DIV verliest een document

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

DIV verliest een document

#1 , 18 jun 2019 14:26

Alles zit in de titel en dit is mijn interpretatie.
Het is een david tegen een doofstomme goliath verhaal.

Ik koop (als particulier) een buitenlandse (Duitse) motorfiets en doorloop alle procedures vlekkeloos.
Maar op het allerlaatste van de rit gaat het fout.

Om mijn kentekenbewijs deel 1 en 2 te verkrijgen moet ik alle ervoor verkregen documenten opsturen. (ik bespaar u de papiermolen dat je moet doorlopen, maar dat is goed gegaan en niet relevant in dit verhaal)
Ik verstuur dit aangetekend en neem ervoor nog foto's. Slim hé :wink:

Ik krijg mijn kentekenbewijs deel 1 en 2 in de bus, maar mijn verstuurde homologatie-attest komt niet terug.
Dit attest hoort ook thuis als boorddocument als het een ingevoerd voertuig is.
(Je moet dit mee opsturen om het kentekenbewijs te verkrijgen. In 2018, voor een ander voertuig, verliep dit vlekkeloos en kreeg ik het homologatieattest enkele dagen later gewoon terug in de brievenbus.)
Het komt niet terug. Ok we bellen even => :

-Onmogelijk om een persoon aan de lijn te krijgen bij de DIV tussen 1 juni en 15 juni... je mag nog zoveel combinaties in hun systeem uitdenken (druk 1, druk 6 , druk 2, .....muziek tot Sint Juttemis.

-We sturen een mail. Geen reactie

-We sturen een mail naar de ombudsdienst DIV (ook klachten). Een vriendelijk mailtje terug dat ze het eens geen navragen, ik hoor niets meer...
Na 2 weken vraag ik of er nieuws is en krijg ik volgend antwoord :
"Ik kan daar geen richttermijn op kleven. In principe hoor ik binnen de twee weken iets, soms kan het wat langer duren."
We zijn al 4 weken verder intussen, dus die piste droogt op.

- Ik bel naar mijn verzekeringskantoor. En die beginnen te jammeren dat elk "specialleke" ook een drama is, want ze geraken ook niet binnen.
Ik had gehoopt dat ze een rechtstreekse lijn hadden als makelaar, maar neen dus.

-Ik maak een afspraak bij een DIV satteliet kantoor te Kontich (bij div brussel lukt het mij niet om een afspraak te maken) en zie voor het eerst een werknemer van de div van vlees en bloed. Ik begon al te vermoeden dat de div een spookbedrijf was met een brievenbus in Panama. :roll:
Na 35 minuten heeft de dame wat rondgebeld vanuit Kontich naar Brussel en de conclusie is dat ze het hebben opgestuurd en als ik het niet gekregen heb, dat dan de Post het heeft kwijtgespeelt. :roll:
Tactisch een goede zet. Geen gezichtsverlies en ze moeten niet meer verder zoeken....maar ik heb nog altijd mijn origineel document niet. Enkel een foto.

Nu kan ik voor 75€ een nieuw document aanvragen.
Uiteraard komt de div hier financieel niet tussen, want de Post heeft het kwijtgespeeld volgens hen.... :?

Wat doe ik ?
Stop ik met vechten tegen zo'n log apparaat en buig mijn hoofd en betaal (opnieuw) 75€ voor een origineel homologatieattest...
Of heeft u nog een ander idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 18 jun 2019 14:30

Hebt u uw aangetekende zending al door de tracker van B-post gehaald? Dan kan u zien waar het is misgelopen.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 18 jun 2019 14:50

Heeft DIV het wel aangetekend teruggestuurd? Dat kan ik alvast niet afleiden uit het verhaal van TS...
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2019 15:32

Beste Didymus :

Mijn papieren waren aangetekend verstuurd en zijn goed ontvangen geweest.
Anders had ik nooit een kenteken kunnen bekomen.
Daar is nooit discussie over geweest. Ze hebben bewijs van ontvangst.

Ik heb ook de vraag gesteld aan DIV of ze dit homologatiedocument aangetekend terugsturen.
Neen doen ze niet. (kentenkenplaat en kentekenbewijs wel, en misschien nog andere zaken wel.)
Dat homologatiedocument wordt niet aangetekend opgestuurd. Dus geen spoor op te vinden.
Ik vind ze hier ook in de fout gaan. Is een officieel belangrijk document.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 18 jun 2019 15:46

Ja hoor, ik had het correct gelezen en geïnterpreteerd.

Ik reageerde enkel op LeenW die een mogelijke oplossing zag in het traceren van de zending...
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 18 jun 2019 15:52

Ik heb het inderdaad fout geïnterpreteerd.

Algemeen zou ik zeggen dat DIV hier in de fout is gegaan en zij de schade maar op de postdienst moeten verhalen.

Al bij de klachtendienst FOD Mobiliteit of Federale Ombudsman geprobeerd?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 18 jun 2019 16:07

Als DIV niet kan bewijzen dat het werd teruggestuurd hebben ze een probleem.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jun 2019 19:14

Vraag is natuurlijk hoe lang je je met je voeten wil laten spelen om je gelijk te krijgen en 75€ uit te sparen.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jun 2019 20:24


Al bij de klachtendienst FOD Mobiliteit of Federale Ombudsman geprobeerd?
ik citeer uit de (weliswaar nogal lange) begintopic :

-We sturen een mail naar de ombudsdienst DIV (ook klachten). Een vriendelijk mailtje terug dat ze het eens gaann navragen, ik hoor niets meer...
Na 2 weken vraag ik of er nieuws is en krijg ik volgend antwoord :
"Ik kan daar geen richttermijn op kleven. In principe hoor ik binnen de twee weken iets, soms kan het wat langer duren."
We zijn al 4 weken verder intussen, dus die piste droogt op.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jun 2019 20:27

Als DIV niet kan bewijzen dat het werd teruggestuurd hebben ze een probleem.

Dat ze een probleem hebben is het minste van hun zorgen.
Als een olifant op een mier staat heeft het zware zoogdier er geen last van. 8_)
ze nemen de telefoon zelfs niet op.

google maar eens : "DIV neemt telefoon niet op"
Verbazend dat die ambtenaren de hoorn van de haak gooien als het te druk is. F*ck de klantvriendelijkheid.
Laatst gewijzigd door oldskoolgsxr op 18 jun 2019 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jun 2019 20:29

Vraag is natuurlijk hoe lang je je met je voeten wil laten spelen om je gelijk te krijgen en 75€ uit te sparen.

Ja Lanox, die kant ben ik ook meer en meer aan het opschuiven.
Ik kan niet vechten tegen windmolens en dat voor 75€....
Maar het is frustrerend hoe het logge div apparaat (niet) werkt.


Tenzij iemand nog een wit konijn uit zijn hoed tovert , ga ik moeten zwichten vrees ik. :evil:

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 19 jun 2019 12:17

Gezien ze u een plaat hebben gegeven was dat document zeker in orde, en alvast een bewijs dat ze het hebben in handen gehad. Zou alle documenten met klachten bijhouden, en voorleggen als politie of technische controle ze vraagt. Moeten zij maar bij DIV uitleggen waarom je geen attest hebt.

Sirkii
Berichten: 5395

#13 , 19 jun 2019 18:45

Gezien ze u een plaat hebben gegeven was dat document zeker in orde, en alvast een bewijs dat ze het hebben in handen gehad. Zou alle documenten met klachten bijhouden, en voorleggen als politie of technische controle ze vraagt. Moeten zij maar bij DIV uitleggen waarom je geen attest hebt.
Het is niet het probleem van keuring of politie dat DIV (of de post) een document kwijtspeelde .... TS moet het nodige doen om een nieuw document te bekomen (en eventueel proberen de kost er van te verhalen op DIV waarbij idd de hamvraag is of 75€ te moeite is om door te gaan)

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jun 2019 14:26

Er is nieuws :

Vandaag telefoon gehad van DIV Kontich om te melden dat ze met mijn dossier bezig zijn.
Dit geeft wel terug vertrouwen en dat ze mijn klacht niet hebben geklasseerd.

De 2e zaak dat de mevrouw vertelde is het feit dat ik niet alleen ben. Bij het terugsturen zijn een aantal mensen gedupeerd en hebben niet hun homologatie-attest voor ex buitenlandse voertuigen of GVA voor Belgische voertuigen ontvangen.

Het kan dus nog goedkomen. Alleen zo traag.... :roll:

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 jun 2019 19:29

de ombudsdienst heeft geantwoord dat de DIV geen gevolg gaat geven aan mijn klacht.

Dit is hun antwoord :

Geachte heer,
Ik verwijs naar uw mail van 21 juni, in eerste instantie gericht aan de dienst Homologatie Vlaanderen.
Vooreerst dien ik te verduidelijken dat de dienst Homologatie Vlaanderen geen onderdeel is van de DIV.
De DIV bezorgde mij vandaag een antwoord in uw dossier.
De DIV bevestigde dat uw aanvraag werd behandeld op 23 mei 2019.
De administratie verduidelijkte dat er een scan werd genomen van het validatieattest toen de aanvraag bij de DIV werd ontvangen.
Het is volgens hen echter onmogelijk om uit de scan af te leiden of het originele validatieattest al dan niet aan de DIV werd overgemaakt.
De DIV benadrukte dat het originele validatieattest in geen geval moest worden overgemaakt maar een kopij van dit document volstaat.
De DIV stuurt, indien originele documenten worden overgemaakt, deze steeds terug naar de aanvrager.
Het is volgens de DIV nog onmogelijk te achterhalen of in uw dossier al dan niet het originele validatieattest werd overgemaakt, net zoals het ook onmogelijk is om nog te achterhalen of, indien dit effectief was gebeurd, het originele document dat dan zou zijn teruggestuurd, verloren ging bij de verzending.

De DIV beschikt alleszins niet over uw originele validatieattest.

Ik vrees dan ook dat er niets anders op zit dan een duplicaat aan te vragen bij de homologatiedienst.

(ik wist niet dat dienst homologatie geen onderdeel van de div)
(voor de rest is het open paraplu en is het verwijt over het al of niet opsturen van het origineel document niet correct)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”