Belastingsaangifte na scheiding.

SofieDJ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belastingsaangifte na scheiding.

#1 , 14 jun 2019 13:34

Mijn ex en ik zijn vorig jaar gescheiden, in november was het vonnis, in januari werd het pas bij de gemeente ingeschreven. Hierdoor moet de belastingsbrief toch nog samen worden ingevuld voor het aanslagjaar 2018. Nu doet mijn ex moeilijk. Ik heb reeds electronisch (tax-on-web) ondertekend, maar hij moet nog bevestigen. Wat gebeurt er als hij dat niet wil? Kom ik dan ook in de problemen? :-(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2019 10:31

Als u in 2018 per vonnis gescheiden bent, en dit op 01.01.2019 nog; denk ik dat u beiden een aparte belastingaangifte kunnen doen. De fiscus regelt de aanslagen.
Zij vestigen ofwel 1 aanslag ( te verdelen door jullie beiden ) ofwel 2 aanslagen; hangt af de administratie belastingen.

Mathieu Rutten

#3 , 15 jun 2019 11:16

Beste,

Wanneer wordt een echtscheiding definitief?
20 september 2018
Nadat u een procedure bent opgestart om te kunnen scheiden van uw echtgeno(o)t(e), wordt door de rechtbank na verloop van tijd een echtscheidingsvonnis uitgesproken.

De dag dat dit vonnis wordt uitgesproken door de rechtbank is evenwel niet de dag dat u definitief gescheiden bent.

Er kan immers nog beroep worden aangetekend tegen zulk echtscheidingsvonnis. Indien de echtscheiding door onderlinge toestemming wordt uitgesproken, kan men beroep aantekenen binnen 1 maand na de uitspraak. Werd de echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting uitgesproken, dient dit vonnis betekend te worden via een gerechtsdeurwaarder waarna de beroepstermijn van 1 maand begint te lopen.

Na verloop van deze beroepstermijn krijgt het echtscheidingsvonnis kracht van gewijsde en kan dit als definitief worden beschouwd.

Tegenover derden is het echtscheidingsvonnis daarentegen slechts tegenstelbaar vanaf de overschrijving van het vonnis of arrest in de registers van de burgerlijke stand.

Persoonlijk raad ik u aan om u te wenden tot uw plaatselijk belastingkantoor en een traditionele aangifte te doen. Hierdoor vermijdt u dat u geen aangifte zou gedaan hebben omwille van het ontbreken van de elektronische handtekening van uw echtgenoot. Ten opzichte van mekaar wordt u immers als wettig gescheiden beschouwd vanaf de datum kracht van gewijsde, een maand na het vonnis van echtscheiding.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 15 jun 2019 13:18

Volgens mij moet de aangifte niet meer gezamenlijk als jullie in 2018 al feitelijk gescheiden waren.
Voor het jaar van de officiële scheiding of het einde van de wettelijke samenwoning, is er terug een afzonderlijke aangifte en aanslag, op voorwaarde dat dit jaar niet samenvalt met het jaar van feitelijke scheiding.
Hoe dan ook kan je de aangifte apart doen. Indien nodig zal de fiscus beiden samenvoegen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”