Stomdronken minderjarige: ouders verwittigen

devosthomas
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Stomdronken minderjarige: ouders verwittigen

#1 , 18 jun 2019 13:02

Wat moet er gebeuren als een minderjarige ( 13 - 14 jaar ) stomdronken wordt teruggevonden op straat en deze met spoed naar ziekenhuis wordt gebracht? Moeten de ouders dan geïnformeerd worden?

Klopt mijn redenering dat het hier gaat over een wilsonbekwame minderjarige dus dat de vertegenwoordigen van zijn (patiënten)rechten vallen onder de ouders? Dus maw dat de ouders moeten worden verwittigd? Of sla ik de bal volledig mis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2019 13:06

Door wie gevonden en gegevens minderjarige gekend?
Stomdronken????
JurecaBE moderator

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 18 jun 2019 13:20

Als je dronken bent ga je toch niet naar een ziekenhuis?
Als ik stomdronken mensen zie liggen op straat dan verwittig ik de politie.
Die krijgen daar dan een bed (in een cel).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2019 13:32

Misschien de ouders heropvoeden : stomdronken kind van 13 jaar ???

En zoals Asperger meldt : politie verwittigen, en ik zou ook een ambulance opbellen; gezien misschien kans om in coma te raken.
In de eerste plaats gaat het om het redden van een kind dat in een situatie is beland ( met of tegen de wil ) maar door verschillende kanalen die erg in gebreke zijn gebleven. Verstrekking alcohol door wie en waar ???

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 18 jun 2019 13:37

Bij twijfel steeds 112 bellen, zij zullen de juiste beslissing nemen.

Minderjarige dus de ouders zullen altijd gecontacteerd worden.

Mathieu Rutten

#6 , 18 jun 2019 13:38

De minderjarige is naar het ziekenhuis gebracht. In het ziekenhuis werken professionelen die weten hoe hier mee om te gaan. Ik zou het dan ook aan het ziekenhuis overlaten om de ouders en/of andere instanties te verwittigen. Er werd hulp geboden aan een persoon in nood.

devosthomas
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jun 2019 13:44

Is een casus uit mijn cursus medisch recht, dus geen effectief voorval, casus is de volgende:

"Wat moet er gebeuren als een minderjarige ( 13 - 14 jaar ) stomdronken wordt teruggevonden op straat en deze met spoed naar ziekenhuis wordt gebracht? Moeten de ouders dan geïnformeerd worden?"

devosthomas
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jun 2019 13:45

Door wie gevonden en gegevens minderjarige gekend?
Stomdronken????
Is een casus uit mijn cursus 'medisch recht' waar ik geen sluitend antwoord op kan vinden, vandaar de vraag in dit forum. Kies is de volgende: Wat moet er gebeuren als een minderjarige ( 13 - 14 jaar ) stomdronken wordt teruggevonden op straat en deze met spoed naar ziekenhuis wordt gebracht? Moeten de ouders dan geïnformeerd worden?

Mathieu Rutten

#9 , 18 jun 2019 13:49

In de toekomst misschien toch wel even duidelijk informeren. Het is niet helemaal duidelijk of de vraag gericht is vanuit een toevallige getuige of door een lid van het ziekenhuis nadat de minderjarige werd binnen gebracht?

Als je casussen wil aanhalen is het allerbelangrijkste het verwoorden van de noodzakelijke informatie en last but not least een juiste vraagstelling.

https://www.kennisplein.be/sites/Jeugdr ... Bnten.aspx

https://wvg.vlaanderen.be/rechtspositie ... ipatie.pdf

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... oe-zit-dat

devosthomas
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jun 2019 13:52

In de toekomst misschien toch wel even duidelijk informeren. Het is niet helemaal duidelijk of de vraag gericht is vanuit een toevallige getuige of door een lid van het ziekenhuis nadat de minderjarige werd binnen gebracht?

Als je casussen wil aanhalen is het allerbelangrijkste het verwoorden van de noodzakelijke informatie en last but not least een juiste vraagstelling.
Ja klopt, is een fout van mij. De casus die we gekregen is wel degelijk enkel de bovengenoemde informatie. Met andere woorden: "Minderjarige dat stomdronken is en naar het ziekenhuis wordt gevoerd, ouders verwittigen of niet?"

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jun 2019 14:43

dan zul je moeten antwoorden dat de toevallige passant (die de minderjarige vindt) zijn burgerplicht zal moeten doen en 112 bellen, en dat de mensen van het ziekenhuis de ouders moeten verwittigen.
Minstens twee wetten of wetsartikels waar je naar zal moeten verwijzen zeker?

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 21 jun 2019 17:01

Stomdronken is sowieso naar ziekenhuis gezien toestand..
Ongeacht ziekenwagen of politie.
In principe zal parket verwittigd worden door politie en uiteraard door alle soorten hulpverleners direct de ouders.
Ziekenhuis verwittigd ouders meestal via politie gezien ziekenhuis niet over dit soort info kan beschikken en politie wel.
Juridisch zal jeugdrechtbank in kennis worden gesteld en OCJ - decreet jeugdzorg worden in werking gesteld.

Terug naar “Andere”