"Onterecht" te laat als bijzitter?

JanV27
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

"Onterecht" te laat als bijzitter?

#1 , 26 mei 2019 10:40

Beste,

Graag jullie feedback over onderstaande:

Deze morgen diende ik mij aan te melden in het stembureau waar ik woon. Op mijn brief stond "U dient ten laatste om 7u30 in het bureau aanwezig te zijn zodat de stemming tijdig kan beginnen".
Klokslag om 7u30 ging ik het bureau binnen, samen met nog een andere bijzitter, waarnaar de voorzitter onmiddellijk zei dat wij te laat waren. Het was onmogelijk weerwerk te bieden. Zijn enige woorden waren "Jullie zijn te laat, we moeten streng zijn, jullie naam wordt genoteerd". We moesten onder de woorden: "Jullie mogen naar huis gaan en moeten nog eens terugkeren om te stemmen" onmiddellijk huiswaarts gaan, samen met nog een derde bijzitter die reeds aanwezig was toen wij aankwamen.

Ik ben van het principe, te laat is te laat, en dan ging ik sowieso de gevolgen hebben gedragen. Oké dit was op het randje, maar ik was effectief om 7u30 aanwezig, niet 2 minuten later.

Mag ik er van uitgaan dat ik sowieso een boete toegestuurd krijg? Is het raadzaam nog eens met de voorzitter te spreken als ik straks terugkeer om te stemmen? Of dien ik beter klacht in? Zo ja, waar? Of laat ik het zo?

Of wat raden jullie mij aan?

Dank,

Jan

LeenW
Berichten: 12818

#2 , 26 mei 2019 10:45

Voorzitter gaat in PV schrijven dat u te laat bent, dan gaat u moeten bewijzen dat dat niet zo was. Dat wordt moeilijk.

Mathieu Rutten

#3 , 26 mei 2019 10:48

Er zullen toch wel getuigen zijn die hebben kunnen vaststellen dat u om 7u30 aanwezig was, dus tijdig. U kan hun verklaring dan gebruiken mocht er achteraf discussie komen. U moet dan wel uiteraard heel zeker zijn van uw zaak. Als er reeds een agent aanwezig was, kan u hem desgevallend vragen om een pv op te maken.

Reclame

JanV27
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2019 10:59

Er zullen toch wel getuigen zijn die hebben kunnen vaststellen dat u om 7u30 aanwezig was, dus tijdig. U kan hun verklaring dan gebruiken mocht er achteraf discussie komen. U moet dan wel uiteraard heel zeker zijn van uw zaak. Als er reeds een agent aanwezig was, kan u hem desgevallend vragen om een pv op te maken.
Ok, dank je wel. Er waren collega-bijzitters die kunnen getuigen, gezien ze even bedenkelijk reageerden als mezelf en de andere persoon die ook zogenaamd te laat was. Jammer genoeg geen agent aanwezig... Dus aangewezen om klacht in te dienen bij de politie?

Mathieu Rutten

#5 , 26 mei 2019 11:04

Ik heb enkel naar de agent verwezen omdat hij een pv kan en mag opstellen. De voorzitter maakt geen pv maar een verklaring op. Je kan dan ook enkel naar een getuigenverklaring vragen. Niet zeker dat je deze ooit nodig zal hebben. Misschien is de vraag naar, reeds voldoende om het redelijk te houden en anders kan ze desgevallend dienen om de "klacht", in zoverre er sprake zou zijn van een klacht, te seponeren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2019 17:22

Ik herinner me in 1964 in Turnhout als milicien de uitspraak van een kapitein , toen ik juist 5 minuten voor 22:00 uur aan het wachtlokaal was en moet wachten tot het appel gedaan was.
Dag nadien bij de kapitein die toen zei !!

Een goed soldaat is 10 minuten te laat als hij 5 minuten te vroeg is.

Sinds dien ben ik nergens te laat geweest en ben overal 15 minuten te vroeg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 26 mei 2019 17:59

Als het ooit voorkomt, kan je de andere bijzitters laten oproepen als getuigen.
Die namen zijn bekend, dus heb je getuigen ...

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 26 mei 2019 21:53

14. Ordehandhaving in het stemlokaal.De voorzitter heeft een politionele bevoegdheid. Geen enkele gewapende macht mag aan de ingangen of in het stembureau geplaatst worden, zonder het verzoek van de voorzitter van het stembureau
Voorzitter stelt trouwens een proces verbaal op van al wat er in het bureau gebeurd en moet geregistreerd worden ook alle anomalieën.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 27 mei 2019 09:00

Op de gang blijven wachten tot het bureau samengesteld was? Dat duurt toch wel even.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2019 09:31

Waarom heeft de voorzitter jou trouwens naar huis gestuurd? Wij hadden de instructies gekregen om het teveel aan bijzitters de gang op te sturen, om dan als eerste te mogen stemmen en weer naar huis te gaan...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 27 mei 2019 09:39

14. Ordehandhaving in het stemlokaal.De voorzitter heeft een politionele bevoegdheid. Geen enkele gewapende macht mag aan de ingangen of in het stembureau geplaatst worden, zonder het verzoek van de voorzitter van het stembureau
Voorzitter stelt trouwens een proces verbaal op van al wat er in het bureau gebeurd en moet geregistreerd worden ook alle anomalieën.
Gisteren in het bureau (sporthal) waar ik moest/mocht gaan stemmen stond er een politieagent (gewapend) op een verhoog van bijna 50 cm achter aan de zaal, zodat hij een totaal overzicht had van alle bureaus (6 in totaal)

Mathieu Rutten

#12 , 27 mei 2019 09:51

Mava, ik heb al die jaren dat ik al ga stemmen en dat zijn er intussen al heel veel, ook nooit anders geweten dan dat aan de uitgang van het lokaal waar ik moest stemmen een politie-agent stond en alles in goede banen leidde. Eerlijk gezegd stoort mij dit ook niet. Trouwens heel wat antwoorden doen hier niet ter zake. Het ging er om hoe de T.S. zich het best kon verdedigen, indien er nog een staartje zou komen. (wat er mijn inziens niet zal komen als het "zogenaamde incident" zoals geschetst is verlopen). De T.S. heeft voldoende antwoorden gekregen die wel ter zake zijn. Ik meen dan ook dat dit Topic kan afgesloten worden.

Terug naar “Praat café”