Pesterijen door werkgever

Janjaap
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Pesterijen door werkgever

#1 , 18 jun 2019 13:01

Ik werk ondertussen een negental maanden in een vastgoedkantoor. Ik ben hier begonnen met een IBO-contract. Na het IBO-contract heb ik een contract voor onbepaalde duur gekregen.

De situatie waarin ik mij situeer ziet er als volgt uit:

Ik ben hier beginnen te werken met zeer veel inzet, enthousiasme, plezier. Hierdoor behaalde ik de eerste maanden schitterende resultaten. Op voorhand was mondeling met de werkgever afgesproken dat na verloop van tijd mijn wedde zou komen overeen te staan met mijn prestaties wat in het begin niet het geval was.

Na een aantal pogingen om opslag te vragen bij mijn werkgever had ik het opgegeven. Ik deed mijn job niet meer graag, het plezante ging er een beetje af omdat mijn prestaties en loon niet evenredig zijn.

Mijn prestaties gingen achteruit waardoor de werkgever al een aantal keren had aangegeven dat ik moest uitkijken naar iets anders. Dit heb ik dan ook gedaan. In september begin ik aan mijn volgende uitdaging.

Door het IBO-contract heb ik de zekerheid dat de werkgever mij niet kan ontslaan voor sept tenzij hij de resterende periode uitbetaald.

Vorige week heb ik een gesprek met hem gehad en de situatie uitgelegd. Zijn eerste reactie was dat hij mij zou ontslagen. Ik heb hem dan ook verteld over de clausule in het IBO-contract. Hier was hij niet van op de hoogte.

Ik heb hem een voorstel gedaan dat hij mij ontsloeg en een bepaald bedrag uitbetaalde. Dit kwam voor hem 10.000€ goedkoper uit dan mij te ontslagen en alles te betalen of mij nog te laten werken tot september. Ik had dan ook verwacht dat hij dit voorstel meteen zou aanvaarden.

Hij vertelde mij dat hij ging nadenken over mijn voorstel. 10 min later riep hij mij voor een gesprek. Hij vertelde dat hij het voorstel niet ging aanvaarden en dat alles blijft zoals het is. Ik moet van hem aan mijn bureau zitten en mag voor de rest niets doen. Geen dossier meer behandelen, geen prospectie,... gewoon van 09-17uur aan de bureau zitten.

Nu volgens de arbeid wetgeving is dit contractbreuk. In mijn opzicht is het enige wat ik kan doen hem in gebreke stellen met als gevolg dat hij mij opdrachten gaat geven zoals de afwas doen, vuilniszakken buiten zetten,...

Hebben jullie enig advies voor mij?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 18 jun 2019 13:45

"Ik werk ondertussen een negental maanden in een vastgoedkantoor. Ik ben hier begonnen met een IBO-contract. Na het IBO-contract heb ik een contract voor onbepaalde duur gekregen.

De situatie waarin ik mij situeer ziet er als volgt uit:

Ik ben hier beginnen te werken met zeer veel inzet, enthousiasme, plezier. Hierdoor behaalde ik de eerste maanden schitterende resultaten. Op voorhand was mondeling met de werkgever afgesproken dat na verloop van tijd mijn wedde zou komen overeen te staan met mijn prestaties wat in het begin niet het geval was.

Na een aantal pogingen om opslag te vragen bij mijn werkgever had ik het opgegeven. Ik deed mijn job niet meer graag, het plezante ging er een beetje af omdat mijn prestaties en loon niet evenredig zijn. "

Wat ik je in eerste instantie wil meegeven is doe iets aan je attitude. Na 9 maanden, waarin IBO, ga je al om opslag vragen. Krijg je deze niet dan ga je minder goed presteren???? Als je volgende werkgever dit alles leest, zal hij toch wel even zijn wenkbrauwen fronsen.

Van een werknemer mag op zijn minst verwacht worden dat hij zijn best doet. Als je je best doet en je bewijst zal de werkgever mogelijk wel oren hebben naar je vraag om aanpassing van je loon.

Veel succes in je werk.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige met een goed portie gezond verstand.

Janjaap
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2019 14:04

Beste heer Rutten,

Ik ben in dit bedrijf gestart aan een minimum loon. Ik rijd volledige dagen rond voor mijn werk naar klanten, om te prospecteren,... met mijn auto. Deze is niet betaald door de werkgever en mijn brandstof is ook al niet betaald door de werkgever. Ik leverde de eerste 6 maanden meer dan 60.000€ voor mijn werkgever op waar ik helaas nog niets van kreeg omdat dit zo was afgesproken.

Wanneer bij het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst er een tal van voordelen worden beloofd aan de functie na verloop van tijd verwacht je toch opslag na het eerste half jaar? Ik heb dit dan telkens ook zeer discreet en beleefd naar voren geschoven.

Ik snap dat je eerst moet presteren voor dat je wordt beloond. Maar dit is hier totaal niet aan de orde. Sterker nog ik vind dit uitbuiting.

Maar uw antwoord op mijn vraag is ook volledig naast de kwestie.

Mijn vraag is of ik nog ander mogelijkheden heb dan de werkgever in gebreke te stellen? Of is het misschien toch een goed idee om hem in gebreke te stellen?

Toch bedankt voor uw mening te delen.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 jun 2019 14:17

Je kan natuurlijk ook altijd zelf ontslag nemen. Je moet dan wel de gevolgen hiervan dragen. Mijn antwoord en advies in deze, doe dringend iets aan uw attitude. U wil uw werkgever in gebreke stellen? Wie is in gebreke gebleven? U, omdat u uw werk niet meer naar behoren doet? U zou een kilometervergoeding kunnen vragen.
Staan de door u aangehaalde voordelen vermeld in de arbeidsovereenkomst?

"Ik snap dat je eerst moet presteren voor dat je wordt beloond. Maar dit is hier totaal niet aan de orde. "

Dit is juist de clou. Gezien u niet meer presteert naar behoren wordt u ontslagen.....

Ergo, doe dringend iets aan uw attitude en stel u positiever op....

Janjaap
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2019 14:30

Beste heer Rutten,

Ik denk dat u de situatie niet zo goed begrijpt. Ik ben degene die 6 maanden lang meer heeft gepresteerd dan dat het arbeidsreglement mij voorschrijft. Ik werd geacht 7 uur per weekdag te werken. Echter werkte ik gemiddeld 9 uur per dag + de zaterdag en zondag waren er ook zeer vaak afspraken.

Het is dan toch niet abnormaal dat ik voor mijn prestaties wil betaald worden of toch op zijn minst de kosten van mijn wagen en brandstof vergoed krijgen. Een kilometervergoeding kreeg ik ook niet.

Inderdaad zijn de laatste maanden mijn prestaties achter uitgegaan omdat ik niet meer gemotiveerd was. Ik hield soms amper iets over van mijn loon en dit voor soms 50 uur per week te werken.

Ik wordt niet ontslagen. Volgens mijn werkgever moet ik zelf ontslag nemen. En om mij hiertoe aan te zetten moet ik gewoon aan mijn bureau zitten en mag ik niets meer aanraken.

Volgens de arbeidswetgeving moet de werkgever de werknemer laten arbeiden.
Dit is dus het deel waarvoor ik hem in gebreke kan stellen.

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 18 jun 2019 16:07

Tenzij er iets op papier staat van aanpassing verloning na verloop van tijd blijft dit woord tegen woord.

Ik sluit me aan bij Mathieu Rutten. Ofwel neem je zelf ontslag, ofwel hou je je aan de voorwaarden van je arbeidsovereenkomst.

Het lijkt erop dat je een spelletje poker speelt met je werkgever (ik verminder m'n prestaties en zeg dat m'n prestaties terug zullen verbeteren als ik meer loon krijg). Bij poker zijn er winnaars en verliezers.

P.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 18 jun 2019 16:09

Ik vrees dat TS toch nog enkele keren de antwoorden van Mathieu Rutten zal moeten lezen, en trachten te begrijpen.

Misschien kan het ook helpen om even in de huid van de werkgever te kruipen, en te zien wat TS met zo'n ongemotiveerde werknemer zou aanvangen. Des te meer omdat hij in zijn eerste maanden al bewezen schijnt te hebben dat hij de job aankan.

Met zijn huidige houding zoal hij zeker geen gunstige referenties krijgen, bij volgende sollicitatie.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jun 2019 16:28

TS Ik zou de raad en adviezen van Mathieu Rutten niet zo maar in de wind slaan. Daarvoor heeft hij te veel wijsheid, ervaring en verstand in pacht.
Ook een goede raad : indien u toch een bediende bent met een tomeloze inzet; waarom dan niet onmiddellijk ander werk zoeken; hier bij deze werkgever heeft u niets meer te zoeken. En met de door u aangehaalde inzet, staan ze zeker te trappelen als u de les van Mathieu over de attitude leert.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”