Takeling

Gert 1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Takeling

#1 , 27 mei 2019 15:31

Mijn voertuig werd zondag 12 mei getakeld voor mijn deur in Schoten omdat er bordjes "verboden parkeren/stilstaan" waren geplaatst nadat ik vrijdag 10 mei rond 12 uur mijn voertuig reglementair had geparkeerd. Voertuig werd door depannage "La France" op de openbare parking van sportterreinen "De Zeurt" geplaatst. Toen ik mijn voertuig ging ophalen merkte ik dat er links vooraan verfschade was. Ik ben dan onmiddellijk naar de Politie aangifte gaan doen maar deze zeiden dar de schade niet recent leek te zijn (dixit) wat volgens mij helemaal niet klopt. Toen ik enkele dagen later een kopie van het takelingsverslag kreeg merkte ik dat de schade aan de voorzijde (linkerhoek boven bumper schaafsporen/verfschade, ventilatorrooster vooraan ingedrukt) niet was aangeduid, andere schade was dit wel. Ik heb de verzekering hierover ingelicht.
Mijn vraag, wie is verantwoordelijk voor de schade aangezien niet geweten is wie de schade heeft toegebracht. Te verwachten is dat de depannagedienst gaat verklaren dat toen zij de wagen plaatsten die schade er nog niet was. Maar voertuig werd wel verplaatst op bevel van de Politie.
Vandaar mijn vraag, wie is er nu verantwoordelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2019 16:24

De schade is dus gebeurd nadat het takelingsbedrijf uw wagen in goed orde (netjes binnen de lijnen geparkeerd en zo) op een parkeerterrein had achtergelaten?

Dan is dit de verantwoordelijkheid van de aanrijder. Aangezien je niet weet wie dit is, ben je daar vet mee... Kijken of jouw verzekering er iets mee zal doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2019 16:29

Probeer maar te bewijzen dat dit er niet aan was voor de takeling.

Ik vrees voor u als je geen omnium heeft, er ooit één cent van zal zien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 27 mei 2019 16:38

La France neemt tegenwoordig toch foto's voor ze takelen. Dit om dergelijke discussies te vermijden. Een horen bij la France of die foto's er zijn.
Indien de schade veroorzaakt is door de takeldienst dienen zij te betalen, maar bewijs dat maar.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 27 mei 2019 17:17

En gezien administratieve takeling zijn de takelkosten zo wie zo voor de gemeente.

Gert 1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2019 10:56

Er zijn idd foto's genomen maar deze zijn van erg slechte kwaliteit en daar valt de schade niet te zien. Op de tekening van de wagen waar zij aanduiden waar er schade aan de wagen is voor de takeling, staat deze schade NIET aangegeven. Maar aangezien de politie opdracht heeft gegeven om mijn voertuig te takelen, dient deze er dan niet voor te zorgen dat het voertuig op een veilige plaats wordt gestald?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 28 mei 2019 12:07

En gezien administratieve takeling zijn de takelkosten zo wie zo voor de gemeente.
En het risico

Probleem is: wanneer is de schade ontstaan :?:
Bij takeling, of op de openbare weg nadien.

En zo komen takelaars steeds weer weg.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 28 mei 2019 14:18

Politie niet nadat voertuig getakeld is blijft verantwoordelijkheid bij eigenaar. Indien het een gerechtelijke takeling is vb bij niet verzekerd voeren. Daar bestaan arresten over.

in dit geval is het een administratieve takeling gezien borden geplaatst zijn na parkeren. Volgens mij is het toch in eerste instantie het takelbedrijf dat moet bewijzen dat er na afladen geen extra schade is aangebracht.
Indien voertuig op hun bedrijf stond was het duidelijker geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 mei 2019 15:09

Hoe kan een takelbedrijf bewijzen dat na afladen geen extra schade is aangebracht ??

Die kan voor de takeling er reeds aanwezig zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 mei 2019 16:05

Wie verantwoordelijk is voor de schade, weten we niet. De vraag is wie er aansprakelijk voor is.

De regel is dat éénieder zelf zijn schade draagt, tenzij u d.m.v. aansprakelijkheid deze kan verhalen op iemand anders. Hier kan dat niet, want u kan uw aanspraak niet hard maken (fout en causaal verband).

Je kan niet bewijzen dat de schade een gevolg is van de takeling, je kan evenmin bewijzen dat de takeling foutief gebeurde (dus niet al dan niet onterecht, maar op een verkeerde wijze). De bewijslast ligt bij u.

Wat met de stalling van het voertuig?

Je zou kunnen stellen dat de takeling gepaard gaat met een bewaargeving. Bij een bewaargeving om niet geldt de plicht om het goed terug te geven, en het te behoeden van schade met de zorg die hij aan zijn eigen goederen zou besteden (art. 1927 B.W.) (dus niet hoe een 'normaal zorgvuldig persoon' het goed zou bewaren). Uw wagen stond openbaar geparkeerd, de bewaarnemer heeft 'm eveneens op een openbare plek gezet. Je gaat 'm weinig kunnen maken vrees ik, tenzij er kosten werden aangerekend voor de stalling.

Indien u een eigenschadeverzekering hebt (omnium), kan u die aanspreken. Anders niets.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 30 mei 2019 17:50

Kan aangetoond worden dat de wagen werd verplaatst van een rustige openbare plaats met laag risico naar een plaats met beduidend hoger risico op beschadiging?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Issued
Berichten: 1227

#12 , 31 mei 2019 02:46

De parking waar de wagen volgens TS is gezet is een rustige parking. Deze staat vrijwel nooit vol.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”