Intrekking Rijbewijs Buitenland (Frankrijk)

CeeEs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Intrekking Rijbewijs Buitenland (Frankrijk)

#1 , 28 mei 2019 12:51

Begin deze maand 11/05 heb ik een rijverbod (intrekking) opgelopen (72u) in Frankrijk.
De agenten vertelden mij toen, dat het rijbewijs opgestuurd zal worden.
Tot heden 28/5 heb ik mijn rijbewijs nog steeds niet ontvangen.

Ondertussen heb ik mijn licht al eens opgestoken bij de lokale politie.
Volgens hun zou er hier in België niet geverbaliseerd worden wanneer ik zou rijden zonder in het bezit te zijn van mijn rijbewijs.
Zolang ik het formulier van mijn overtreding in het buitenland bij heb om dit aan te tonen.

De Franse gendarmerie wist mij telefonisch te vertellen dat het rijbewijs pas zal worden terug gestuurd na afloop van het dossier.
Tot op heden heb ik ook nog altijd geen boete toegestuurd gekregen. Ik ben bang dat de afhandeling hiervan volgens de Franse slag zal gaan en ik nog een hele tijd zal kunnen wachten om al dan niet mijn rijbewijs terug te krijgen.

Mijn vraag is nu, kan ik, aangezien mijn rijbewijs in praktijk veel langer is ingetrokken dan 72u een schadevergoeding eisen, die eventueel verrekend wordt met de uiteindelijke boete ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 28 mei 2019 16:35

Die 72 uur zal wellicht de intrekkingstijd zijn die agenten in Frankrijk zomaar kunnen gebruiken.
Binnen die 72 uur zal er wellicht ook een orgaan zijn, zoals wij hier een procureur kennen, die kan beslissen om een langere inhouding mogelijk te maken.

Het is een gekend fenomeen, want als je hierover informatie opzoekt, gaat het toevallig allemaal over Frankrijk.
Het zal een aantal weken duren voordat de FOD jouw rijbewijs terug heeft, en deze stuurt dit daarna door naar jou (maar zijn ook niet van de snelste).

U mag niet rijden zonder rijbewijs, nooit.
Als u nu met de wagen wenst te rijden, zult u een duplicaat moeten gaan aanvragen.
Op de aanvraag kunt u noteren dat het rijbewijs ingetrokken is in het buitenland.
Het kan altijd zijn dat als u staande gehouden wordt, de controlerende agent niet lastig zal doen, maar dat is geen garantie.

En nee, het lijkt mij niet dat u een schadevergoeding zult kunnen eisen hiervoor.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 28 mei 2019 17:06

Richtlijnen in België zijn normaal gezien duidelijk. Bij iedereen die zijn rijbewijs niet bij heeft moet een verkeersinbreuk worden opgemaakt. U krijgt geen onmiddellijke inning (gunst) daar het parket nakijkt of er sprake is van een intrekking/verval of dergelijk. Is dit niet het geval, dan krijgt u een minnelijke schikking ten bedrag van een onmiddellijke inning.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 mei 2019 17:15

Ondertussen heb ik mijn licht al eens opgestoken bij de lokale politie.
Volgens hun zou er hier in België niet geverbaliseerd worden wanneer ik zou rijden zonder in het bezit te zijn van mijn rijbewijs.
Zolang ik het formulier van mijn overtreding in het buitenland bij heb om dit aan te tonen.
Klinkklare onzin.

U moet uw rijbewijs bij hebben als je met een voertuig rijdt waarvoor een rijbewijs nodig is.
Je zal niet vervolgd worden voor rijden zonder rijbewijs, maar een PV om het niet bij te hebben, zit er zeker in.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /644-t3hs5

Artikel 50
§1. Een nieuw rijbewijs wordt afgegeven :
4° in het geval van intrekking van het rijbewijs door een buitenlandse overheid;


Mijn vraag is nu, kan ik, aangezien mijn rijbewijs in praktijk veel langer is ingetrokken dan 72u een schadevergoeding eisen, die eventueel verrekend wordt met de uiteindelijke boete ?
In Frankrijk
Ze zullen daar eens lachen ...
Frankrijk volgt de internationaal overeengekomen procedure met stoute buitenlanders ...
Kan even duren, met omweg langs Brussel, van daar richting gemeente, ...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 mei 2019 17:38

Vraag gewoon een duplicaat aan.

CeeEs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2019 23:01

Bedankt voor de uitklaring en de tip.
Echter...

Dan heb ik een bewijs van verlies of diefstal nodig.
Dat wil zeggen dat ik mij eerst op het politiebureau moet van den domme houden (lees.... Straight up liegen) en erna €25 euro kan neerleggen bij de gemeentediensten.

Heerlijk :)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 mei 2019 23:55

Dan heb ik een bewijs van verlies of diefstal nodig.
Neen, dat is eigenlijk een valse aangifte ... u hebt het niet verloren, het in ingetrokken.

Verwijs naar Art 50 §1.4°

Issued
Berichten: 1227

#8 , 31 mei 2019 02:48

Dan heb ik een bewijs van verlies of diefstal nodig.
Neen, dat is eigenlijk een valse aangifte ... u hebt het niet verloren, het in ingetrokken.

Verwijs naar Art 50 §1.4°
Dan moet de politie dat natuurlijk eerst controleren bij hun collega's over de grens. En de Franse autoriteiten staan niet echt bekend om hun vlotte informatiedoorstroming

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”