Bediende-contract na volledig zelfstandig: vakantiedagen?

Potrel
Topic Starter
Berichten: 44

Bediende-contract na volledig zelfstandig: vakantiedagen?

#1 , 12 jun 2019 15:01

Hallo,

Mijn vriendin is net na jaren als zelfstandige van werk veranderd en heeft nu een (voltijds) bediendecontract.
Men vertelde haar dat ze daarom het eerste jaar geen recht heeft op vankantiedagen.
Klopt dit?
Bedankt voor jullie input!
Laatst gewijzigd door Potrel op 12 jun 2019 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 jun 2019 15:06

Proficiat!
Na één jaar werken als bediende komt het recht op betaald verlof vanzelf aanwaaien.
Ze werd correct ingelicht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2019 15:12

Ja dit is zo.

Maar ze kan altijd onbetaald en toegestaan verlof opnemen, als de werkgever er mee akkoord gaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Potrel
Topic Starter
Berichten: 44

#4 , 12 jun 2019 15:31

Dat is ze inderdaad van plan.
Het was een beetje verwarrend omdat ik dacht gelezen te hebben dat er één of andere Europese maatregel hieromtrent was genomen.
Ze overleeft het wel... en ik ook ;-)
Bedankt voor jullie hulp en snelle reacties!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2019 15:43


Het was een beetje verwarrend omdat ik dacht gelezen te hebben dat er één of andere Europese maatregel hieromtrent was genomen.
Dit heb je goed gelezen maar helaas is dit voor school verlaters en jongeren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2019 21:34

Voor zover ik weet is er een verandering geweest in de regelgeving waardoor je mits een periode van 3 maand voor dezelfde werkgever te hebben gewerkt bij opname van eerste verlofdag je wel verlof kan opnemen hetwelk betaald zal worden. Bij betaling van het vakantiegeld in het volgende werkjaar zal dit dan verrekend worden ( bij vroegtijdig stopzetten arbeidsovereenkomst wordt het ook in de berekening ontslag/vakantiegeld afgetrokken)

johangel
Berichten: 90

#7 , 12 jun 2019 22:45

dat klopt, Europees verlof, het jaar nadien verrekend
johan

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jun 2019 08:38

maar wat ben je daar mee?

Je moet het integraal terug betalen, wanneer je het jaar nadien je dubbel vakantie geld krijgt.

Met als gevolg dat je twee jaar na elkaar met een enkel vakantie geld zit.

Dit is enkel goed voor mensen die geen enkel buffer hebben van geld, en bij mensen die een collectief verlof nemen .

Men is beter af met toegestane afwezigheid .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”