scheiding

CXalculus
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

scheiding

#1 , 11 jun 2019 12:06

Man en vrouw 28 jaar getrouwd gemeenschap goederen.
Man krijgt via akte notaris schenking ouders (vermoedelijk zonder uitsluitingsclausule).
Deze wordt later gebruikt in aankoop huis in gemeenschap van goederen.
Heeft vrouw recht op een deel van dit huis bij scheiding?

mvg.
CX

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 jun 2019 12:13

Bij een huwelijkscontract "gemeenschap van goederen" worden ook erfenissen en schenkingen automatisch gemeenschappelijk.
Derhalve heeft ook de vrouw recht op de helft "van alles".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 11 jun 2019 12:26

Waarschijnlijk bedoelt TS met “gemeenschap van goederen” dat ze getroiwd zijn zonder huwelijkscontract (wettelijk stelsel) Dit is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van de ene is (bv erfenis) blijft van de ene doch wat je verwerft tijdens het huwelijk is elk de helft.

Als er een huwelijkscontract “gemeenschap van goederen” is dan is het zoals hierboven gezegd: elk de helft.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 jun 2019 12:36

Het wettelijk stelsel is er een van scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten.
Vraag dus onduidelijk, want hemelsbreed verschil met huwelijkscontract "(algehele) gemeenschap van goederen".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

CXalculus
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jun 2019 12:39

Dank voor de antwoorden, ik vraag dit even na ivm. huwelijkscontract.

mvg.
Tony

CXalculus
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jun 2019 13:39

Na navraag hebben ze idd. een huwelijkscontract 'gemeenschap van goederen'. Ze heeft telefonisch contact opgenomen met de belaste notaris van de echtgenoot zijn kant, en die wist te vermelden dat omdat de schenking binnen een termijn van de laatste 3 jaar is gebeurd door de ouders van de echtgenoot ze hier geen recht zou op hebben, is dit correct?

CXalculus
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2019 14:18

Wat ik nog even wou bijvoegen als vraag is dat ondanks ze steeds voor de kinderen heeft gezorgd en 100% het huishouden heeft gedaan 28 jaar lang ze ook geen recht heeft op partneralimentatie omdat hij ambtenaar was?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 11 jun 2019 18:31

Na navraag hebben ze idd. een huwelijkscontract 'gemeenschap van goederen'. Ze heeft telefonisch contact opgenomen met de belaste notaris van de echtgenoot zijn kant, en die wist te vermelden dat omdat de schenking binnen een termijn van de laatste 3 jaar is gebeurd door de ouders van de echtgenoot ze hier geen recht zou op hebben, is dit correct?
Neen, dat moet een verwarring met iets anders zijn. Maar misschien hebben die ouders wel één of andere voorwaarde aan die schenking verbonden...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 11 jun 2019 18:35

Wat ik nog even wou bijvoegen als vraag is dat ondanks ze steeds voor de kinderen heeft gezorgd en 100% het huishouden heeft gedaan 28 jaar lang ze ook geen recht heeft op partneralimentatie omdat hij ambtenaar was?
Het beroep van de echtgenoot heeft geen effect op het al dan niet toekennen van partneralimentatie.
Waarschijnlijk verwarring met niet kunnen bekomen van een pensioen als gescheiden echtgenote op basis van een ambtenarenpensioen.
Maar dat is iets helemaal anders. Het niet kunnen krijgen van dergelijk pensioen zou eerder een positieve reden zijn voor het toekennen van partneralimentatie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

CXalculus
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jun 2019 10:53

Allen heel hartelijk dank voor alle antwoorden!

Nog 1 bijkomend iets, ik heb net het huwelijkscontract gelezen en daar staan 2 zaken in die ik niet begrijp:


ARTIKEL 1 STELSEL

"De echtgenoten voornoemd, verklaren het WETTELIJKE STELSEL VAN GEMEENSCHAP aan te nemen, behoudens de hierna bepaalde modaliteiten.

Het gemeenschappelijke vermogen zal samengesteld zijn uit de inkomsten van de echtgenoten, hun besparingen en de aanwinsten door de echtgenoten samen of allen verworven, evenals uit alle goederen waarvan niet bewezen is dat ze eigen zijn.

ARTIKEL 2 EIGEN VERMOGEN

Iedere echtgenoot blijft eigenaar van de roerende en onroerende goederen die hij tijdens het huwelijk kosteloos verkrijgt door erfenis, schenking of gelijkaardige titel."



Artikel 1 doet me denken dat ze idd. recht heeft op de helft van het vermogen, artikel 2 doet me dan weer denken van niet? Kan iemand dit verduidelijken voor me eventueel?

mvg.
CX

update: ook net de schenking gelezen en daar staat geen uitsluitingsclausule in.

Hun totaal vermogen bedraagt een 650.000 euro, zij zou graag 200.000 verkrijgen en ook geen aanspraak doen op het loonbeslag. Na 28 jaar huwelijk en steeds alleen het huishouden doen en de kinderen te hebben groot gebracht lijkt me dit fair aangezien zij de persoon was die 100.000 euro heeft ingebracht bij het begin van hun huwelijk en de parter niets. Hopelijk kan ze dit nu verkrijgen van de partner als ze idd. kan aantonen dat ze mocht ze willen recht heeft op meer want hij wil uiteraard alles en vind dat zij enkel recht heeft op die 100.000 waarmee ze het huwelijk begon 28 jaar geleden :-(!

Allen oprecht veel dank voor de antwoorden, heeft ons veel geholpen, hopelijk kan het nu zonder advocaten geregeld worden en enkel via notaris.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 12 jun 2019 13:35

Schenking is dus NIET gemeenschappelijk en te recupereren bij scheiding.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Echtscheiding”