Korte tewerkstelling ziek.

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

Korte tewerkstelling ziek.

#1 , 30 mei 2019 11:03

Beste,

Ik heb 10j gewerkt in kinderopvangen. Vorig jaar ben ik daardoor erg depressief geworden, dus heb ik op ziekte gestaan voor 6 maanden. Ik ben er erna afgegaan omdat ook mijn contract afliep en ben ik gewoon op werkloosheidsuitkering gegaan. Na 8 maand op werkloosheidsuitkering te zitten ben ik terug opzoek gegaan naar werk en deze terug gevonden.

Na 2 weken werken heb ik verschrikkelijke! Oorsuizen gekregen ik vermoed dat dit vooral van het gehuil komt van de kindjes. Zo erg dat ik niet kan slapen, niet deftig tv kan kijken of nadenken. Ik ben van plan om mij terug op ziekte te zetten door mijn dokter. Ik krijg momenteel iets voor oor ontsteking maar tevergeefs.

Nu is de vraag stel dat ik mij ziek meld waarop word mijn ziekte dan berekend? Op mijn werkloosheidsuitkering of op mijn brutoloon? Van de laatste 2 weken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 30 mei 2019 12:38

op uw laatste l oon bij de laatste werkgever waar je die 2 weken hebt gewerkt


( indien bij interimkantoor dan is de berekening wel wat ingewikkelder, maar dan is het nog op het laatste loon)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2019 17:05

@jefke007
Af gaande wat u schrijft, wat ik niet in twijfel trek

Dus de truc van de foor is als je uitkering te weinig is.

Een vriend schrijft je 14 dagen in + gewaarborgd maandloon aan een zeer hoogloon en je bent op je gemak met de hoogste uitkeringen !!!
​met gezinslast ​92,64
​​alleenstaanden 78,39​
​​samenwonenden ​57,01

Als alleenstaande 13 weken X 6 dagen / 3 = 26 dagen x 78,39 = 2038€

en een mooi pensioen opbouw, mijn gedacht !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2019 18:36

@jefke007
Af gaande wat u schrijft, wat ik niet in twijfel trek

Dus de truc van de foor is als je uitkering te weinig is.

Een vriend schrijft je 14 dagen in + gewaarborgd maandloon aan een zeer hoogloon en je bent op je gemak met de hoogste uitkeringen !!!
​met gezinslast ​92,64
​​alleenstaanden 78,39​
​​samenwonenden ​57,01

Als alleenstaande 13 weken X 6 dagen / 3 = 26 dagen x 78,39 = 2038€

en een mooi pensioen opbouw, mijn gedacht !!
Ik kan mij inderdaad voorstellen dat dat wordt gedaan en zeker als het allemaal zo gemakkelijk lijkt zoals u neertypt.

Misschien nog een interessante vraag ( niet mijn situatie) stel men gaat na een ziekte-uitkering, naar werkloosheidsuitkering, en dan werken voor 1 enkele dag en men breekt plots zijn been of andere ziekte, kijkt de mutualiteit dan nog altijd naar het laatst verdiende loon? Dus naar u prestatie van 1 dag?

Met vriendelijke groeten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2019 19:31

Ik denk niet dat het zo een wit zart oplossing is.
gewaarborgd maandloon daar is de voorwaarde

Arbeiders moeten één maand ononderbroken in dienst van de onderneming te zijn om aanspraak te maken op gewaarborgd loon
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2019 20:03

Ik denk niet dat het zo een wit zart oplossing is.
gewaarborgd maandloon daar is de voorwaarde

Arbeiders moeten één maand ononderbroken in dienst van de onderneming te zijn om aanspraak te maken op gewaarborgd loon

Dus als ik het goed begrijp kan een werknemer die 1 dag werkt bij een bedrijf niet in aanmerking komen voor een ziekte-uitkering. Enkel als de werknemer 2 weken werkt binnen het bedrijf dan pas heeft hij recht op een vergoeding klopt dit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mei 2019 20:09

Ik denk niet dat het zo een wit zart oplossing is.
gewaarborgd maandloon daar is de voorwaarde

Arbeiders moeten één maand ononderbroken in dienst van de onderneming te zijn om aanspraak te maken op gewaarborgd loon

Dus als ik het goed begrijp kan een werknemer die 1 dag werkt bij een bedrijf niet in aanmerking komen voor een ziekte-uitkering. Enkel als de werknemer 2 weken werkt binnen het bedrijf dan pas heeft hij recht op een vergoeding klopt dit?
Dit heb ik niet geschreven !
De werkgever moet het gewaarborgd niet uitbetalen, het is de ziekenbond die dan vanaf dag 1 u betaald .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 30 mei 2019 23:28

Dat Arrest gaat over een invaliditeitsuitkering ( = langer dan één jaar ziek ) te ontvangen in een ander land en de tewerkstelling in verschillende landen geweest is.


Bij een gewone situatie kan men ziekte verzekering ontvangen op het laatste loon, ook al heeft men er maar één dag gewerkt
( de verzekeringstoestand moet uiteraard in regel zijn ).
In de werkloosheid kan zoiets niet.

(na 1 jaar ziekte kan de situatie wel veranderen als men in verschillende landen heeft gewerkt, en moet niet noodzakelijk het laatste land voor de volledige uitbetaling opdraaien )

.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mei 2019 10:18

heb ik verschrikkelijke! Oorsuizen gekregen
heb je deze techniek al geprobeerd? https://radio2.be/aha/oorsuizen-even-on ... -deze-truc
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mei 2019 10:43

hier zit TS al in de werkloosheid sinds 8 maanden en nu terug 14 dagen bij een werkgever.

Dus zij is in orde met de werkloosheidsuitkeringen, dit probleem is hier niet aan de orde .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 31 mei 2019 22:30

hier zit TS al in de werkloosheid sinds 8 maanden en nu terug 14 dagen bij een werkgever.

Dus zij is in orde met de werkloosheidsuitkeringen, dit probleem is hier niet aan de orde .
Inderdaad de vraag ging over het bedrag van de ziekte-uitkering
die is 60% van het brutoloon van haar laatste werkgever , ook al heeft zij daar maar één dag gewerkt ( begrensd tot een hoog maximumbedrag )

Uiteraard moet haar verzekeringstoestand voor de ziekteuitkering dan in orde zijn, maar die kans is meer dan 99 %

Terug naar “Andere”