ex weigert kids-ID mee te geven.

Fons54
Berichten: 445

Re: ex weigert kids-ID mee te geven.

#16 , 10 jun 2019 15:02

Dochter is 7 jaar. Paspoort kan dan toch nog niet?
Pf zie ik dat verkeerd?

Hoe bedoel je? Ook baby's kunnen een reispas hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#17 , 10 jun 2019 16:52

Ik bedoel, een gewoon paspoort.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 10 jun 2019 20:06

Mijn kleindochter van amper 6 weken oud had een kids ID, om naar haar grootouders langs moeders kant, te gaan in Cyprus.

Reclame

Mathieu Rutten

#19 , 10 jun 2019 20:30

Kids-ID hoort bij het kind
De Kids-ID is een document dat bij het kind hoort en eigendom is van het kind. Het reist dus
mee met het kind, van de ene naar de andere ouder. In heel wat situaties beschikken de
kinderen over een Kids-ID maar weigert de ene ouder het af te geven aan de andere ouder bij
een vertrek naar het buitenland. Bij vechtscheidingen wordt de Kids-ID als wapen of
pestmiddel ingezet om de andere ouder in een lastig parket te brengen. Wat kan er in dat geval
gebeuren? Als praten (eventueel via een bemiddelingsproces) geen oplossing biedt, is de
enige mogelijkheid om via een kortgedingprocedure door de rechter de afgifte laten bevelen.
Het bevel tot afgifte kan eventueel ook gekoppeld worden aan de betaling van een dwangsom,
als financieel drukkingsmiddel.(2)
Het gebeurt ook dat een ouder de aanvraag weigert omdat men een parentale ontvoering
vreest. Zonder de Kids-ID kan de ouder, waarvan men vreest dat hij/zij het kind naar het
buitenland wil “ontvoeren” niet met het kind vertrekken.
Conclusie: vertrekken Thomas en Kato op reis?
De weigering van Thomas’ mama om zijn Kids-Id mee te geven is onterecht. De Kids-ID
moet mee wisselen van verblijf. Als mama voet bij stuk houdt, kan Marc enkel informeren bij
de gemeente of een (kostelijke) spoedprocedure voor een paspoort nog mogelijk is. Een
paspoort is een reisdocument dat kan aangevraagd worden zodra je geboren bent. Hiermee
kan je – eventueel samen met een visum – naar alle landen reizen. Een extra Kids-ID
aanvragen kan niet want er is bestaat al één voor Thomas. Dankzij een geslaagde
bemiddeling, zijn beide ouders akkoord geraakt over het feit dat de Kids-ID bij Thomas hoort.
Marc kan met zijn zoon op reis vertrekken.(3)

Franciscus
Berichten: 38583

#20 , 10 jun 2019 20:34

Maar dat is EU.
Buiten EU zal men een reispas (paspoort) nodig hebben.
Onze kleindochter heeft ook al een reispas gezien ze drie was toen ze buiten de EU ging reizen.

Mathieu Rutten

#21 , 10 jun 2019 22:40


Oude Belg
Berichten: 3192

#22 , 12 jun 2019 10:11

Ik bedoel, een gewoon paspoort.
Een paspoort is hetzelfde als een reispas. Het zijn twee woorden voor hetzelfde document. Niet verwarren met een identiteitskaart.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 jun 2019 19:12

ok, dat had ik verkeerd begrepen

Julia75
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#24 , 27 jun 2019 15:25

Een reispas aanvragen. Is iets duurder en eventueel als jij de kids id niet mag gebruiken bel naar het nr id dat ze verloren zijn en ze zijn geblokkeerd en kan ze ze ook niet meer gebruiken.
Men vriend zijn ex wou zelf de vervallen kids id niet geven Omdat we een nieuwe gingen aanvragen en kregen hem ook niet terug. Kregen van zijn ex als antw dat ze op 12 j een identiteit nodig heeft. En ook bij de politie geweest en ze hadden ons aangeraden om een reispas aan te vragen. Politie kan er niet veel aandoen .

eylis
Berichten: 8836

#25 , 27 jun 2019 17:35

Er is nog een zéér belangrijke én dringende reden waarom ouders over het Kid -ID van een minderjarige moeten kunnen beschikken als ze bij deze ouder verblijven. ziekenhuizen, dokters, apothekers schrijven patienten of voorschriften niet meer in via het vroegere siskaartje, maar met het persoonlijke kids-ID. Dus als je kind naar (onverwacht) naar het ziekenhuis moet, héb je dat ID ook echt nodig. De dokter/apotheker krijgt via het ID ook toegang tot de medicatie-historiek van een kind en kan zo meteen beslissen wélke medicatie wel/niet toegediend kan worden. Er zijn nog dokters die zo nog niet werken. Ziekenhuizen al zeker. en het zal algemene procedure worden. Het ID kan dus een leven redden... Toch proberen een klacht neer te leggen bij de politie mét deze uitleg.

Franciscus
Berichten: 38583

#26 , 27 jun 2019 19:40

In enkele cases die ik ken kreeg de ouder van de voorzitter zo'n bolwassing - mocht onmiddellijk naar huis de EiD gaan halen om ter zitting af te geven aan de andere ouder. Zitting werd geschorst.
Toen ouder terugkwam werd er ineens een dwangsom opgelegd indien er weer een vaststelling was ( PV bij politie dat EiD) niet werd meegegeven.

Mathieu Rutten

#27 , 27 jun 2019 21:43

Als je naar het buitenland gaat heb je sowieso een EHIC of EZVK nodig. European Health Insurance Card of Europese Ziekteverzekeringskaart.

Europese ziekteverzekeringskaart
Als u tijdens een verblijf in de Europese Unie (of in Zwitserland, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein) medische hulp moet krijgen, dan kunnen uw medische kosten worden vergoed op vertoon van uw Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK).

Hoe werkt het?
De EZVK bewijst dat u in orde bent met de Belgische ziekteverzekering. Daardoor krijgt u in andere EU-lidstaten (plus IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland) toegang tot onvoorziene medische zorg onder dezelfde voorwaarden en tegen dezelfde kosten als de mensen van het betrokken land. Op eenvoudig vertoon van uw EZVK krijgt u met andere woorden uw medische kosten volledig of gedeeltelijk terugbetaald.

Opgelet: in sommige landen wordt standaard een hoger privétarief aangerekend als u de kaart niet voorlegt; dat tarief wordt niet terugbetaald in België.

Toepassingen
De EZVK is:

individueel (elk lid van het gezin moet dus een eigen kaart hebben)
alleen geldig bij een tijdelijk verblijf
beperkt tot onvoorziene medische zorg
De EZVK dekt dus geen geplande medische zorg in het buitenland.

Voor specifiekere gezondheidssituaties zoals een ziekenhuisopname of een repatriëring kan een aanvullende verzekering de meeste kosten dekken.

Hoe verkrijgt u een EZVK?
Als u uw bijdrage voor de verplichte ziekteverzekering heeft betaald, kunt u de EZVK gratis afhalen bij uw ziekenfonds. Bij sommige ziekenfondsen kunt u de kaart zelfs online bestellen.

Vraag de kaart tijdig aan, zodat u ze voor uw vertrek in uw bezit heeft.

De EZVK is maximaal twee jaar geldig. Als u de kaart verliest, dan kan uw ziekenfonds u een voorlopig vervangingsgetuigschrift afleveren. In dringende situaties kan uw ziekenfonds de kaart per fax of e-mail versturen naar het land waar u verblijft.

Meer informatie over de vergoeding van kosten voor gezondheidszorg in Europa (externe link)

Meer informatie over de Europese Ziekteverzekeringskaart

Vraag bij je ziekenfonds na of een EZVK in combinatie met een paspoort/reispas op naam van je kinderen voldoende is om met de ziektekostenverzekering in orde te zijn en sluit voor alle zekerheid een reisverzekering af voor jou en de kinderen.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#28 , 27 jun 2019 22:16

Bedankt ook voor deze info.
Voorlopig wil mijn ex mijn dochter niet meer meegeven, ik heb klacht ingediend maar kan verder niets doen.
Volgende week zouden we een midweek naar een bungalowpark gaan, deze is al gereserveerd en betaald.
Een spoedzitting, met vraag tot dwangsom zal door mijn advocaat op de rechtbank ingezet worden, maar dit zal niet meer lukken voor die datum.
Een dure reis de mist in en teleurgestelde kids van mijn nieuwe partner als gevolg.

Mimo
Berichten: 26

#29 , 28 jun 2019 14:42

Ik had hetzelfde probleem met mijn ex. Anderhalf jaar lang kreeg ik leugens en excuses te horen.
Ik heb toen gedreigd met een rechtzaak en vanaf dan heeft ze de kids-id telkens meegegeven.
In jouw geval denk ik wel dat je een schadevergoeding kunt eisen voor de verloren vakantie. Ze is verplicht om de kids-id mee te geven dus is het ook haar schuld dat die vakantie niet door is kunnen gaan.
Zorg er ook voor dat je al haar (agressieve) reacties bewaart en doorgeeft aan je advocaat.

Misschien kun je haar waarschuwen dat haar een wellicht kostelijke rechtzaak te wachten staat als ze die kids-id niet meegeeft.

Franciscus
Berichten: 38583

#30 , 28 jun 2019 15:16

Indien EiD in bezit vervangt die de ISI+ kaart dus kind moet die hebben en dus wegens officieel document ook meegaan met kind bij wissel.
Het is niet opvolgen van vonnis. En politie kan en moet daar PV van opstellen wegens niet naleven vonnis


https://www.caami-hziv.fgov.be/nl/eidisi-kaart#h2_2

ISI+



Heeft u een eID of Kids-ID dan hoeft u niets te doen. U kunt deze kaarten als vervanging van uw SIS-kaart gebruiken.

Kinderen onder de 12 jaar die in België wonen moeten ook niets doen. Zij zullen de ISI+ kaart automatisch ontvangen. De verdeling verloopt stapsgewijs vanaf 2014.

Enkel als u recht heeft op de Belgische ziekteverzekering maar geen e-ID kan krijgen, moet u de ISI+ kaart aanvragen bij uw HZIV-kantoor.

Terug naar “Archief”