terugvordering uitkering

nian
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

terugvordering uitkering

#1 , 07 jun 2019 19:11

geachte, ik hoop dat ik hiermee een antwoord op mijn vraag krijg. ik ben werkloos sinds een aantal jaar met 33% blijvende arbeidsongeschiktheid. ik woon samen met mijn mama die sinds 5,5 jaar op pensioen is en die ook statuut heeft van handicap belastingplichtige. zij was aangesloten bij dezelfde vakbond als ik. als zij op pensioen gegaan is hebben we dit aan de vakbond laten weten maar ze zeiden dat haar inkomen te hoog was en dit geen verschil maakte voor mij. laatst las ik in een boekje van de vakbond dat je dit zelf moet aangeven dus heb ik dit nogmaals vernoemt en ze zeiden dat ik nog als samenwonende werd omzien en dat ik eigenlijk 18€ per dag moet meer ontvangen als gezinshoofd en dat al die tijd al. er is in het verleden ook al iets misgegaan bij dezelfde vakbond omdat die mijn papieren van werkloosheid niet hadden ingediend heb ik maanden geen uitkering gekregen (door een nieuweling bij wie ik telkens moest gaan , ze hadden nl dit aangepast omdat iedereen bij dezelfde persoon ging die wel van alles op de hoogte was, maar mocht ik niet meer bij informeren omdat ze het hadden opgesplitst op familienaam)
ik las hier op de website dat je hier vroeger een brief jaarlijks over ontving om je gezinssituatie door te geven, deze hebben wij nog nooit gekregen. Via de vakbond heb ik vernomen dus niet via de rva dat ik dat bedrag vanaf nu wel zou ontvangen maar niet met terugwerkende kracht. kan ik hier nog iets tegen doen omdat dit over een zeer groot bedrag gaat. als de rva teveel stort moet je dit wel terugbetalen en ik zou niets terugkrijgen. dit vind ik niet logisch. ook via belasting hebben wij nooit enig bericht ontvangen en dit terwijl de aangifte al jaren voor ingevuld toekomt. alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 jun 2019 22:41

Pensioenen van uw bloed- of aanverwanten in de opgaande lijn?
U woont uitsluitend samen met bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad?
 De pensioenen van die bloed- of aanverwanten zijn geen vervangingsinkomen indien het totale brutobedrag ervan, eventueel samengeteld, niet hoger is dan 1.375,36 euro per maand.
 Indien u op basis van een attest van de FOD Sociale Zekerheid (Directie-Generaal Personen met een Handicap, www.handicap.fgov.be) aantoont dat een bloed- of aanverwant wegens zijn gezondheidstoestand geen enkele autonomie meer heeft of deze verminderd is met minstens 9 punten volgens de wetgeving van de mindervaliden,
dan zijn de pensioenen van die bloed- of aanverwanten geen vervangingsinkomen indien het totale brutobedrag ervan, eventueel samengeteld, niet hoger is dan 2.230,85 euro per maand.

Reclame

Terug naar “Andere”