minnelijke schikking vredegerecht overdraagbaar ?

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

minnelijke schikking vredegerecht overdraagbaar ?

#1 , 14 jun 2019 16:14

Aan mijn tuin grenst een oud bijgebouw tot tegen de perceelgrens met vele ramen destijds. Dit is toen voor de vrederechter geweest & samen met de oorspronkelijke eigenaar werd overeengekomen dat die ramen mogen dichtgemetseld worden (privacy in mijn tuin) wat gebeurd is op mijn kosten. Nu is dat bijgebouw gewijzigd van eigenaar en heeft de nieuwe eigenaar de dichtgemetselde ramen terug open gekapt. Terug naar af dus en weg privacy in mijn tuin opnieuw. Dient die nieuwe eigenaar niet te respecteren wat destijds in minnelijke schikking werd ondertekend door alle partijen (ikzelf en vorige eigenaar van het bijgebouw) ? De nieuwe eigenaar zegt van niets te weten....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 14 jun 2019 16:15

Is dat vonnis ooit betekend aan tegenpartij?

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#3 , 14 jun 2019 17:49

Een minnelijke schikking is geen vonnis maar een overeenkomst tussen de partijen en deze werd door mij getekend én de vorige eigenaar. Maar nu is er sedert kort een nieuwe eigenaar en die weet van niets. Moet deze laatste de minnelijke schikking niet volgen die de vorige eigenaar met mij getekend heeft?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 14 jun 2019 18:21

Hoedanook is er geen verkrijgende verjaring op ramen die uitgeven bij de buren. Enkel als het bestaan ervan notarieel overeengekomen zou zijn kan dit bestendigd worden. Daar uw nieuwe buur het recht (verkeerdelijk) in eigen hand neemt zou k kordaat optreden: per AS met kopie per gewone brief de herstelling in dichtgemaakte toestand vorderen en indien hij dit niet doet naar de vrederechter.

Uw nieuwe buur is niet gehouden tot de overeenkomst met de vorige eigenaar (enkel notariele aktes zijn tegenstelbaar) doch de regels rond lichten en zichten blijven wel van toepassing.

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#5 , 14 jun 2019 23:22

bedankt voor de info!

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 16 jun 2019 09:10

Een andere mogelijkheid is misschien de ramen te vervangen door vaste ramen (niet te openen) met matglas. Dan heeft uw buur lichten, geen zichten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”