Wat hangt er mij boven het hoofd?

Tailgunner
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wat hangt er mij boven het hoofd?

#1 , 25 mei 2019 20:45

Om mijn situatie even kort te schetsen:

ik ben werkzaam in een voedingsbedrijf en dat sinds een jaar. Ik heb daar na 3 maanden een contract voor onbepaalde duur gekregen.
De enige last die ik met mij meedraag is dat ik al een aantal jaren anti-depressiva moet nemen.
Nu is dat bij vorige werkgevers geen probleem geweest. Ik heb altijd de toestemming van de arbeidsgeneesheer gehad om mijn werk uit te voeren.

Nu zijn er de laatste tijd wat frustraties op het werk en dat heeft een duidelijke impact op de groep.
Mede door mijn medische geschiedenis ben ik daar extra vatbaar voor.
Nu is er op het werk het één en ander voorgevallen en ben ik jammer genoeg uit mijn sloffen geschoten tegen een aantal leidinggevenden.
Frustraties waren dermate opgelopen dat ik op dat moment de pedalen kwijt was.

Nu heb ik mij, toen de kalmte teruggekeerd was, tegen iedereen gaan excuseren.
Mogelijke reden dat het die dag zo fout gelopen is, is dat ik mijn medicatie voor die dag niet had ingenomen.
Normaal zet de echtgenote die altijd klaar maar om één of andere reden moet ik het over het hoofd gezien hebben of dacht ik dat ik ze genomen had en was dit niet zo.

Nu is de periode voor ontslag wegens dringende redenen verlopen.
Maar ik denk dat er mij nog altijd een ontslag boven het hoofd hangt of in het allerbeste geval een schriftelijke waarschuwing.
Nu heb ik voor het gesprek die gepland staat bijstand gevraagd van een vakbondsafgevaardigde die als geen ander het reilen en zeilen binnen de firma kent.

Nu is mijn vraag: stel dat ik mijn ontslag krijg, zou ik dan met mijn medische achtergrond stappen kunnen ondernemen om het ontslag ongedaan te maken en mijn werk te kunnen behouden. Zou er daar in een arbeidsrechtbank rekening mee gehouden kunnen worden.
Want voor mij is werk het allerbelangrijkste omdat het mij de nodige structuur geeft en elke arts zal u meegeven dat bij depressie activatie een noodzaak is.
Dus zou ik mijn in geval van ontslag mij hiertegen kunnen verzetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2019 22:04

Dit zal afhangen van u leiding gevende.

Een arbeidsrechter gaat dit niet aanvaarden een pilletje vergeten nemen als een reden om de boel op stelten te zetten .
mocht daar nu ongevallen van gekomen zijn wat dan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tailgunner
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2019 22:33

Het was enkel een felle woordenwisseling. Van fysieke agressie was er totaal geen sprake. En een pilletje... Het zijn welgeteld 4 antidepressiva. Misschien heeft u dergelijke pathologie nooit meegemaakt maar als u denkt dat het met een pilletje allemaal opgelost is dan is dat wel zeer kort door de bocht.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 25 mei 2019 23:58

Met alle respect, maar uw werkgever moet niet het slachtoffer worden van uw aandoening. Uw ontslag zal sowieso uitgevoerd worden, enkel over de dringende redenen kan nog gediscussieerd worden.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 26 mei 2019 00:01

Een werknemer mag altijd ontslagen worden, zelfs zonder reden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2019 06:59

En een pilletje... Het zijn welgeteld 4 antidepressiva. Misschien heeft u dergelijke pathologie nooit meegemaakt maar als u denkt dat het met een pilletje allemaal opgelost is dan is dat wel zeer kort door de bocht.
Ik ben geen dokter .

En een werkgever moet het niet pikken dat u medicatie niet neemt .

En de werkgever mag je daarvoor ontslaan, zelfs zonder dit voorval kan een werkgever altijd een werknemer ontslaan als hij de wettelijke regels volgt, een reden zoals past niet in groep is al voldoende motivatie van de werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tailgunner
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2019 10:20

Oké, bedankt voor jullie input.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”