Schoonzus geen domicilieadres meer

MumL
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Schoonzus geen domicilieadres meer

#1 , 13 jun 2019 07:16

Hallo,

Mijn schoonzus is door mijn schoonouders uit huis gezet.
Ze hebben haar domicilie op gezegd.
Nu heeft ze dus officieel geen domicilie.
Wij kunnen haar ik principe een kamer geven, maar ze moet aan mijn schoonouders nog een bedrag van 6900 euro. Op dit moment heeft ze dat niet en ze gaat dit proberen aanvechten. En is dus niet van plan om dit zomaar te betalen. Hierover heeft ze zelf al info gevraagd bij een advocaat en hij zegt dat het 50-50 zal zijn. De rol van haar ouders is absoluut niet mooi, maar het hangt wel boven haar hoofd natuurlijk. O
Ze kan nergens anders terecht dan bij ons, maar ik ben erg huiverig... wat als de ouders een deurwaarder op ons dak sturen. Hoe snel kan dat gaan? En welke procedures moeten daar eerst voor doorlopen worden?
Wij hebben hard gewerkt voor ons huis, hebben 2 kindjes,...
Is er iets wat we kunnen doen om haar te helpen zonder dat wel zelf risico lopen?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2019 09:16

Als je weet dat er alleen schulden zijn aan haar ouders, dan zou ik daar niet snel van wakker liggen, want daar zal niet snel wat van in huis komen.
En als er al wat van komt dan kan het nog maanden duren.

Zorg dat er geen andere schulden zijn, van leningen, belastingen etc.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MumL
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2019 12:53

We gaan er van uit dat ze geen schulden heeft (naast de absurde situatie met mijn schoonouders)
We geloven haar daar ook in.

We willen haar niet zomaar aan haar lot over laten.
Het lijkt dus redelijk safe voor ons om haar te helpen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 13 jun 2019 13:38

Hoe oud is dat meisje?
Waardoor zijn de "schulden" ontstaan?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#5 , 13 jun 2019 17:21

Woont mevrouw dan niet meer bij haar ouders? Als ze nog bij de ouders zou wonen, lijkt het me moeilijker om haar ambtshalve af te schrijven????? Gaat het hier om schulden aan haar ouders of gaat het om schulden die haar ouders voor haar hebben betaald?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 jun 2019 17:34

Woont mevrouw dan niet meer bij haar ouders? Als ze nog bij de ouders zou wonen, lijkt het me moeilijker om haar ambtshalve af te schrijven????? Gaat het hier om schulden aan haar ouders of gaat het om schulden die haar ouders voor haar hebben betaald?
Mathieu, de eerste zin van de post stelt letterlijk dat ze het huis is uitgezet.

Ik kan alleen maar adviseren om haar niet te laten domiciliëren bij jullie. De kans op een uitvoerend (of vrij snel) bewarend beslag is relatief groot. De deurwaarder slaat de goederen aan die zich bevinden in haar woning (= plek van haar domicilie). U zal per goed moeten bewijzen dat het niet haar eigendom is en dit revindiceren voor de beslagrechter.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 13 jun 2019 17:58

Ik denk niet dat die ouders een uitvoerend beslag gaan eisen op hun eigen inboedel.
Het is een schuld van hun dochter aan henzelf want TS schrijft:
"De rol van haar ouders is absoluut niet mooi".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 jun 2019 18:16

Ik denk niet dat die ouders een uitvoerend beslag gaan eisen op hun eigen inboedel.
Dat zegt niemand.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Mathieu Rutten

#9 , 13 jun 2019 18:43

Uit het huis zetten is nog iets anders dan geschrapte domicilie. Mevrouw moet sowieso in orde blijven met haar domicilie. Ze kan best zo spoedig mogelijk contact opnemen met de sociale dienst van het O.C.M.W. Samen kunnen ze dan naar een oplossing zoeken, desgevallend een referentie-adres. Ik sluit me aan bij Ghentiaan. Er moet alles in het werk gesteld worden dat de schulden/kosten niet nog groter worden. Een procedure instellen tegen je ouders is toch wel het laatste. Vandaar dat er alles aan moet gedaan worden om tot een vreedzame oplossing te komen die alle partijen tevreden kan stellen......

MumL
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jun 2019 19:08

Wat betreft de schulden:

Men schoonzus heeft een jaar geleden ofzo dom gedaan met beleggen en al haar spaarcentjes laten verloren gaan aan bitcoins.
Ze is op dit moment 22.
Haar ouders hebben daar toen 6900 euro gegeven om ook te beleggen (want men schoonzus liet uitschijnen dat dat allemaal heel goed ging.)
Nuja, dat geld is ook verloren gegaan. Ouders boos, want ze had gelogen dat het goed ging,...
hebben haar in een ruzie dan een contract laten tekenen dat ze dat geld terug moet betalen. Ze is helaas zo dom geweest om dat te tekenen.
Op dat moment was ze erg zoekende wat ze met haar leven wilde, daar is ze ondertussen aan uit en ze werkt gewoon netjes elke dag.
De eerst drie maanden zat ze nog in een Ibo-contract. Vanaf juli krijgt ze haar vast contract en dus ook een volwaardig mooi loon.

Ze woonde nog gewoon thuis, maar ze sliep ook wel regelmatig bik haar vriendin (haar ouders). Wat elke 22 jarige doet als ze een relatie hebben.
Ouders zijn absoluut onredelijk door nog dingen die gezegd geweest zijn, oa ook met ons. Ze liegen veel, we kunnen dit bewijzen, ze blijven het ontkennen en zijn boos omdat wij hun leugen bloot leggen en zij hun fout niet willen toegeven. Zo erg dus nu dat ze de politie hebben gestuurd naar de ouders van haar vriendin met de boodschap, domicilie wordt geschrapt in ouderlijk huis, het zal hier moeten komen.
Dat wil men schoonzus niet, maar ze kan hier niets aan doen.
De ouders van haar vriendin zien het uiteraard niet zitten om haar fulltime in huis te nemen + domicilie, want ze zijn nog maar een 4 tal maanden samen.

Verder hebben de ouders ook ruzie met hun eigen ouders, broers en zussen. Dus ze kan nergens terecht .

We hebben al navraag gedaan bij OCMW, verdient te veel om hulp te krijgen, referentieadres gaat niet omdat ze gewoon werkt.
Dus veel opties blijven niet over.

Wij zelf hebben van al onze grote meubels nog wel aankoopbewijzen. Want we wonen in een nieuwbouw en alles is nog maar 2-3 jaar oud. Dus zit netjes in onze map. Kleine spullen natuurlijk niet.

Maar stel dat de vader er toch veder mee gaat. Hoe snel kan hij een deurwaarder sturzn? Ik veronderstel dat er toch eerst nog een procedure aan vooraf gaat?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 13 jun 2019 19:16

Ze moeten hun dochter eerst dagvaarden. Vervolgens moet die dan nog veroordeeld worden. Zonder uitvoerende titel kunnen ze niets doen.

Hoe hebben de ouders dat domicilie "opgezegd"?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MumL
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 jun 2019 19:23

En wat is precies dagvaarden en uitvoerende titel?
Ken daar allemaal helemaal niets van.
Komen daar veel kosten voor haar bij dan?

MumL
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 jun 2019 19:29

En hoe opgezegd: ouders zijn naar de gemeente? geweest. Met de medelinh onze dochter woont niet meer bij ons, maar bij haar vriendin. Domicilie moet weg. Politie is naar daar gestuurd op een dag dat ze daar sliep. Men schoonzus heeft geweigerd. Maar de politie zei, uw ouders kunnen het wel laten schrappen. Want je werkt en bent meerderjarig.

Of het effectief al geschrapt is weet ik niet. Dit alles is afgelopen weekend gebeurd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 13 jun 2019 19:30

Ze moeten hun dochter voor de rechtbank slepen om haar te laten veroordelen tot terugbetaling van haar "schuld". Met dat vonnis kunnen ze een deurwaarder sturen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 13 jun 2019 19:33

En hoe opgezegd: ouders zijn naar de gemeente? geweest. Met de medelinh onze dochter woont niet meer bij ons, maar bij haar vriendin. Domicilie moet weg. Politie is naar daar gestuurd op een dag dat ze daar sliep. Men schoonzus heeft geweigerd. Maar de politie zei, uw ouders kunnen het wel laten schrappen. Want je werkt en bent meerderjarig.

Of het effectief al geschrapt is weet ik niet. Dit alles is afgelopen weekend gebeurd.
Dat gaat ook via de Rechtbank (vrederechter).
Ik denk dat het hier om een banale tijdelijke familieruzie gaat zoals die dikwijls voorkomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Administratief recht”