Ongeval motor zonder rijbewijs

Bucket
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeval motor zonder rijbewijs

#1 , 04 jun 2019 02:51

Ik heb een aantal maanden geleden in Brussel een ongeval veroorzaakt met mijn motor.
Het 'slachtoffer' stond stil met zijn wagen op de rechterrijstrook van een weg met 3 rijstroken. Ik wisselde van de middelste naar de rechterrijstrook en zag deze wagen te laat, waardoor ik er lichtjes tegen ben gebotst langs achter. De wagen heeft ongetwijfeld niet meer dan lakschade. Het probleem is dat ik nooit mijn motorrijbewijs heb gehaald, daarbuiten ben ik in orde met mijn papieren. Ter plekke van het ongeval is de politie langsgekomen. Ik heb niks ondertekend en ook geen verklaring of iets dergelijks gegeven en ik heb gezegd dat mijn papieren in de zadel van de motor lagen, die onmogelijk te openen was door de schade, ik denk dat de politie ervan uit ging dat mijn rijbewijs dus ook in de motor zat.
Mijn verzekeraar (die niet weet dat ik geen rijbewijs heb) vroeg wat er is gebeurd en ik heb het verloop van het ongeval uitgelegd (alle communicatie met mijn verzekeraar gebeurt trouwens via mail). Verder heb ik hier niks meer van gehoord.
Nu, enkele maanden later, heeft de politie mij opgebeld om een afspraak vast te leggen om een verklaring te geven van het ongeval.
Mijn vraag is of het een goed idee is om tijdens mijn verklaring, zolang er niet achter gevraagd wordt, te verzwijgen dat ik geen rijbewijs heb? En wat kan ik verwachten, moest het toch gevraagd worden of uitkomen?
Alvast bedankt!
Groetjes
Bucket, een hopeloze student die soms domme beslissingen kan nemen :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2019 07:38

Als dit een normale politie agent is zal hij wel over je rijbewijs praten, daar je nog student bent en een rijbewijs niet automatisch krijgt voor een motor, bij je auto rijbewijs, zoals jaren terug.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 04 jun 2019 12:36

Je hebt geluk dat de schade beperkt is. Politie zal zoals hierboven geschreven ws constateren dat je geen motorrijbewijs hebt. Daarop zal de verzekeraar “recht van verhaal” uitoefenen door de rekening van de schade door u te laten betalen. Ook een boete zal je dan krijgen.

Je moet zelf niet beginnen over dat rijbewijs doch als ze t vragen moet je eerlijk antwoorden om erger te vermijden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 04 jun 2019 18:43

Nu, enkele maanden later, heeft de politie mij opgebeld om een afspraak vast te leggen om een verklaring te geven van het ongeval.
Mijn vraag is of het een goed idee is om tijdens mijn verklaring, zolang er niet achter gevraagd wordt, te verzwijgen dat ik geen rijbewijs heb? En wat kan ik verwachten, moest het toch gevraagd worden of uitkomen?
Wat denkt u dat de reden is dat u verhoord gaat worden ?
Die agenten zijn er bij opstellen van het PV over het ongeval achter gekomen dat u geen motorrijbewijs had ...

Voor een banaal ongeval met wat lakschade wordt geen moeite gedaan hoor.
Dat wordt normaal toch vertikaal geklasseerd, afhandeling nadien door verzekeringen.

Nu gaat blijken dat u geen geldig rijbewijs had.

Als uw verzekering het PV krijgt, gaat ze haar recht van verhaal uitoefenen en de schadevergoeding op u verhalen.
En u waarschijnlijk buitengooien als klant.


De strafmaat voor rijden zonder rijbewijs:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Artikel 30

§ 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van 200 euro tot 2000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt gestraft hij die:

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Bij veroordeling
Uitgesproken boetebedrag x 8, de opdeciemen
Bijdrage zgn Slachtofferfonds 200€
Gerechtskosten
Vermelding strafblad


Er kan ook een verval van het recht tot sturen bijkomen

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;


Het herstel in dat recht, kan gekoppeld zijn aan herstelonderzoeken
Student ... Minstens theorie of praktijk te herdoen als u minder dan 2 jaar uw rijbewijs B hebt :!:


Artikel 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 jun 2019 20:03

Mij zijn er toch een aantal zaken onduidelijk:
Je schrijft zelf: waardoor ik er lichtjes tegen ben gebotst langs achter. De wagen heeft ongetwijfeld niet meer dan lakschade.
En verder schrijf je: ik heb gezegd dat mijn papieren in de zadel van de motor lagen, die onmogelijk te openen was door de schade,
Hoe kan dat: zeer lichte schade aan de auto en uw moto zo verwrongen dat het zadel niet meer open kan.

Bucket
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2019 21:35

Als dit een normale politie agent is zal hij wel over je rijbewijs praten, daar je nog student bent en een rijbewijs niet automatisch krijgt voor een motor, bij je auto rijbewijs, zoals jaren terug.
Ben wel een student van 23 jaar, met een 5 jaar oud autorijbewijs.
Je hebt geluk dat de schade beperkt is. Politie zal zoals hierboven geschreven ws constateren dat je geen motorrijbewijs hebt. Daarop zal de verzekeraar “recht van verhaal” uitoefenen door de rekening van de schade door u te laten betalen. Ook een boete zal je dan krijgen.

Je moet zelf niet beginnen over dat rijbewijs doch als ze t vragen moet je eerlijk antwoorden om erger te vermijden.
inderdaad, echt geluk gehad! Ben ondertussen al bezig met de praktijklessen voor het rijbewijs trouwens!
Wat denkt u dat de reden is dat u verhoord gaat worden ?
Die agenten zijn er bij opstellen van het PV over het ongeval achter gekomen dat u geen motorrijbewijs had ...

Voor een banaal ongeval met wat lakschade wordt geen moeite gedaan hoor.
Dat wordt normaal toch vertikaal geklasseerd, afhandeling nadien door verzekeringen.

Nu gaat blijken dat u geen geldig rijbewijs had.

Als uw verzekering het PV krijgt, gaat ze haar recht van verhaal uitoefenen en de schadevergoeding op u verhalen.
En u waarschijnlijk buitengooien als klant.
Bedankt voor alle informatie! Ik dacht dat het zou kunnen dat ze gewoon mijn kant van het verhaal wilden horen, aangezien de tegenpartij een aanrijdingsformulier had ingevuld die ik niet heb ondertekend (ik was nog in shock en vond het verstandiger in die toestand niks te ondertekenen) en mijn verzekeraar mij maanden geleden al had gecontacteerd zonder dat ik er iets van had gezegd. Maar u denkt dus dat hier sowieso meer van gaat komen dan enkel een geldboete?
Mij zijn er toch een aantal zaken onduidelijk:
Je schrijft zelf: waardoor ik er lichtjes tegen ben gebotst langs achter. De wagen heeft ongetwijfeld niet meer dan lakschade.
En verder schrijf je: ik heb gezegd dat mijn papieren in de zadel van de motor lagen, die onmogelijk te openen was door de schade,
Hoe kan dat: zeer lichte schade aan de auto en uw moto zo verwrongen dat het zadel niet meer open kan.
Ik heb de motor nog 'op tijd' tegen de grond kunnen gooien waardoor de botsing met de wagen minimaal was, maar de klap die de motor heeft ontvangen van het asfalt heeft mijn stuur zwaar beschadigd waardoor ik mijn sleutel niet meer kon draaien om de zadel te openen!

Sorry Bucket, ik had je bericht per ongeluk aangepast ipv er op te reageren ... :oops:
Zo goed mogelijk teruggezet. [Inazuma]

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 jun 2019 13:49

Ik dacht dat het zou kunnen dat ze gewoon mijn kant van het verhaal wilden horen, aangezien de tegenpartij een aanrijdingsformulier had ingevuld die ik niet heb ondertekend
Dat kan er bij zijn, als opening van het verhoor waarschijnlijk, maar dat had u mogelijk al gezegd ter plaatse.

Door u uw kant van het verhaal te laten vertellen, geef je dan feitelijk toe dat je met de motor reed ... en dan komt dat ontbrekend motorrijbewijs op tafel.

Maar u denkt dus dat hier sowieso meer van gaat komen dan enkel een geldboete?
Die kans is zeer groot ja.
Ik verwacht dat u gedagvaard zal worden voor rijden zonder rijbewijs.
Plus veroorzaken van ongeval.

Ben wel een student van 23 jaar, met een 5 jaar oud autorijbewijs.
Dat u al 5j rijbewijs B hebt, betekent enkel dat het verval van het recht tot sturen niet wettelijk verplicht opgelegd moet worden door de rechter.
Maar die kan zelf beslissen om dat toch te doen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”