annuleren aankoop auto wegens vertraging

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

annuleren aankoop auto wegens vertraging

#1 , 03 jun 2019 17:11

Beste,
Ik kocht in januari 2019 een auto aan bij dealer tijdens het autosalon. De leveringstermijn was eind mei 2019.
Nu vandaag - de week dat auto moet geleverd worden - krijg ik telefoon van de garagehouder dat de bestelde wagen niet kan geleverd worden met de originele optie trekhaak. Hij moet mij van het merk aanraden om deze optie (na 5 maand) te laten vallen en hem te bestellen zonder trekhaak. Dan kan hij misschien in september !!! geleverd worden, zonder trekhaak.

Nu wil ik mijn aankoop annuleren want dat was niet de afspraak.
Ik heb geen voorschot betaald.

Ben ik in mijn "recht" om de aankoop te annuleren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jun 2019 17:37

Om dan te bestellen bij een ander merk en terug 6 à 9 maanden te moeten wachten :(
Vraag liever een fikse korting. Desnoods een gratis vervangwagen tijdens de restende wachtperiode.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 03 jun 2019 17:44

Neem een groot vergrootglas en lees eerst de kleine lettertjes van de bestelbon.
Ik vermoed dat daar info hieromtrent te vinden is!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 03 jun 2019 17:53

Zeer belangrijk om nu de kleine lettertjes op de bestelbon te lezen. Er zal vrijwel zeker een marge voorzien zijn.
En plaatsing van de trekhaak achteraf betekent normaliter autokeuring.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 03 jun 2019 18:03

In afwachting van de levering van zijn auto kan TS intussen al een trekhaak kopen. Zo komt er toch al wat schot in de zaak.
Laatst gewijzigd door asperger op 03 jun 2019 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jun 2019 18:04

Ik ben zelf garagehouder/zelfstandige en heb deze auto bij dealer aangekocht voor de zaak. De bestelbon is ondertekend op 27.01.2019 met als vermelding leveringsdatum/termijn : 01.06.2019.
Daarbij staat dat de datum kan verlengd worden met max 25% dus zijnde in dit geval 25% van 124 dagen = 31 dagen verlenging. Invoerder kan niet leveren voor eind september "ZONDER TREKHAAK". Indien optie trekhaak behouden blijft, misschien niet meer dit jaar.
Artikel 3 vermeldt o.a. :
De precieze leveringsdatum of termijn, aangegeven op de bestelbon, is strikt van toepassing, behalve bij overmacht. De termijn gaat in op de dag volgend op de ondertekening. Wanneer de verkoper de termijn niet kan naleven meldt hij dit onmiddellijk door middel van een bewijsbare manier. Die termijn kan niet langer zijn dan 25% van de initieel overgekomen termijn.
Uitgezonder in geval van overmacht, kan de koper bij overschrijding van deze nieuwe termijn het contract ontbinden met aangetekende brief, zonder ingebrekestelling vooraf en onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk gelopen schade, niettemin beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van het voertuig, excl. btw

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 jun 2019 19:24

Nu wil ik mijn aankoop annuleren want dat was niet de afspraak.
Ben ik in mijn "recht" om de aankoop te annuleren.
Het zou me verwonderen mocht de verkoper daar een probleem van maken.
Hij kan immers niet leveren ...
Ga er eens langs, en vraag het.

Wel op papier laten zetten als ze akkoord gaan :!:

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jun 2019 18:41

Zopas bij dealer geweest. Zij stellen voor om de auto die voor eind september bestemd is - zonder trekhaak - te aanvaarden. Zij gaan daar dan een trekhaak opzetten. Nochtans ontbreekt dan de optie : stabiliteitsprogramma dat het slingeren van de aanhangwagen opvangt. Indien ik volhoud voor wel met trekhaak is er zelfs geen leverdatum meer voorzien.
Vanaf wanneer kan ik deze aankoop annuleren en hoe doe ik dat?

Bon is getekend op 27.01.2019 en de levertermijn die erop vemeldt is 01.06.2019

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 04 jun 2019 19:14

Dat stabiliteitsprogramma, is dat gewoon wat software, of ....? Dan kan dat toch eenvoudig bijgeïnstalleerd worden ? .

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jun 2019 07:24

Dus volgens u (bosprocureur) moet ik iets aanvaarden dat ik niet besteld heb, maar wel betaald heb?
Begrijpe wie kan. Dus als ze morgen zeggen : uw auto is klaar maar spijtig genoeg is hij niet blauw maar paars geschilderd dan moet ik dat aanvaarden?
Neen, dat is niet zomaar achter bij te plaatsen software. Het gaat over een optie van 875 euro die ze laten vallen om de wagen toch maar MISSCHIEN in september te leveren, ipv eind mei of 1 juni. Bij de bakker ga je ook niet buiten met een rozijnenbrood als je 10 sandwiches besteld hebt?
En dan nog, bij het ondertekenen van de bon werd 1 juni als datum vooropgesteld, op 3 juni is dat plots september en waarschijnlijk nog veel later.

Dus probeer ik het nogmaals aan de meer juridische onderlegde forumleden : vanaf wanneer kan ik die aankoop annuleren. Ik ben op 3 juni telefonisch op de hoogte gesteld dat de gevraagde auto niet kan geleverd worden en op 4 juni is dat mondeling bij dealer bevestigd.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 05 jun 2019 08:31

Sorry dat ik het aandurfde een bijkomende vraag te stellen.

En het antwoord op uw vraag, dat hebt u toch zelf gegeven in #6 ?
Artikel 3 vermeldt o.a. :
De precieze leveringsdatum of termijn, aangegeven op de bestelbon, is strikt van toepassing, behalve bij overmacht. De termijn gaat in op de dag volgend op de ondertekening. Wanneer de verkoper de termijn niet kan naleven meldt hij dit onmiddellijk door middel van een bewijsbare manier. Die termijn kan niet langer zijn dan 25% van de initieel overgekomen termijn.
Uitgezonder in geval van overmacht, kan de koper bij overschrijding van deze nieuwe termijn het contract ontbinden met aangetekende brief, zonder ingebrekestelling vooraf en onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk gelopen schade, niettemin beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van het voertuig, excl. btw
..... leveringsdatum/termijn : 01.06.2019.
Daarbij staat dat de datum kan verlengd worden met max 25% dus zijnde in dit geval 25% van 124 dagen = 31 dagen verlenging. Invoerder kan niet leveren voor eind september "ZONDER TREKHAAK". Indien optie trekhaak behouden blijft, misschien niet meer dit jaar
Als ik het goed begrijp (ik ben niet juridisch onderlegd dus) zou u begin juli het contract kunnen ontbinden met een aangetekende brief, waarbij ze u afraden om een schadevergoeding hoger dan 15% te claimen.

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 jun 2019 09:36

Blijkbaar heb ik mijn tekst nogal "knullig" geschreven in vorige reactie bosprocureur. Het is/was geenszins de bedoeling moest dit zo overkomen. Ik ben namelijk absoluut niet juridisch onderlegd. Ik heb het blijkbaar verkeerd verwoord in die reactie/vraag en is dat verkeerd overgekomen.
In alle geval heb je toch een antwoord gegeven op mijn vraag.
Dus nogmaals mijn excuses moest mijn reactie verkeerd overgekomen zijn hoor.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 05 jun 2019 11:34

Dus volgens u (bosprocureur) moet ik iets aanvaarden dat ik niet besteld heb, maar wel betaald heb?
U moet dat niet aanvaarden, maar moet wel volgens de lettertjes van het contract werken.

Dus voorziene levertermijn, ingaand dag na ondertekening blijkbaar, verlengen met de contractueel bedongen 25% termijn voor overschrijding ervan ...


Heb je de dealer klaar en duidelijk gezegd dat je gaat annuleren als de auto niet aan de bestelde wagen voldoet ?
Laat hem dat alvast aangetekend weten, dat aangezien de levertermijn niet gerespecteerd werd, u Art 3 gaat inroepen indien ook de termijn van overschrijding niet nageleefd wordt.


Vraag is zelfs of een telefoontje hierover in overeenstemming is met de contractvoorwaarden !
Wanneer de verkoper de termijn niet kan naleven meldt hij dit onmiddellijk door middel van een bewijsbare manier
In dat geval is de 25% overschrijding niet eens van toepassing ...

Nu, als u laat weten dat u weet hebt van de melding, is dat geen punt meer :wink:


En dan nog, bij het ondertekenen van de bon werd 1 juni als datum vooropgesteld, op 3 juni is dat plots september en waarschijnlijk nog veel later.
En daar hoeft u niet mee akkoord te gaan ...
Ik ben op 3 juni telefonisch op de hoogte gesteld dat de gevraagde auto niet kan geleverd worden en op 4 juni is dat mondeling bij dealer bevestigd.
Wat eigenlijk al te laat was ...
Want dealer moet dat voordien al geweten hebben, leveringstermijn was 1 juni , maar heeft u dat pas achteraf gemeld

Volgens mij werd contract daar al niet nageleefd ...

Vermelden in uw schrijven, maar er daarom nog geen gebruik van maken.

En dan eens natellen van aantal dagen na ondertekening tot 1 juni
Delen door 4
Uitkomst bij 1 juni tellen, en dan opzeggen ...

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 jun 2019 15:03

Ik heb de dealer gisteren mondeling meerdere malen gemeld dat ik overweeg om de bestelling te annuleren. Hij probeert mij te overtuigen om toch te wachten. Want misschien kunnen ze de trekhaak zelf plaatsen moest hij tocht in september geleverd worden, enz. enz... Want ja nu ze die zelf moeten plaatsen - en niet fabriek af - kost het 250 euro extra en ze weten nog niet hoe ze dat gaan oplossen, dus blablabla

Mondeling was hij klaar en duidelijk dat de bestelde wagen met de bestelde opties zelfs geen levertermijn meer heeft als die trekhaak niet laat vallen.
Daar komt nog bij dat het iemand is die ik heel goed ken, maar hij gaat het toch moeten begrijpen. Ik geef hem nog tot einde week voor een antwoord.
Nu nog eens uittellen wanneer die 25% vervallen maar ik ga er niet op wachten denk ik en dit weekend aangetekend schrijven sturen.

Ik ben in alle geval al heel blij dat ik dit forum "ontdekt" heb, de reacties van de leden hebben mij al veel verder geholpen.

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 jun 2019 17:34

Iemand van de forumleden ergens een "voorbeeldbrief" aub?

Terug naar “Handelspraktijken”