overdracht van bewindvoering en domicilie van gehandicapt kind

lenotso
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

overdracht hoederecht

#1 , 23 mei 2019 11:52

Goedendag,
Het zoontje van mijn echtgenoot is 100% gehandicapt en in 2000 verlengd minderjarig verklaard. Hij verblijft gedurende de week in een instelling en tijdens het WE bij ons sinds de mama van het kind overleden is, dit was een paar weken terug. Eerst was het hoederecht bij de mama maar sinds haar ziekte bij haar vriend, dit was in 2014. Nu dat de mama overleden is willen wij het hoederecht aanvragen, de vriend heeft laten weten dat hij niet meer bereid is om voor het kind te zorgen gedurende een WE. Bij contact met het vredegerecht vroegen ze ons welke procedure we willen opstarten, zij mogen ons geen advies geven en gezien dit onze eerste keer is dat wij dit willen doen weten wij niet welke procedure er moet opgestart worden en hoeveel procedures er eigenlijk zijn. Dank u op voorhand voor uw spoedig antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 23 mei 2019 12:51

Nu dus omgangsrecht en ouderlijk gezag
De vader heeft zo wie zo al het volledige ouderschap en gezien overlijden moeder is hij de enigste die beslist. (uitz. hij zou uit de ouderlijke macht moeten gezet zijn)
Zaak komt ook niet bij vrederechter maar bij jeugdkamer van de familierechtbank
PS hoederecht is seder april 95 uit de BE wetgeving. raar dat men in kranten andere media dat nog steeds niet door heeft.

lenotso
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2019 09:17

Dank u voor uw vlugge reactie en bij het lezen van de beschikking uitgesproken door de vrederechter in 2014 blijkt dat het niet ging over hoederecht of omgangsrecht maar over bewindvoering en domicilie van het kind. Dus mijn vraag is eigenlijk hoe wij het moeten aanpakken om de bewindvoering en domicilie te laten veranderen naar de papa? Is dit met een schrijven naar hetzelfde vredegerecht die de vorige beschikking genomen heeft?

Reclame

lenotso
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2019 09:30

Het zoontje van mijn echtgenoot is 100% gehandicapt en in 2000 verlengd minderjarig verklaard. Hij verblijft gedurende de week in een instelling en tijdens het WE bij ons sinds de mama van het kind overleden is, dit was een paar weken terug. Eerst was het bewindvoering bij de mama maar sinds haar ziekte (hersenbloeding) werd haar vriend de bewindvoerder van het gehandicapt kind, dit was in 2014. Nu dat de mama overleden is willen wij de overdracht van bewindvoering en domicilie aanvragen, de vriend heeft laten weten dat hij niet meer bereid is om voor het kind te zorgen gedurende de WE. Bij contact met het vredegerecht vroegen ze ons welke procedure we willen opstarten, zij mogen ons geen advies geven en gezien dit onze eerste keer is dat wij dit willen doen weten wij niet welke procedure er moet opgestart worden. Dus mijn vraag is eigenlijk hoe wij het moeten aanpakken om de bewindvoering en domicilie te laten veranderen naar de papa? Is dit met een schrijven naar hetzelfde vredegerecht die de vorige beschikking genomen heeft?

lenotso
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2019 11:16

Heb ik gedaan maar dit is mijn eerste keer op uw forum en wist niet of ik een ander vraag moest starten of verder gaan op eerder contact. Sorry.


artemis
Berichten: 3293

#7 , 24 mei 2019 11:31

In principe moet u zich richten tot de vrederechter van het kanton van uw woonplaats, en dat kan een andere zijn dan die van de overleden moeder en haar vriend, de huidige bewindvoerder.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”