Grensarbeiders pensioen

Mariavandeninden
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Grensarbeiders pensioen

#1 , 28 mei 2019 19:12

Hallo,
Ik woon in België en werk al sinds mijn 18 jaar in Nederland.
Krijg ik pensioen na 42 dienstjaren ?
Dit zou dan op 60 jaar zijn.
Groetjes,
Mia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 28 mei 2019 19:32

Om met pensioen te gaan op 60 jaar, moet je een loopbaan van 44 jaar bewijzen. Ik raad je aan om in te loggen op my pension en helemaal beneden op contact te klikken en je gegevens Nederland te uploaden. Zo kan je je vroegste pensioendatum te weten komen. Immers alle jaren van minstens 104 dagen voltijds tellen mee om de loopbaanvoorwaarde te bepalen. Vermits je per 01.12.2015 niet aan de loopbaanvoorwaarde voor een vervroegd pensioen voldeed, zal je pas op AOW-leeftijd rechten openen op een grensarbeiderspensioen waarbij zowel rekening zal gehouden worden met de AOW als met het opgebouwd aanvullend pensioen. Met een loopbaan van 44 jaar zal je weliswaar voldoende jaren pensioen bewijzen, maar zal je enkel een pensioen toegekend krijgen voor je Belgische loopbaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Zirkonia
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2019 23:38

De kans dat je een Belgisch pensioen hebt opgebouwd lijkt me klein gezien je al van je 18e in Nederland werkt.
Misschien in het kader van het Nederlands bedrijfspensioen ?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 15 jun 2019 10:24

Je moet me toch eens uitleggen hoe je een Belgisch pensioen kan opbouwen op basis van een Nederlands bedrijfspensioen??????

Zirkonia
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2019 11:36

Je moet me toch eens uitleggen hoe je een Belgisch pensioen kan opbouwen op basis van een Nederlands bedrijfspensioen??????
Er staat nergens dat je een Belgisch pensioen kan opbouwen op basis van een Nederlands bedrijfspensioen. Misschien beter lezen?? :evil:

Ik doelde op een vervroegd Nederlands bedrijfspensioen op 60 of 62 jaar gezien de kans op een Belgische pensioenopbouw nihil is en de Nederlandse WAO veel later is (66 jaar of 67 jaar).

Mathieu Rutten

#6 , 15 jun 2019 11:51

De WAO of WIA wordt toegekend tot AOW-leeftijd. Je doelt waarschijnlijk op de AOW-leeftijd. Kwestie van de begrippen correct te gebruiken. Periode Belgische legerdienst, dus ook de "driedaagse", zijn Belgische tijdvakken, idem dito voor wat Belgische werkloosheid betreft. De ingangsdatum van de AOW is afhankelijk van haar geboortedatum. De vroegste pensioendatum is inderdaad de vroegste datum van het aanvullend Nederlands bedrijfspensioen. Indien er toch een Belgisch tijdvak zou zijn, hoe gering ook, zouden in geval van enkel een aanvullend pensioen uit Nederland en een Belgisch rustpensioen, hoe gering ook, de ziektekostenverzekering verplicht in en ten laste van België vallen. Hierdoor is het Nederlandse bedrag bruto= netto. Als je je zinnen goed formuleert, kunnen er ook geen misverstanden bestaan.

Zirkonia
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jun 2019 12:11

Ik doelde op een vervroegd Nederlands bedrijfspensioen op 60 of 62 jaar gezien de kans op een Belgische pensioenopbouw nihil is en de Nederlandse AOW veel later is (66 jaar of 67 jaar).

Terug naar “Pensioenen”