Winkeldiefstal

Nitty
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Winkeldiefstal

#1 , 19 mei 2019 22:54

Ik werd tegengehouden voor een winkeldiefstal door een winkeldedictive.
Ik heb het toegegeven en aangezien het voor een bedrag boven de 90 euro ging werd de politie erbijgehaald...
Ik moest mee naar het kantoor. Daar namen ze foto s en vingerafdrukken en daarna mocht ik naar huis. Ik moest niets betalen of geen verhoor...

Nu vroeg ik mij wel af heb ik nog een blanco strafblad?
En een blanco papier van goed gedrag en zegen?

Het is wel zichtbaar in het politiesysteem.... blijft dit daar altijd instaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 19 mei 2019 22:58

Een strafblad komt er pas na een veroordeling, idem voor goed gedrag en zeden.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 19 mei 2019 23:12

U staat nu al wel geregistreerd in politiesysteem Algemene Nationale Gegevensbank en in systeem van vingerafdrukken en in fotoregister.
Normaal gezien Salduz bis cat III verhoor kan u binnen enkele weken een uitnodiging ontvangen voor verhoor na ruggespraak met advocaat die tevens aanwezig mag zijn op dat verhoor.

Vroeger kon u direct gehoord worden nu moet men u gelegenheid geven een advocaat te contacteren. Kosten voor uw rekening.

Reclame

Nitty
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2019 23:19

Bedankt voor de snelle reactie. Blijf ik dan voor altijd in beide register staan?


Ok dus nog enkele weken afwachten. Is het positief of negatief dat ze mij direct hebben laten gaan?

Ik heb twee dagen later contact gehad met de winkeldedective zelf en hij zei me dat ik geen verbod kreeg om bij hen te winkelen.

Ik ben er echt niet goed van.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2019 08:59

Laat dit een les zijn !

En als je nu in die register staat of je staat er niet in, dit zal je leven zeker niet veranderen door een klein winkeldiefstal !!
Ik weet dat je er voortdurend mee bezig bent, dit word hoogst waarschijnlijk geseponeerd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 20 mei 2019 11:28

Normaal gezien Salduz bis cat III verhoor kan u binnen enkele weken een uitnodiging ontvangen voor verhoor
Indien er geen voorgaande zijn en het nadeel (bedrag gestolen goed) niet te hoog ligt, wordt dit afgehandeld in VPV. Dus geen verhoor.
Indien het bedrag hoger ligt, is er een vooropgestelde vragenlijst in te vullen (cfr vragenlijst mineure feiten)
Tegenwoordig ligt het bedrag op € 150 (onderrichtingen Antwerpen ben ik zeker, maar ik dacht gans België)

Nitty
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mei 2019 19:51

Er zijn geen voorgaande en het bedrag was inderdaad minder dan 150 euro... wat is afgehandeld in VPV?

De politie zei zelf we gaan foto's nemen en vingerafdrukken... dat doen we bij iedereen. Maar dan mag u ook gewoon gaan...

Issued
Berichten: 1227

#8 , 20 mei 2019 20:55

Vpv is vereenvoudigd proces verbaal. Dat wordt niet naar het parket verstuurd en het parket vervolgt dat dus niet. Dus proper strafblad

Nitty
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mei 2019 21:43

Ok gelukkig maar... het is een duidelijke les geweest. Ik ga mij nooit nog verlagen tot zoiets... is het allemaal niet waard. Gewoon betalen of laten staan...

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 20 mei 2019 21:45

Kleine opmerking VPV wordt in lijstvorm wel verzonden naar parket.

Nitty
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 mei 2019 22:56

Ok bedankt franciscus. Wat bedoel je daar juist mee? Dat het bekend is bij het parket nu?


De politie zei me nochtans wel dat het enkel bij hun in het systeem via computer te zien is. En ze niets naar het parket zouden doorsturen.

Natuurlijk moest het nogmaals gebeuren hebben ze mij wel verwittigd dat ik er niet zo makkelijk van zou afkomen...

Nitty
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 mei 2019 12:37

Ik ben vorige week betrapt op winkeldiefstal. Ik heb direct mijn fout toegegeven en de schade betaald. Ik was bij het passeren van de kassa, echt compleet vergeten een zak die aan mijn buggy hing vergeten af te geven. Hier zaten dieetkoekjes en yoghurt in. Onze gezamelijke aankopen betaalde ik met de maaltijdcheques van mijn partner. Het was de bedoeling om de koekjes en yoghurt met mijn prive te betalen. Ik werd tegengehouden door winkeldedective en hij was heel streng. Ik wist dat ik fout was door babyvoeding aan de rand van de buggy te leggen en dat is inderdaad stelen... maar de goederen die in mijn zak staken was ik van plan om te betalen met mijn rekening....

Nu is het bedrag hoger dan 90 euro... maar eigenlijk had ik die zak betaald was het maar 20 denk ik...

Ik durfde niet tegenin te gaan bij winkeldedective en ook niet bij de politie. Ik weet niet of dit invloed heeft op de hele situatie.... ik heb voor alle zekerheid de winkeldedective opgebeld en het uitgelegd. Hij zei dat het weinig veranderde aan de situatie. Kassa passeren is passeren... hij ging mij wel geen winkelverbod gegeven.

Ik voel me echt slecht door dit alles.

Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 mei 2019 12:49

En wat is jouw vraag?

Nitty
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 mei 2019 15:05

Oei sorry... ik heb vingerafdrukken en foto's laten nemen. Geen verhoor.... blijkbaar kan dit alsnog volgen? Stel dat ik niets hoor zou ik het dan zo laten of zou ik toch aan de politie laten weten van die zak wat ik echt wel wou betalen? Of maakt dit het alleen erger?

Nu is er een vpv opgestuurd naar het parket... heeft dit gevolgen voor mij?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 mei 2019 15:47

U heeft deze vraag gisteren reeds gesteld !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”