uitspraak rechtbank/notariële schenkingsakte

Gilleken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

uitspraak rechtbank/notariële schenkingsakte

#1 , 18 jun 2019 22:52

Bij vonnis van de Vrederechter in Aalst op 14/11/2006 werd mijn moeder en mijn broer solidair veroordeelt om binnen de 8 dagen vanaf de betekening van het vonnis € 125.000 verhoogd met de gerechtelijke intresten van 7% per jaar te storten op een rubriekrekening bij de notaris.
Het derdenverzet werd afgewezen alsook het hoger beroep, dit alles ter vrijwaring van mijn erfenisrechten.
Mijn moeder stortte € 40.000 op de rubriekrekening.
Daarnaast werd bij notariele akte 40.000€ geschonken aan haar kleinzoon, zogezegd 1/3 want we zijn met 2 kinderen. 1/3 kon mijn moeder wegschenken.

Mijn vraag: kan men het vonnis van de rechtbank zo maar naast zicht neerleggen, en kan men van het opgelegde kapitaal (125.000€) via notariele akte gedeeltelijk wegschenken.
Wat primeert hier: het vonnis van de rechtbank of de notariële akte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 jun 2019 23:29

U spreekt in raadsels.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”