Overlevings pensioen

plukske24
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overlevings pensioen

#1 , 22 mei 2019 10:12

Geachte,
Hoewel ik niet vervelend zou willen zijn, zou ik graag nog even willen vragen.
Ik zond en kreeg een goed antwoord van jullie omtrent een overlevingspensioen waarvoor dank !!! door Plukske ingelogd
Toen enkele maanden woonden wij al 3 jaar samen maar dan nog niet gehuwd.

mijn vraag nu : sedert 25 april 2019 jl zijn wij gehuwd.
Stel dat ik bv volgend jaar kom te overlijden (natuurlijk liefst niet) Zou mijn echtgenote na 1 jaar (bv 26/05/2020) een overlijdingspensioen waarschijnlijk kunnen hebben. Zij is nu 55 jaar en gaat zeker niet boven het bedrag dat zij zou mogen hebben enz.

Wij vroegen een raming bij de pensioendienst ingeval ik zou overlijden over hoeveel zij zou ontvangen indien zij alleen zou komen te staan
.
Wij kregen een antwoord om maandelijks bruto 532 € te hebben voor het overlevingspensioen van ik (haar echtgenote) zijn pensioen
ook indien mijn echtgenote ZELF in pensioen zou gaan apart ? zou zij een pensioen in 2031 van 676 € (raming)

mijn stomme vraag is : zou zij moeten overleven met alleen bruto 532 € indien ze alleen moest vallen ?
of heeft dit dan niet te maken of combinatie met haar later pensioen of bestaat er een minimum overlevingspensioen.
mijn bijkomende vraag : kan iemand overleven (indien ik zou overlijden) met 532€ bruto.
Misschien dat ik te weinig er van ken.
Excuseer mij als ik wat vervelend ben maar kan er moeilijk van slapen.
Hoop op jullie antwoord en hartelijk dank op voorhand
Jacques

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 22 mei 2019 10:29

Beste,

Qua leeftijd is er geen enkel probleem. Aan de leeftijdsvoorwaarde om een overlevingspensioen te genieten in plaats van een overgangsuitkering is voldaan. Qua duur van het huwelijk is voldaan als de duur van het huwelijk samen met een voorafgaande periode van wettelijke samenwoonst, minstens één jaar bedraagt. Het overlevingspensioen gaat in op de eerste van de maand van overlijden indien de overledene nog geen pensioen genoot, anders de eerste van de maand volgend op het overlijden. Zolang de langstlevende echtgenote met recht op een overlevingspensioen (zie hoger) geen eigen pensioen geniet of een inkomen uit arbeid dat de grenzen toegelaten arbeid met 100% overschrijdt, zal zij gerechtigd worden op een overlevingspensioen.Beperkte cumulatie met een vervangingsinkomen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden is toegelaten. Ik vermoed dan ook dat dit bedrag veel hoger zal zijn als het door u aangehaalde bedrag. Zodra zij zelf gerechtigd wordt op een eigen rustpensioen, kan zij haar overlevingspensioen cumuleren met een eigen rustpensioen ten belopen van 110% van het overlevingspensioen (=bedrag rustpensioen als alleenstaande aan de overledene) voor een volledige loopbaan.
De loopbaanbreuk van een overlevingspensioen: teller gewerkte jaren, noemer het aantal jaren vanaf de 20ste verjaardag tot overlijden)

Je vrouw zal naar alle waarschijnlijk dan ook meer gaan genieten dan hetgeen je vooropstelt.

Kan je hiermee aan de slag?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

plukske24
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2019 21:05

Hartelijke dank Thieu maar in de praktijk een bedrag voorbeeld moet niet het echte zijn, zou ik meer begrijpen, ik ben wel niet zo slim maar dankt U echt voor de moeite.
Jacques (Plukske24)

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 22 mei 2019 21:24

Jacques,

Neem nu dat je vanaf je 18de aan het werk bent en je sterft op je 58ste, dan wordt het overlevingspensioen berekend in 38ste. In jouw casus zouden dan de 38 voordeligste jaren genomen worden. Mevrouw zou dan gerechtigd worden op een overlevingspensioen aan 38/38ste. Neem dat dit een bedrag van 1500 euro bruto per maand geeft. Mevrouw zou dan dit overlevingspensioen kunnen genieten met een eigen rustpensioen ten bedrage van 1500 x 1.10. Neem nu dat haar eigen rustpensioen 800 euro per maand zou bedragen. Dan heeft zij nog recht op een aanvullend overlevingspensioen van 1.500x1.10-800= 1650-800= 850 euro. Samen zou dan op rustpensioenleeftijd een bedrag kunnen genieten van samen 1650 euro per maand.

Wordt het een beetje overzichtelijker?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”