Minnelijke schikking? en update onderaan

Mikmakx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Minnelijke schikking? en update onderaan

#1 , 11 jun 2019 19:57

Ik ben vorige week tegengehouden voor een alcoholtest en heb 0,47 mg/l (ongeveer 1,1%) geblazen. Dit is de eerste keer dat dit gebeurt en het zal ook nooit meer gebeuren.

De politie heeft me gezegd dat dit normaal gezien een minnelijke schikking wordt. Klopt dit?

Ik maak me wel zorgen omdat ik toen heb gezegd dat ik 3 pintjes heb gedronken, terwijl het er 4 waren. Ik ben nu bang dat de politierechter me alsnog gaat dagvaarden. Kan dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 11 jun 2019 20:09

Rijbewijs ingetrokken?

Mikmakx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2019 20:13

Ja, voor 6u.

Reclame

Mikmakx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2019 20:19

En ik weet dat 4 ook heel minimaliserend klinkt (het waren er wel grote), maar ik had die dag nog niets gegeten, en ik ben een vrouw van ongeveer 50 kg. Zodoende.
Maar ik was dik in fout, dat besef ik wel. Sindsdien geen druppel meer gedronken en dat gaan we zo houden, denk ik.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 12 jun 2019 10:18

Dit is wat ik terug vind op dat vlak:
Bij een ademtest van 0.44 en minder dan 0.50 mg/l uitgeademde alveolaire lucht of een bloedanalyse van tenminste 1.00 g/l tot 1,15 g/l riskeert men een geldboete van 1600 – 16000 euro.

Dit kan aanleiding geven tot een onmiddellijke inning van 578 euro.
De Procureur des Konings heeft de mogelijkheid om u een minnelijke schikking voor te stellen tot 600 euro.
In voorkomend geval zal u -voor zover u dit tijdig betaalt- niet worden vervolgd om te verschijnen voor de Politierechtbank.
U kunt altijd gedagvaard worden, maar als dit uw eerste vergrijp is, is de kans reëel dat er een OI zal komen van 578 euro dus.
Betaal die direct, dan komt er geen rechtbank aan te pas.

Mikmakx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2019 13:09

Merci voor de info!

Heeft er iemand ook een idee hoe lang het ongeveer duurt voor je iets toegestuurd krijgt?

Ik zit er nogal mee in mijn maag, daarom.

Alvast bedankt, Mikmakx

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 13 jun 2019 13:04

Hangt af van welke politiezone, hoeveel werk ze er hebben, hoeveel administratie de agent in kwestie wilt verzetten op een dag, enzovoort.

Mikmakx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jun 2019 19:09

Ik ontving vandaag het pv van mijn overtreding. Ik krijg ofwel een minnelijke schikking ofwel moet ik voorkomen. Ik heb om meer info gevraagd bij de politie en daar zeiden ze dat ze bij het parket sterk kijken naar het voorkomen op het moment van de overtreding (dus dronkenschap of intoxicatie). Op het pv staat dat mijn gang normaal was, oriëntatie in ruimte en tijd goed, niet braken, ordelijk voorkomen, geen agressie maar wel zware oogleden, spraak kleverige mond (?) en leek persoon onder invloed: middelmatig. Weten jullie wat dit wil zeggen? Ze vroegen ook of ik was tegengehouden omdat ik slecht reed of voor een controle. Dat laatste was het geval.

Ze zeiden dat ik een grote kans heb op een minnelijke schikking van 1600 euro, maar ik heb echt nachtmerries dat ik ga moeten voorkomen. Mijn eigen fout, dat weet ik. Ik heb sindsdien ook geen druppel meer gedronken. Maar hier nog maanden over moeten piekeren maakt me een beetje gek.

Alvast bedankt!

Issued
Berichten: 1227

#9 , 24 jun 2019 19:56

de kans dat u moet voorkomen is klein. Meestal wordt er in dit geval vanuit het parket een minnelijke schikking gestuurd.

Mikmakx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jun 2019 08:34

OK, dank je wel!

Mikmakx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2019 19:24

Hallo

Op 11 juni postte ik dat positief had geblazen tijdens een ademtest (0,47 mg/l). Vermits mijn topic van toen is afgesloten, wil ik via deze weg laten weten dat ik van het parket heb ontvangen waarin staat dat ik de mogelijkheid krijg een cursus te volgen (310€) en dat mijn straf dan wegvalt.

Vermits jullie me toen verder hebben geholpen, wil ik dit hier even laten weten.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 aug 2019 22:11

Bedank om dit te laten weten JurecaBE moderator
JurecaBE moderator

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 04 aug 2019 10:35

Geen Minnelijke Schikking , enkel cursus ?
Dat zou wel héél goedkoop zijn ...

Of MS + cursus in ruil voor wegvallen strafvervolging :?:

Mikmakx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 aug 2019 20:48

Enkel cursus van 310€. Indien ik dit niet doe: een minnelijke schikking van 600€ of 800€.

Motivatie was dat dit de eerste keer was en ik onder de 50 mg/l zat.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 06 aug 2019 23:52

Je kan er maar goed mee zijn, maar ik vind dit werkelijk onbegrijpelijk van Parket bij 1,07 ‰ :roll:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”