Waarschuwing

Sam_78
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Waarschuwing

#1 , 08 jun 2019 12:03

Beste,

Ik ben hier nieuw en dit is ook mijn eerste post.
Ik zit met een vervelende situatie bij mijn werkgever. Deze week kreeg ik een waarschuwing ivm ziekte.

1.ziekte
Deze maand ben ik 1 dag ziek geweest (3j in dienst en 1dag ziek geweest). Ik heb mijn werkgever om 13h00 op de hoogte gebracht van mijn arbeidsongeschiktheid, en heb het doktersattest ook aan mijn werkgever bezorgd via mail. Ik ben handelsvertegenwoordiger en heb zelf ook al mijn klanten op de hoogste gebracht dat ik niet aanwezig zou zijn. Nu, ik kreeg een aangetekend schrijven dat ik mijn werkgever niet tijdig had verwittigd. In het arbeidsreglement staat er geen specifieke uur om de werkgever hier op de hoogte te brengen. Er staat wel vermeld dat de werknemer de werkgever direct moet verwittigen of zo snel mogelijk (in mijn geval was dat 13u00) Kan de werkgever mij hiervoor een waarschuwing geven?

Nog een vraag ivm het gedrag van mijn werkgever.

2.Gedrag
De werkgever stuurt ons vaak emails, wanneer er slechte resultaten in de verkoop zijn zoals "Zijn jullie dom of zijn jullie dom? Jullie hebben deze week bijna niks verkocht". Ik kreeg ook onlangs een mail met een dreigende ontslag met "als je deze week uw target niet behaald dan stuur ik onmiddellijk uw ontslag"
Kan de mijn werkgever dat allemaal doen en zeggen? Mag de werkgever zo een druk zetten?
Kan ik bezwaar tekenen hiervoor?

Alvast bedankt.
Grts
Sam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2019 12:45

Het is toch normaal dat een werkgever druk zet op vertegenwoordigers, als jullie niks verkopen kosten jullie zeer maar ook zeer veel geld aan u werkgever.
Als u een zelfstandige vertegenwoordiger bent is dit natuurlijk totaal anders.

En het woord gebruik?
iedereen is niet gelijk gebekt, en de luidste roepers zijn soms de gemakkelijkste werkgevers (ondervinding), ik zelf is mijn woord gebruik ook niet het ideale, maar wel recht voor de raap, zoals ik het denk zonder poes pas er rond.

Ziekte
De wet zegt.

Art. 31.<W 1999-06-13/61, art. 8, 043; Inwerkingtreding : 01-12-2002> § 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst.
§ 2. De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid.

Wat is onmiddellijk ?
In sommige sectoren zoals bij de lijn, woord het geacht s'avonds of ten laatste s'morgens vroeg voor je dienst begint.

Op een kantoor bv boekhouder is einde van den dag ook onmiddellijk.

Dit zal afhangen van job tot job, maar toch liefst zo snel mogelijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sam_78
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2019 14:42

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Als ik u goed begrijp mag de werkgever u van "dom" uitschelden, in welke artk staat dit juist vermeld?

Alvast bedankt.
Mvg,
Sam

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2019 14:51

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Als ik u goed begrijp mag de werkgever u van "dom" uitschelden, in welke artk staat dit juist vermeld?
Heb ik soms ergens geschreven dat het mag ?

Ik heb geschreven dat iedereen niet gelijk gebekt is, en dat de luidste roepers meestal de beste werkgevers zijn, dit is zoals het spreekwoord zegt blaffende honden bijten niet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 jun 2019 17:07

Protesteer uw aangetekende waarschuwing, eveneens aangetekend, met melding:
- dat u conform het arbeidsreglement zo snel mogelijk (en waarom dat volgens u zo was) de werkgever hebt verwittigd;
- dat u zelfs uw klanten verwittigd hebt dat u uw afspraken wegens ziekte niet zou kunnen nakomen
- dat volgens u de waarschuwing dan ook onterecht was;
- dat u de waarschuwing bijgevolg ingetrokken wil zien

En kijk eens rond naar ander werk ...

Sam_78
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2019 17:35

Denlowie,

Misverstand.. Had het niet goed begrepen!
Alvast bedankt voor antwoord.

Sam

Sam_78
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2019 17:38

Inazuma,

Alvast bedankt voor de tip, ik zal dat zeker doen.

Sam

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”