Ouderschapsverlof Nieuwe werkgever met overname anciënniteit

tvanerke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof Nieuwe werkgever met overname anciënniteit

#1 , 21 mei 2019 15:48

Hallo,

Iemand dat ervaring heeft met ouderschapsverlof en overstappen naar een compleet nieuwe werkgever?

Mijn Vraag:
Ik werk al bijna 8 jaar voor hetzelfde bedrijf en heb sinds januari 2019 ouderschapsverlof in kader vn 4/5de. Nu heb ik de opportuniteit om dichter bij huis te kunnen werken en meer te verdienen, deze werkgever wilt het ouderschapsverlof en mijn anciënniteit overnemen. Kan dit? Ik las dat iemand hier ervaring mee had maar op de site van RVA lees ik dat dit enkel in kader van overname van het bedrijf is en dat je 12 maanden bij een Werkgever tewerkgesteld moet zijn? Ik wil wel even zeggen dat die nieuwe werkgever wel een stuk van mijn anciënniteit mee zal overnemen, dus dan ben ik beschermd betreffende opzegvergoedingen en dergelijke maar weet niet in hoeverre het telt voor ouderschapsverlof?

Bedankt voor jullie feedback!

groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2019 16:09

In T19 staat het toch zeer duidelijk .

Het recht op ouderschapsverlof wordt u toegekend indien u in de loop van de 15 maanden die aan de aanvraag voorafgaan gedurende 12 maanden (niet noodzakelijk opeenvolgend) door een arbeidsovereenkomst met uw werkgever verbonden was.

Dit is enkel voor je loon en interne zaken met de werkgever, zoals opzegvergoeding en andere voordelen, maar dit geld niet voor de RVA of andere uitkeringen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tvanerke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2019 16:22

Hey Lowie,

Voor mij is het niet duidelijk. ik vroeg mij af of het toch niet uitzonderlijk kon in kader van overname anciënniteit...Daar zie ik nergens iets van staan

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2019 16:31

Er is geen ancienniteit voor de RVA, enkel voor de betrekkingen werkgever en werknemer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#5 , 21 mei 2019 16:40

Den Lowie,

Als u me toestaat. Het document T19 vermeldt ook:

Wanneer verliest u uw recht op onderbrekingsuitkeringen?
 vanaf de dag waarop u het werk hervat bij dezelfde of bij een andere werkgever;
 vanaf de dag waarop uw arbeidsovereenkomst eindigt;

Zoals je terecht opmerkt is de overname van anciënniteit een aangelegenheid tussen werkgever en werknemer en het stelsel van het ouderschapsverlof een aangelegenheid van de RVA waar de anciënniteit geteld wordt per werkgever. Het gaat hier immers niet om een voortduren van het bedrijf of een overname van het bedrijf.

Terug naar “Andere”