Bon, mochten er mensen ooit in dezelfde situatie zitten, zie
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... R_EU050505:
U heeft vooraf niets afgesproken ivm kosten voor een bestek:
- Voorbeeld. Klant Doe-het-zelver vraagt aan uw collega een offerte voor een schouwmantel met ingemaakte kasten. Na ontvangst van een offerte vraagt Klant Doe het Zelver nog meer details. Uw collega werkt zijn offerte nog beter uit met schetsen en werktekeningen en vindt dat hij toch kosten mag aanrekenen voor de uren werk die hij erin gestoken heeft.
- Verkeerde manier 1. Uw collega levert netjes een mooi bestek af en zet er de vermelding op “kosten bestek : € 150” en stuurt dit op naar de klant in spe. Moet de klant die € 150 nu betalen ? Helemaal niet.
- Verkeerde manier 2. Wat ook niet kan is dat uw collega achteraf met een rekening voor het bestek komt aanzetten als hij er vooraf met de klant geen woord over gerept heeft.
-
Waarom verkeerd ? De klant heeft immers geen akkoord gegeven voor de kosten van het bestek. En de aannemer heeft de mogelijke klant er op voorhand niet van verwittigd dat hij kosten in rekening zal brengen.