Niet geregistreerde huurcontract

Isko
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet geregistreerde huurcontract

#1 , 10 jun 2019 22:01

Beste,

Op 01/02/2018 hebben we een met 2 huurcontract getekend. (3-6-9 contract)
Een appartement met 1 slaapkamer, ondertussen zijn we met 3 en de 2 de kindje is op komst. Dus zijn we met 4 in 1 slpk :) wat niet mogelijk is ...

Ik heb op 13/04/2019 een huis gekocht.
Op 20/05/2019 heb ik mijn opzegbrief gestuurd.
Eigenaar stuurt mij een brief terug; dat ze opzegbrief goed ontvangen heeft en dat ze akkoord gaat maar ze vraagt 2 maanden schade vergoeding.
Op myfin vindt ik mijn huurovereenkomst niet terug dus niet geregistreerd.
Dus de 2 maanden schadevergoeding moet niet betaald worden?? Maar geld de plaatsbeschijving ook of niet ?
Kan ze moeilijk doen om de waarborg niet te geven ? We hebben 3 maanden borg gegeven ( aparte rekening)

Alvast bedankt voor de hulp
Grtn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2019 09:37

Heeft u in uw opzegbrief vermelding gemaakt van de niet-registratie?

U kan inderdaad vertrekken zonder die 2 maand te moeten betalen. De eigenaar kan de huurwaarborg eigenlijk alleen maar inhouden als er huurschade is (die blijkt door dat er een verschil is tussen de intredende en uittredende plaatsbeschrijving) of als er nog schulden zijn (bijvoorbeeld huurachterstallen).

Als de eigenaar moeilijk doet, en de huurwaarborg niet vrij geeft, dan zal je naar het vredegerecht moeten trekken. Wacht daar best niet te lang mee. Als de waarborg 1 maand na het einde van het huurcontract nog steeds niet is vrijgegeven zou ik eigenlijk al durven contact opnemen met de griffie. Het heeft geen nut om daar veel langer mee te wachten in mijn ogen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 11 jun 2019 09:52

Als, en slechts als, uw huurcontract niet geregistreerd is, bent u geen wederverhuringsvergoeding verschuldigd.
Alsook kunt u dan zelf uw opzegtermijn kiezen, maar daarvoor is het te laat.

Hoe kan je dit te weten komen?
Via MyMinfin kun je een indicatie te weten komen:
Staat het huurcontract erop? Dan is het dit geregistreerd.
Staat het er niet op? Dan is dit mogelijks niet geregistreerd, mogelijks wel.

Ga naar uw registratiekantoor tijdens de minieme openingsuren met uw huurcontract, en vraag het na.
Mijn laatste huurcontract was niet terug te vinden op MyMinfin, ook niet in hun digitale systeem, maar enkel in hun archieven in de kelder.
Dit was in 2013 afgesloten voor de duidelijkheid.

Indien niet geregistreerd, is het nu te laat om het nog te doen daar de opzeg al gegeven is.

De niet-registratie staat los van de plaatsbeschrijving.
Deze kan nog steeds gebruikt worden om de schade te bepalen.

En ja, ik ken maar bitter weinig eigenaars die niet moeilijk doen om een borg vrij te geven.
Hoe kom je trouwens aan 3 maand? Is nog maar sinds 2019 dat verhuurders dit (opnieuw) kunnen vragen, in 2018 was dit nog 2 maand.

De borg kan trouwens enkel maar gebruikt worden om schade mee te verrekenen.
Niet om die 2 maanden wederverhuringsvergoeding mee te betalen. Moest het contract toch geregistreerd zijn, zult u die na afloop van het contract moeten storten naar de verhuurder.

Reclame

Isko
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2019 17:11

Hallo,

Bedankt voor de reacties

@LenNiek : neen ik heb dit niet vermeld op de opzegbrief ( heb zelf opgezocht via myfin maar niets gevonden )
Ik wacht af, wanneer ze moeilijk doet ga ik dit voorleggen :)

Terug naar “Huren”