Herbestemming handelspand

Elien Geboers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Herbestemming handelspand

#1 , 18 jun 2019 15:38

Tijdens het huizenhagen in Antwerpen bots ik vaker op residentiële panden met daarin een handelspand. Daarom vraag ik me af hoe een herbestemming van zo'n handelspand tot deel van de residentiële woning in zijn werk gaat, waar je de vergunning aanvraagt en op basis van welke argumenten deze al dan niet wordt toegekend. Alvast bedankt voor de informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2019 16:25

op basis van de in dat gebied geldende bouwvoorschriften. De set met voorschriften (een rup, een verkaveling, een bpa) bepaalt meestal welke functies toegelaten zijn in een bepaalde zone. Als de functie wonen toegelaten is, dan lijkt mij dat geen probleem om die vergunning te verkrijgen. Ik vermoed zelfs dat je zeer veel van die panden nog gaat terug vinden in het vergunningregister onder de noemer wonen. De functie handel wordt er nogal gauw eens aan toegevoegd zonder de nodige vergunning :D Of als het bijvoorbeeld een handelshuis is, dan haal je de handel er van af en houd je alleen het huis over. Is meestal een omgevingsvergunning zonder architect.

Reclame

Terug naar “Milieurecht”