Controle arts spreekt zich tegen

Lillylou
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Controle arts spreekt zich tegen

#1 , 07 jun 2019 12:50

Ik heb ziekte tot eind juni, de controle arts ging akkoord, men werkgever vraagt nogmaals een controle aan bij de zelfde controle arts nu moet ik tot vervroegd terug gaan werken? Dus hij spreekt zich tegen.

Kan dit en moet ik dan toch terug gaan op de vervroegde datum of blijf ik thuis tot eind juni

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2019 12:54

Als de controle arts je gezond bevind zou je moeten gaan werken .

Je kan in beroep gaan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 07 jun 2019 12:57

De controlearts spreekt zichzelf niet tegen, hij stelt enkel een nieuwe diagnose.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 07 jun 2019 15:05

Je hebt een geldig doktersattest tot eind juni.
Een controlearts kan dit attest niet ongedaan maken.
Dus: als je beslist om thuis te blijven, blijf je in ziekte staan, en is dit geen ongewettigde afwezigheid.

Maar... een controlearts kan wel stellen dat deze niet akkoord gaat met die diagnose, wat hier dus gebeurd is.
Dan heb je een evenwaardig document die stelt dat je terug kan gaan werken.
Aangezien dit voordeliger uit zal komen voor de werkgever, zal hij deze diagnose laten primeren op die andere.

Rechtmatig gevolg: de werkgever kan je niet ontslaan wegens onwettige afwezigheid, maar hij kan wel je gewaarborgd loon stopzetten voor de periode waarop je terug geschikt verklaard bent door de controlearts.

Ben je niet akkoord met de beslissing van een controlearts? Dan zal je naar een derde arts moeten: een arbitragearts. Deze is niet goedkoop.
Beslist deze dat je inderdaad arbeidsongeschikt bent, kost dit je niets, anders wel.

Mathieu Rutten

#5 , 07 jun 2019 15:39

Ik denk dat hier de cruciale vraag is of u werkbekwaam bent of niet. Als u werkbekwaam bent kan u terug gaan werken. Het is dus geen principekwestie, maar eerder een feitenkwestie.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jun 2019 17:48

Je hebt een geldig doktersattest tot eind juni.
Een controlearts kan dit attest niet ongedaan maken.
Dus: als je beslist om thuis te blijven, blijf je in ziekte staan, en is dit geen ongewettigde afwezigheid.

bewijs maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 07 jun 2019 21:16

Je hebt een geldig doktersattest tot eind juni.
Een controlearts kan dit attest niet ongedaan maken.
Dus: als je beslist om thuis te blijven, blijf je in ziekte staan, en is dit geen ongewettigde afwezigheid.

bewijs maar eens
Wat valt er te bewijzen aan het feit dat een dokter een rechtsgeldig attest uitgeschreven heeft?
Een controle-arts is geen super-arts, maar een arts die op hetzelfde niveau opereert en evenveel te zeggen heeft.
Attesten van een arts en van een controle-arts zijn evenwaardig voor de wet.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 08 jun 2019 13:34

Daarom is er arbitrage mogelijk. Lees de attesten maar eens grondig.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”