen mag ik wel,en niet weinig ook

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 19 jun 2019 19:29

Je kan een huurvermindering vragen met aangetekend schrijven. Je huisbaas is momenteel nog niet verplicht u die te geven. Stuur een aangetekend schrijven naar je huisbaas en geef hem een aanvaardbare tijd om het probleem op te lossen. Vraag ineens ook een huurvermindering.

Als hij de vermindering niet wil geven, binnen die aanvaardbare termijn, dan is het maar zo. Hij zal in ieder geval wel nog meer zijn best doen, om het probleem snel op te lossen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 jun 2019 20:04

Vraag voor de dagen dat je zonder water zit een huurvermindering van 100 %. Dat zal hem tot wat spoed aanzetten. Stel hem die eis per aangetekende brief, met kopie via de gewone post. Laat hem ook weten dat je als er tegen xx/xx/xxxx (binnen 10 dagen) geen oplossing is je niet zal nalaten naar de vrederechter te stappen, waar je eveneens een huurvermindering zal vragen voor de dagen zonder verwarming en zonder warm water hebt gezeten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 19 jun 2019 20:16

Houd er ook rekening mee dat voor een gedekt schadegeval de eventuele huurvermindering ook tot de schade behoort. Eigenaar moet dan maar aan de verzekering een vergoeding vragen.

En ook nog dit: verzekerde is ook verplicht om de schade zoveel mogelijk te beperken. En dus de huurderving zo laag mogelijk te houden. Hij heeft er dus alle belang bij de herstelling AsAP te beginnen .

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jun 2019 22:33

ik wou gewoon even zeggen dat mijn huisbaas me vandaag een mail deed( ik zat net in de wachtkamer bij de huurdersbond,ik was wat te vroeg) dat hij me 15 euro per dag dat het niet opgelost is zal betalen.ik heb dat aanvaard en ben dus uiteindelijk niet binnen geweest bij iemand van de huurdersbond.morgen komt er iemand kijken van zijn verzekering uit om het lek te lokaliseren.

KJ86
Berichten: 2662

#10 , 25 jun 2019 23:24

Dat is een mooi voorstel van de verhuurder,slim om het aan te pakken.
Ik weet uit ervaring dat verzekeringsmaatschappijen dit soort van huurderving weglachen.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jun 2019 09:13

ja,ik had hem eerder al gevraagd om tot een onderling akkoord te komen,maar hij reageerde niet,had ook gezegd dat ik naar de huurdersbond zou gaan gisteravond om te zien wat kon of niet,maar hij heeft dn toch gereageerd en dit voorstel gedaan,waar ik dus zeker mee akkoord ging,blij dat het zo kon

Terug naar “Huren”