Van bediende naar ambtenaar: wat met niet opgenomen vakantie?

Tobo2013
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Van bediende naar ambtenaar: wat met niet opgenomen vakantie?

#1 , 13 jun 2019 22:24

Beste

Ik had graag geweten wat er gebeurt met mijn niet opgenomen vakantiedagen van de privé sector bij de overstap naar de publieke sector.
Moeten deze dan uitbetaald worden in de vorm van een bezoldiging of wordt dit vervat in mijn vakantiegeld voor 2019?

Ik weet dat ik voor het huidig jaar recht heb op verlof omdat de regeling in de publieke sector anders is dan in de privé dus daar zit ik niet mee in.



Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 13 jun 2019 22:34

Beste,

In de privésector worden de vakantiedagen berekend op basis van het voorgaande jaar. Bij de overheid worden de vakantiedagen berekend op het lopend jaar. Opgelet in de stageperiode ambtenaar worden de vakantiedagen berekend zoals in de privésector. Het is dan ook belangrijk om te weten of je van contractueel overstapt naar een statutaire aanstelling bij de overheid of dat je van de privé-sector overstapt naar contractueel bij de overheid. Contractuelen bij de overheid volgen immers dezelfde regels als de privé-sector.

Als je ontslagen wordt in de privé-sector, heb je recht op vakantiegeld en vakantiegeld einde uitdiensttreding.

Statutaire ambtenaren hebben onmiddellijk recht op vakantiedagen en vakantiegeld berekend over de prestaties in het lopend jaar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige

Tobo2013
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2019 22:40

Bedankt voor uw reactie mr. Rutten.

Ik ben zelf opgestapt als bediende om ambtenaar te worden bij de federale overheid.

Had ik dan beter mijn vakantie in de privé opgenomen vooraleer ik overgestapt was aangezien ik zoiezo vakantiedagen mag genieten bij de overheid?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 13 jun 2019 22:52

Dit zal in je vakantiegeld einde uitdiensttreding verrekend worden.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2019 09:29

Zelfs als je contractueel ambtenaar bent, of ambtenaar met een contract van bepaalde duur, dan kan het zijn dat je het eerste jaar al verlof mag opnemen net als iemand die er al jaren werkt. Hangt een beetje af van welke overheid je tewerkgesteld bent denk ik?

Mathieu Rutten

#6 , 14 jun 2019 09:55

Uiteraard kan je verlof opnemen. Het loon voor dit verlof werd immers uitbetaald door je vorige werkgever. Je zal dan "onbetaald" verlof hebben bij je overheidswerkgever tijdens tijdvak contractueel of stagiair.

Terug naar “Andere”