Wettelijk samenwonen of geregistreerde partnerschap

Mariah
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen of geregistreerde partnerschap

#1 , 10 jun 2019 13:58

Goede middag allemaal,

Ik heb een vraag/vragen over wettelijk samenwonen en geregistreerde partnerschap.
Ik zal mijn situatie een beetje uitleggen.
Ik ben zelf een belg en ga binnenkort weer in Nederland wonen en hierbij inschrijven in een gemeente. Ik zou graag met mijn vriendin willen samenwonen of een geregistreerde partnerschap aangaan. Ik heb een beetje moeite om de juiste informatie te vinden hierover.
Moet ik naar een notaris?
Welke documenten moeten ik en mijn vriendin voorleggen?
Hoe verloopt de procedure van beide opties?
Hartelijk bedankt voor jullie tijd!

Groejtes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 10 jun 2019 14:07

In België kunt u wettelijk samenwonen op voorwaarde dat u samen een woning deelt in België.
Of dat in NL kan weet ik niet.
U zal NL bronnen moeten raadplegen daarvoor!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#3 , 10 jun 2019 16:39

In België kan men enkel spreken van een wettelijke samenwoonst, indien men een verklaring van wettelijke samenwoonst ondertekent bij het gemeentebestuur en als dusdanig ook zo optekenen bij de gemeente. Het louter samenwonen, op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn, wordt NIET als wettelijk samenwonen beschouwd.

Voor wat Nederland betreft, vindt u alles terug op:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... samenwonen

Groetjes

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

Reclame

Mariah
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2019 10:03

Heel erg bedankt allemaal!

Werkt het ook zo als mijn vriendin een non-EU lid is?

Terug naar “Europees / Internationaal recht”