Erfeniskwestie tussen 2 dochters.

dieselduif
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfeniskwestie tussen 2 dochters.

#1 , 12 jun 2019 19:19

Bijzonder moeilijke casus. Mijn moeder zit momenteel onder geldbeheer van een advocaat. Dit daar zij nog weinig besef van realiteit heeft.
Zij heeft 3 dochters en 1 zoon. Nu is het zo dat wij erachter zijn gekomen (via de map facturen van mijn moeder) dat 1 van de zussen jarenlang mijn moeder liet betalen voor meubels, abonnementen, ... Dit is een bedrag die al aardig boven de 10 000 euro oploopt. Op de facturen is te zien dat werd betaald met de bankkaart van mijn moeder, doch de factuur werd telkens op naam van mijn zus gezet.

Vandaag tevens vastgesteld, nu het huis is verkocht van haar, zij verblijft in het rusthuis, dat mijn moeder een briefje zou gemaakt hebben dat mijn zus alles krijgt van de inboedel. Kan dit zomaar? Het betreft geen notariële akte. Kan een geschreven briefje met een handtekening tellen als bewijs in rechte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 jun 2019 19:31

Zolang uw moeder leeft geeft ze aan wie ze wil. Daar is niets tegen te doen.
Na overlijden en voor zover aantoonbaar moeten de andere kinderen daarvoor gecompenseerd worden bij het verdelen van de erfenis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#3 , 12 jun 2019 19:36

Gaat het hier om dit topic:

search.php?author_id=59893&sr=posts

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 12 jun 2019 21:19

Geldbeheer van advocaat ? Vonnis 488bis ?

dieselduif
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2019 22:37

Ik bedoel bewindvoerdster bij een advocaat. Mijn moeder is niet meer in staat om zelf haar geld te beheren.

willyboy
Berichten: 897

#6 , 13 jun 2019 13:48

Wanneer zijn volgens u de onregelmatige dingen gebeurd ? Voor of na het vonnis 488 Bis bij vrederechter .?
Gezien je dochter bent moet je zeker op de hoogte zijn van aanstelling van bewindvoering .
Uw topic is heel grijze zone van juiste dingen .
Hiermede is een juist antwoord niet mogelijk .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 13 jun 2019 13:53

Uit de vraag blijkt toch dat de daden dateren van voor de bewindvoering….anders contradictio in terminis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 jun 2019 21:27

Mijn moeder zit momenteel onder geldbeheer van een advocaat. Dit daar zij nog weinig besef van realiteit heeft.
Nu is het zo dat wij erachter zijn gekomen (via de map facturen van mijn moeder) dat 1 van de zussen jarenlang mijn moeder liet betalen voor meubels, abonnementen, ... Dit is een bedrag die al aardig boven de 10 000 euro oploopt. Op de facturen is te zien dat werd betaald met de bankkaart van mijn moeder, doch de factuur werd telkens op naam van mijn zus gezet.
Pluimen dus ...
Probleem is dat hier weinig of niets tegen te doen is voor je moeder handelings-onbekwaam verklaard werd.
Vandaag tevens vastgesteld, ... dat mijn moeder een briefje zou gemaakt hebben dat mijn zus alles krijgt van de inboedel. Kan dit zomaar?
Je moeder kan zoiets niet meer bepalen nadat ze handelingsonbekwaam verklaard is.
De advocaat beheert haar goederen en gelden nu ... lees vonnis maar na (normaal heb je als betrokkene een kopie ?).

Briefje doorspelen naar advocaat.
Samen met de rits gevonden facturen op naam van je zus.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”