Niet actieve opzegtermijn uitbetalen

CasperG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Niet actieve opzegtermijn uitbetalen

#1 , 18 jun 2019 10:44

Beste ,

Ik sta op het punt om van werkgever te veranderen.
Op dit moment werk ik nog bij mijn huidige werkgever A , op de dag dat ik mijn ontslag zal geven zit ik volgens de berekeningen aan een opzegtermijn van 5 weken.
Mijn nieuwe werkgever B , wilt dat ik pas 5 weken na het indienen van mijn ontslag kom werken voor hem.
Op zich komt dit mooi uit. Echter wilt werkgever A mij , na het indienen van ontslag, geen enkele dag maar laten komen werken.
Ik zit hier dus met een onbetaalde periode van 5 weken, of is mijn werkgever A verplicht de 5 weken uit te betalen ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2019 10:57

Als je niet mag komen werken moet hij je dit loon betalen.

Maar wanneer ???

Je neemt zomaar geen centen uit iemands zijn portefeuille,

En naar de rechtbank gaan, die gaan nu met twee weken op gerechtelijk verlof tot september, dus als hij het zeer hard speelt kan dit oktober zijn eer je u centen krijgt en dan nog !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CasperG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2019 11:06

Bedankt voor je reactie,

Voor mij is het al belangrijk om te weten of ik er al dan niet recht op heb.
Indien ik er recht op heb, en hem dat feit voorleg is de kans groot dat hij dit gewoon uitbetaald.

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 18 jun 2019 11:10

En naar de rechtbank gaan, die gaan nu met twee weken op gerechtelijk verlof tot september, dus als hij het zeer hard speelt kan dit oktober zijn eer je u centen krijgt en dan nog !
2 maanden bedoel je?

Dus alles zit vast t.e.m. september?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2019 11:13

Wat ik niet begrijp : u zegt ik sta op het punt om ontslag te geven, dus nog geen ontslagname ?
Waarom uw werkgever op voorhand op de hoogte brengen van een mogelijk ontslag ? Niet verstandig.
Is uw contract bij een nieuwe werkgever al getekend ?
Indien u uw opzegperiode niet mag uitdoen en niet mag werken; vakbondssecretaris meenemen en laten bevestigen.
Zie ook niet zo goed het probleem in van een periode van 5 weken zonder loon. Kan in het slechtste geval 1 week zijn. Gezien uitbetaling per maand ( men steeds 4 weken werkt zonder loon, loon wordt betaald einde maand ).Indien u de 5de week volledig uit dienst gaat; moet op der laatste werkdag de huidige werkgever alles in orde brengen ( zowel financieel als administratief ). Indien niet nogmaals vakbond inschakelen.

Uw huidige situatie ( met de meegedeelde info TS ) lijkt mij nogal wankel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2019 11:13

En naar de rechtbank gaan, die gaan nu met twee weken op gerechtelijk verlof tot september, dus als hij het zeer hard speelt kan dit oktober zijn eer je u centen krijgt en dan nog !
2 maanden bedoel je?

Dus alles zit vast t.e.m. september?
Er is een vakantie kamer voor dringende gevallen, maar dit is geen dringen geval, een faillissement is wel een dringend geval .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jun 2019 11:19

moet op der laatste werkdag de huidige werkgever alles in orde brengen ( zowel financieel als administratief ). Indien niet nogmaals vakbond inschakelen.
Het is niet omdat zo moet dat men dit ook doet !

En dan ?
De centen uit de geld beugel nemen ???
Vakbond schrijven naar werkgever !

Na een week of twee weken Vakbond arbeidsinspectie inlichten.

Het is vakantie arbeidsinspectie komt weken nadien.

En dan krijgt de werkgever nog één week tijd, gebeurt dit niet dan is het arbeidsrechtbank en je bent vertrokken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CasperG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jun 2019 11:24

Ik ben niet gesyndiceerd, dus de vakbond inschakelen is sowieso geen optie.

Ik kan op dit moment niet zeggen wat mij werkgever gaat beslissen ivm al dan niet werken tijdens opzegtermijn.
Aangezien mijn nieuwe werkgever me over 5 weken wilt laten starten moet ik het ontslag nu wel geven voor het geval dat ik wel moet werken tijdens de opzeg termijn.
In 95% van de ontslagen van mijn collega's werd er niet gewerkt tijdens de opzegtermijn, maar wel uitbetaald.
Enige verschil is dat ik ontslag neem, en zij werden ontslagen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jun 2019 11:27

moet op der laatste werkdag de huidige werkgever alles in orde brengen ( zowel financieel als administratief ). Indien niet nogmaals vakbond inschakelen.
Het is niet omdat zo moet dat men dit ook doet !

En dan ?
De centen uit de geld beugel nemen ???
Vakbond schrijven naar werkgever !

Na een week of twee weken Vakbond arbeidsinspectie inlichten.

Het is vakantie arbeidsinspectie komt weken nadien.

En dan krijgt de werkgever nog één week tijd, gebeurt dit niet dan is het arbeidsrechtbank en je bent vertrokken !
Beste Lowie,
Ik begrijp volledig uw reactie. Daarom vermeld ik ook dat ik zijn huidige situatie heel wankel vind. Volgens zijn info nog geen ontslag genomen,
spreekt nog niet van een nieuw contract bij een mogelijk volgende werkgever. En waarom de huidige werkgever van een komend ( ? ) ontslag op de
hoogte brengen. Is toch problemen zoeken. Indien hij absoluut weg wil en naar een andere werkgever. Wat is zijn probleem, probleem zoekt hij dan zelf.
Mijn motto : eerst uw verdediging op punt stellen en dan offensief. Hij laat in zijn kaarten kijken zonder eerst nagedacht te hebben.
ik ben er zeker van dat u in uw tijd wel anders zou aanpakken.
En effectief het moment is heel slecht gekozen, zoals u terecht aanhaalt : VERLOF MAANDEN.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jun 2019 11:33

Ik ben niet gesyndiceerd, dus de vakbond inschakelen is sowieso geen optie.

Ik kan op dit moment niet zeggen wat mij werkgever gaat beslissen ivm al dan niet werken tijdens opzegtermijn.
Aangezien mijn nieuwe werkgever me over 5 weken wilt laten starten moet ik het ontslag nu wel geven voor het geval dat ik wel moet werken tijdens de opzeg termijn.
In 95% van de ontslagen van mijn collega's werd er niet gewerkt tijdens de opzegtermijn, maar wel uitbetaald.
Enige verschil is dat ik ontslag neem, en zij werden ontslagen.
Paragraaf 1 : U heeft zelfs geen zicht op wat uw huidige werkgever zal doen. Indien u absoluut zeker bent van uw nieuwe job, ga er dan voor en laat mogelijke
( misschien overbodige ) problemen voor wat ze zijn.
Paragraaf 2 : Zoals u schrijft, is uw werkgever tot hier toe steeds correct geweest. Zie dan ook niet in waarom hij het geweer van schouder zou veranderen.

Ik denk dat het nu te laat is om terug te krabbelen, gezien hij op de hoogte is van een mogelijk ontslag.

eva.janssens
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jun 2019 11:00

Heel simpel: als je ontslag neemt, doe je of te wel je opzegperiode uit (is die 5 weken? Je werkt daar langer dan 4 jaar?) en wordt die gewoon uit betaald alsof je nog voor hen werkt. Of, optie 2, als je niet meer mag komen werken, is de werkgever verplicht om een verbrekingsvergoeding te betalen, die gelijk is aan wat je zou krijgen wanneer je de periode wel zou werken.

Mits goeie verstandhouding kan je natuurlijk met je huidige werkgever overeenkomen dat ze je nog langer in dienst houden en je opzegperiode dus officieel later in die 5 weken start. Maar weinig werkgevers zijn hier natuurlijk happig op, ze hebben al die grote kost van jouw vertrek en dat maakt het voor hen nog duurder.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”