Opzeggen van 9 jarig huurcontract

Sjanneke.s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzeggen van 9 jarig huurcontract

#1 , 10 jun 2019 18:23

Hallo, ik heb een vraagje, ik hoop dat iemand met zekerheid het antwoord kan geven.
Ik woon sinds 6 jaar in een studio en ben er al lange tijd van plan er uit te gaan per 1 december. Dit is 3 jaar na het ingaan van mijn 9 jarig contract. Ik dacht dat je dan je borg terug kreeg, iedere keer na 3 jaar. Maar nu twijfel ik. Ik zeg namelijk op binnen het 3e jaar, om er 1 dec uit te kunnen, en nu las is dan je dat altijd wel mag maar het is 1 e jaar 3 maanden boete, 2e jaar 2 maanden boete en 3e jaar 1 maand boete. Moet ik nu wachten tot 1 december tot ik op mag zeggen ( als ik mijn hele borg terug wil) of gedurende augustus om er 1 dec uit te kunnen? Is de laatste 6 jaar volledig vrij ? Werk het dan niet hetzelfde als met de 1e 3 jaar? En ik hoef toch niet verplicht alles te witten toch( terwijl de muur nog prima wit is? )

Mvg sjanneke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2019 19:19

Als je er al 6 jaar woont, dan ben je geen schadevergoeding verschuldigd. Dat is slechts in de eerste 3 jaar. Misschien ben je initieel gestart met een huurcontract van korte duur, in jouw geval waarschijnlijk 3 jaar als ik het goed lees, maar na die 3 jaar is het gewoon overgegaan in een huurcontract van lange duur met dezelfde startdatum, dus die van 6 jaar geleden.
Dus jij kan gewoon weg wanneer je wil, mits een opzeg van 3 maanden uiteraard :)

Over dat witten van de muur zal ik mij niet uitspreken ...

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 10 jun 2019 19:58

U zegt gewoon op met een vooropzeg van drie maand. Over het einde van een driejarige periode moet u zich geen zorgen maken, dat speelt (voor u als huurder) helemaal niet mee.

Uitzondering : als uw huurcontract niet geregistreerd werd, kan u met een mini-opzeg van bv één week of één dag al weg.

Bij het verlaten zorgt u dat de studio even goed is als toen u erin kwam, en de intredende staat van bevinding is het referentiepunt. Als er geen intredende staat is, hoeft u zich normaal al helemaal geen zorgen te maken.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 jun 2019 20:19

Vanaf het begin van het 4de jaar kon je er al uit, weliswaar met een opzeg van 3 maanden. Zonder registratie zelfs zonder/mini opzeg.

Sjanneke.s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jun 2019 07:10

Oké dankjewel voor de informatie

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 11 jun 2019 09:43

Ivm het witten van de muur:
Schilderwerken zijn niet voor de huurder, dus dit hoeft u niet te doen.
Uitzondering: als u zelf de muur zou geschilderd hebben (in een ander kleur), of als u bijvoorbeeld gaten zou geboord hebben; dan moet u die opvullen en terug overschilderen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 11 jun 2019 12:15

Of omdat de muren hevig vervuild werden door de huurder (bvb kinderen die op de muur hebben getekend )

Sjanneke.s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 jun 2019 21:17

Ok das fijn om te weten

Terug naar “Huren”