raadpleging psycholoog zonder akkoord 1 partner

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

raadpleging psycholoog zonder akkoord 1 partner

#1 , 25 mei 2019 18:30

Heb hierover ergens over een gelijkaardig onderwerp op het forum iets gelezen doch is mij niet duidelijk
Wij zijn samenwonend , mijn zoon heeft een angstfobie ontwikkeld tgv de handelingen van zijn vader.

Hij banaliseert alles Kan ik met mijn zoon (12 jaar) zelf naar een psycholoog gaan, zonder zijn goedkeuring (vader). Las hierover doch was onduidelijk antwoord. Een psychiater raadplegen (omdat het een dokter) is zou hij niet kunnen weigeren (voorschrift huisarts nodig) , doch zelf naar psycholoog gaan zou niet gaan (ben ergens geweest , doch ze wilden er niet aan beginnen zonder de goedkeuring van de vader).
Dus blijkbaar mag men niet naar de psycholoog gaan als een van de partner niet akkoord is. Zoon was reeds doorverwezen via clb omdat er moeilijkheden waren , ook bij caw vond men het nodig, de papa niet.

Dus wat mag nu en wat niet??? Pshychiater wel op voorschrift van huisdokter, doch psycholoog niet??? Of wat is er wettelijk voorzien , en wat met de rechten van het kind????

LeenW
Berichten: 12824

#2 , 25 mei 2019 18:52

Psychiater is een arts, een psycholoog niet. Vandaar het verschil ivm doorverwijzen van huisdokter.

Mathieu Rutten

#3 , 25 mei 2019 18:57

Mevrouw,

Ik heb het gevoel dat u reeds onder een ander topic het een en ander aan de kaak heeft gesteld. Het lijkt me best dat uw zoon contact zoekt met het CAW of gezien zijn leeftijd via de school met het CLB. Zij zijn het best geplaatst om uit te maken welke verdere hulpverlening voor uw zoon het best is.

Reclame

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2019 20:44

dus samengevat ; naar psycholoog gaan mag niet , tenzij akkoord van beiden???

en wat kan caw hier aan doen, zaak is reeds bij VK, doch die hebben sinds februari niet meer van zich laten horen???? (zelfs geen ja of neen- blijkbaar hoeft dit niet- is toch elementair in gedrag tav kinderen-
en na wat ik gisteren op VTM zag en hoorde over kinderpsychiatrie, lijkt mij voor veel zaken blijkbaar geen geld en tijd
waarom dienen deze zaken dan allemaal clb;caw en vk als men toch alles simpel kan blokkeren en dat door de dader
onbegrijpelijk, hopelijk wordt het morgen dan een zwarte zondag voor deze beleidsvoerders (allemaal- Want als men kinderen niet kan helpen en enkel zijn eigen zakken wil vullen, is de maatschappij failliet, vermits de kinderen ons kapitaal voor de toekomst zij

zeer erg
Laatst gewijzigd door bengo op 25 mei 2019 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 25 mei 2019 20:56

Hier eens lezen:
https://www.psychologievandaag.com/de-g ... dat-weten/

Het is daarom ontzettend belangrijk dat u een topic verder zet en geen nieuw topic begint.

Mathieu Rutten

#6 , 25 mei 2019 21:26

Mevrouw heeft blijkbaar al heel wat topic gepost, zie search.php?author_id=29432&sr=posts

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2019 10:35

dank u franciscus,
mijn vorig topic was gesloten , ben bij psycholoog op intake geweest (betaald) en daarna is de behandeling van mijn zoon afgewimpeld ; Kan men dit niet onmiddelijk zeggen en duidelijk zijn.

mathieu zo hebt u nu een beter inzicht???
als er niks gebeurt , en men antwoord zelfs niet vanuit VK wat dan?? wachten tot er ongelukken gebeuren?????

Mathieu Rutten

#8 , 26 mei 2019 10:44

Jullie moeten zich toch eens afvragen waarom de behandeling werd afgewimpeld. Dit zal zeker niet zonder reden zijn gebeurd. Misschien toch nog eens mijn suggestie lezen om het CAW en het CLB te contacteren. Misschien zelf ook eens een consult te overwegen. Misschien heeft u zelf ook wel een probleem. Dit is niet slecht bedoeld, integendeel. Jullie moeten jullie eigen topics en jullie reacties op raadgevingen zelf nog eens opnieuw lezen en trachten een rode draad te vinden. Ik wens jullie veel succes en vooral opnieuw gemoedsrust.

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mei 2019 11:09

mathieu , dat is de vraag waarom is er na 3 maanden nog geen enkel antwoord van VK gekomen, zowel positief als negatief? Neen , niets
CLB, begrijpt het zelf nie waarom er niet van respons komt
Bent U dan geschokt, als de situatie terug aan het verergeren is omdat de vader het pleit gewonnen heeft door alles af te blokken bij het VK.
Hoe denkt U dat de kinderen zich voelen na 3 ondervragingen en geen enkel resultaat
Slechts 1 persoon die triomfeert de vader die alles mag , en geen enkel instituut of organisatie doet iets (behalve clb)
Nu zelf initiatie genomen door psycholoog te zoeken en dan krijgt men zulke reactie.
Onbegrijpelijk ,

EN een tweede punt voor Franciscus , is de wet in Belgie hetzelfde als in Nederland. Het aangehaalde artikel betreft namelijk de toestand in Nederland.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 26 mei 2019 11:43

Zie het nu ook heb inderdaad de NL regeling doorgegeven
Hier de BE versie. Vooral het stuk over toestemming eens lezen en dan doorklikken.

https://www.compsy.be/nl/begeleidingmin ... epatienten

Zal het ook nog eens navragen.
Heb net antwoord gekregen ..is zoals in de tekst staat .. als minderjarige bv 16 jaar is maar anders toestemming beide ouders.

Mathieu Rutten

#11 , 26 mei 2019 11:59

Franciscus,

Mag ik er u op wijzen dat het hier om de psycholoog zelf gaat en niet om de patiënt. Is dus niet bestemd en ook niet geschikt voor de hulpzoeker.

Mevrouw heeft mijn inzien meer dan voldoende tips gehad. Het lijkt me goed dat mevrouw de topics nog eens naleest en hier in de mate van het mogelijke rekening mee houdt.

Ik denk dan ook dat dit topic hiermee best beëindigd wordt.

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 mei 2019 10:19

Is mij helemaal niet meer duidelijk. Welke tips heb ik ontvangen. Enkel via de huisarts naar psychiater gaan en dan naar pschycholoog gaan telt in dit gevai. Rest telt niet??
CLB geen macht, VK geen macht ? Wie dan wel in godsnaam. Enkel de vader die alles ontkent heeft het voor het zeggen, tja als het zo zit dan is het wachten tot er iets gebeurd , zelfmoord of????. Zijn dat de oplossingen bij conflictsiutuaties. Niet verwonderlijk de uitslag van de verkiezingen dan , zeker wat betreft de hulp aan mensen in nood. En nu mathieu sluit u de deur maar , zoals zovelen.

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 mei 2019 10:23

bedankt franciscus voor uw info

Terug naar “Praat café”