Veranda

Molly2018
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Veranda

#1 , 12 jun 2019 16:58

Beste,

Wij hebben recent een huis gekocht met daaraan een veranda die niet vergund werd geplaatst tussen 1970 en 1976 (wij waren hiervan op de hoogte). Deze veranda kijkt, met 3 grote ramen, uit op een weide, die bestempeld is als woonuitbreidingsgebied.
Bij ons weten is er nog nooit een officiële klacht binnen gekomen over deze veranda en heeft niemand er ooit moeilijk over gedaan.
Ik heb hier echter toch nog een aantal vragen bij:

1) Ik lees namelijk dat dit nog kan beschouwd worden als een bouwovertreding, ook al staat deze veranda er al jaren en is er nog niemand over gevallen. Nu lees ik ook een aantal zaken over verjaringstermijnen en dergelijke, maar kan er niet goed aan uit of dit nu op ons van toepassing is. Als deze veranda gebouwd is in de jaren 70, wil dit dan zeggen dat wij hier voor nog steeds een sanctie voor kunnen krijgen? Of zijn wij op een of andere manier hiervan vrijgesteld en wordt dit dan gezien als een vergund deel van ons huis?

2) Aangezien het een huis is van de jaren 70 en deze nog ingedeeld is in vele kamers, zijn we er over aan het nadenken om verbouwingswerken uit te voeren. Een van die werken is om de muur tussen de keuken en de gang naar de veranda uit te breken, zodat dit een grote ruimte wordt. Echter is deze gang naar de veranda ook gebouwd in de jaren 70 en niet vergund. Welke gevolgen heeft dit dan? Kunnen we dit verbouwen zonder later in de problemen te komen?

3) Aangezien de weide naast ons gezien wordt als woonuitbreidingsgebied en ze misschien in de toekomst gaan beslissen om hier toch op te bouwen, heeft dit dan gevolgen voor de veranda/keuken (na de verbouwingen)? M.a.w. kunnen ze er voor zorgen dat we dit moeten afbreken of niet?

Graag jullie advies (in begrijpbare taal, want ik ben totaal niet juridisch geschoold :wink: )
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 jun 2019 18:15

De werken die je wil uitvoeren zijn vergunningsplichtig zodat een meldingsplicht/bouwvergunning vereist is. Deze zal je niet krijgen zolang de veranda niet geregulariseerd is. Bekijk eerst met stedeboiw of regularisatie van de veranda mogelijk is.

Molly2018
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2019 13:14

Dus zonder regularisatie is er geen verbouwing mogelijk, als ik het goed begrijp?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 jun 2019 16:42

Laat uw architect op uw bouwplannen aanduiden welke bouwdelen je geregulariseerd wil zien en welke delen nieuw zijn. Een plan zal je zowiezo nodig hebben.

Terug naar “Milieurecht”