Aanvullende aanslag registratiebelasting

boy28
Topic Starter
Berichten: 3

Aanvullende aanslag registratiebelasting

#1 , 20 mei 2019 21:20

Ik kreeg een brief van De Vlaamse Belastingdienst ivm aanvullende aanslag registratiebelasting.
Het betreft een akte van schenking waarbij een onroerend goed werd bepaald op 165.000 Euro (06/2017). De Vlaamse Overheid meent echter dat de waarde 190.000 Euro bedraagt waardoor er een belastingverhoging wordt aangerekend. Hierbij verwijzen ze naar artikel 3.18.0.0.13 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit.
In de waarderingsstaat staat er: "Rekening houdend met de aard, de ligging, de grootte en de ouderdom, zowel van het aangegeven goed als van de vergelijkingspunten in bijlage, raamt ondergetekende schatter de verkoopwaarde op datum van de verrichting op 190.000 Euro. De meerwaarde bedraagt bijgevolg 25.000 Euro."
In bijlage enkele verkopen van panden in de omgeving.
Ik kan nog reageren hierop tot medio juni 2019.
Kan ik deze herschatting juridisch betwisten? Eventueel een extra schatter aanstellen? Wat is jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mei 2019 09:00

Betwisten kan je altijd, maar of ze het zomaar willen aanvaarden? Je kan in beroep gaan bij de fiscus. Kadaster baseert zich op gelijkende vergelijkingspunten en recente verkopen in uw buurt . Je zal dus andere vergelijkingspunten moeten vinden in uw buurt die goedkoper zijn verkocht en die dan vermelden in uw bezwaar.
Mogelijks wordt in de toekomst ook uw KI aangepast aan de nieuwe waarde.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 09 jun 2019 12:19

Eigen schatter aanstellen heeft geen zin. Het enige wat je kan doen is “aantonen” dat uw pand 25.000€ minder waard is dan de vergelijkingspanden (kleinere oppervlakte, slechtere basismaterialen, oud dak vs nieuw dak, oude koterij versus nieuwe mooie achterbouw...) en dan registratie vragen om langs te komen. Als de vergelijkingspanden “identiek” zijn zit er niets anders op dan te betalen. Een laagje verf maakt het verschil niet. Mij is het 25 jaar geleden gelukt om de verhoging op een groot alleenstaand pand zo volledig geschrapt te krijgen maar we zijn natuurlijk 25 jaar verder ...

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 jun 2019 12:41

U moet op kritische wijze eventuele minwaarden van die woning tov de gemiddelde woning in de buurt opsporen en op grond daarvan met de tollenaars gaan praten.
Ik doe dat altijd en ze hebben iedere keer een deel van de schatting (maar nooit 100 percent!) afgetrokken.
Zonder dat ze zijn komen kijken!
Dit was zowel voor aankopen als in kader van erfopvolging.
Het kost niet veel moeite om zo toch een deel(tje) van de herschatting af te pitsen.
Die tollenaars vermijden ook graag de lastigere weg van een officiële herschattingsprocedure...
Laatste keer was 8 jaar geleden. Denk dat het nu ook nog kan lukken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jun 2019 16:48

Heb dat destijds voor mijn werk 10 tallen keren moeten betwisten. Het is niet gemakkelijk. Je moet bewijzen dat uw pand minder groot, minder luxueus, minder comfort heeft dan de woningen die zij aanhalen als referentiepanden. Ook de buurt speelt mee een rol in deze. Wij hadden geluk hiermee want mijn werkgever had zomaar eventjes meer dan 2500 panden in eigendom, waarvan we dus alle details kenden.
Maar jij zal dus moeten gaan zoeken in uw buurt, en die panden ook effectief gaan bezoeken of de eigenaars bevragen om de verschillen op te sporen. In de meeste gevallen proberen ze wel een middenweg te vinden. Stel dus zelf een waarde voor die je aannemelijk vindt, met een omstandige omschrijving waarom. Een dergelijk dossier kan een 10-tal bevatten + foto's.

Terug naar “Andere”